Joseph
    Hej

    Jag är inne på mitt andra år på ekonomiprogrammet och efter många om och men så riskerar jag tyvärr ett underkänt betyg i Företagsekonomi 2 men med tanke på att jag har valt ett utökat kursprogram så kommer jag i trean både ha Matte 3b och Engelska 7 kommer någon av dessa ämnen kunna komplitera mitt F i Fek? För ett ämne tas ju väl bort oavsett om jag har valt ett utökat kursprogram
    • Julia : Vilken inriktning på Ekonomiprogrammet - Ekonomi eller Juridik läser du?
    • : Juridik

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Joseph,
    det är Inte så att någon kurs skulle automatisk tas bort om man läser ett utökat program. U-kurser finns i examensbeviset med "U" markering. Betyg i U-kurser räknas in i 2 fall: om en U-kurs ger meritpoäng eller om den krävs för särskild behörighet.
    Det är oturligt nog så att du glömde att uppge vilken Inriktning du läser.
    Företagsekonomi 2 är en Inriktningskurs på inriktningen EKONOMI. Och de som läser den inriktningen måste ha den, precis som alla andra inriktningskurser som "vanliga kurser" i sitt examensbevis, ej utökade kurser.

    Den allmänna rekommendationen är att försöka Undvika läsa utökade kurser. Detta för att man läser i så fall på mer än heltid, splittrar sina krafter och det är inte alltid som betyg i U-kurser ger någon fördel. Ganska ofta ger de inga fördelar, förutom att man förhoppningsvis fick mer kunskap.

    Du får gärna se Programplan för EK >>; längst ner finns programstruktur som måste följas:

    Om du läser inriktning Juridik, är det i så fall inte omöjligt att Företagsekonomi 2 kan bli U-kurs i ditt examensbevis (det bestämmer rektor). Och som U-kurs kommer inte betyg i företagsekonomi 2 räknas in. Men om du läser inriktning Ekonomi, så är fk2 en Vanlig kurs, kan inte bli "U-kurs".
    ***
    Men även om du läser inriktning Juridik, kan det finnas andra hinder för att sätta fk2 som U-kurs, ex. kanske du inte har tillräckligt med programfördjupande poäng utan fk2 och måste i så fall ha fk2 kurs inom programfördjupningen.
    ***

    Och ännu en synpunkt_ gymnasieskolans uppgift är att ge eleverna möjlighet att läsa kurser så att de kan få möjlighet att uppnå kraven för Examensbevis, ej att de får så högt meritvärde som möjligt; därför kan rektor på gymnasieskolan vägra att tänja på reglerna och "fixa och trixa" för att få upp elevernas meritvärde, utan kan säga att vi följer de individuella studieplanerna som PÅ FÖRHAND, innan en kurs börjar läsas, definierar varje kursens "tillhörighet" - om det är en vanlig kurs eller en U-kurs... för att tanken är ju att U-kurser är ett Undantag och inte ett medel för att försöka få upp meritvärde.

    • : Jag läser utökad kurs för att få behörighet tex matte läser jag för att komma in på ek programet och eng 7 för en extra merit
    • Julia : I inriktningen Juridik är inte företagsekonomi 2 en obligatorisk kurs. Dock kan jag inte lova att du ska få ha den i ditt examensbevis som U-kurs, utökad och i så fall slippa räkna in F betydet i den kursen in i ditt jämförelsetal. Det blir rektors beslut.