elev

    Hej, jag har många gymnasiekurser som jag vill studera för att kunna studera vidare till byggingenjör, är det bättre att vända sig till komvux eller folkhögskola? Jag vill bli klar med dom så fort som möjligt, vet du om det finns en möjlighet att sen anmäla sig till någon folkhögskola i Stockholm isf?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Amira!
    Att uppnå examensbevis från komvux eller omdöme om grundläggande behörighet till högskolestudier på en folkhögskola tar, som regel, 3 år (om man läser på heltid). Har man sedan innan läst på gymnasial nivå, kan man bli klar snabbare än 6 terminer; man tar den diskussionen med SYV-en på komvux (om man vill läsa på komvux).
    Vad gäller läsa på en folkhögskola, så kan det gå till på olika sätt vid antagning till olika folkhögskolor. Hos vissa folkhögskolor görs kartläggning av sökandes utbildningsbakgrund innan antagning görs, men på andra antas man om det finns ledig plats - och sedan (i början av terminen) placeras man på rätt nivå (utifrån resultat av nivåbedömningstester).

    Och vad gäller kunna börja läsa på en allmän kurs på gymnasienivå på en folkhögskola - se listan på folkhögskolorna i Stockholms län där det (enligt folkhögskolornas gemensam webbplats) fortfarande finns lediga platser till start Vårterminen 2022: folkhogskola.nu/V-22 - du kan söka till många olika folkhögskolor samtidigt. Varje folkhögskola gör egen antagning.

    Vad gäller gymnasiestudier på komvux - söker du till komvux i den kommunen där du är folkbokförd.
    Sök både till folkhögskolorna och till komvux, se var du får plats/platser. Får du flera utbildningsplatser, kan du välja sen var du vill läsa.