Aalse

    Hej jag läser nu på komvux (hermods) och undrar ifall idrotten måste tas bort eller om man kan välja att ha kvar den, då jag försöker få en fullständig gymnasieexamen och utan idrott måste jag läsa en extra kurs. Jag har även tänkt studera utomlands med dessa betyg, kan det påverka något med idrotten? Det är även så att en Kurs jag tidigare läst på komvux nu finns i mitt slutbetyg på antagning.se, och idrotten är fortfarande kvar i betyget, kommer den att försvinna?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Ales!
    Sedan 1 januari 2017 får inte kursen Idrott och hälsa 1 ingå i examensbevis från komvux. Det krävs 100poäng färre för examensbevis från komvux, jämfört med gymnasiet. För examensbevis från komvux krävs 2400poäng. Och från examensbevis från gymnasiet - 2500p. Och kursen Idrott1 är just på 100p.
    Om du redan har Examensbevis från gymnasiet så finns kursen kvar i det examensbeviset, kurserna försvinner inte från examensbeviset. Ingenting i examensbeviset (från gymnasiet eller från komvux) kan ändras.
    Men om du ska ta ut examensbevis från komvux, kommer inte Idrott1 finnas med (på grund av ändringen i reglerna som trädde i kraft 1 jan 2017).
    Som "enskilt betyg" gäller betyget i kursen Idrott och hälsa 1. Betygen försvinner inte. Satta betyg gäller tillsvidare. Men om de får ingå i några "samlingsdokument" är en annan sak.
    I vissa fall kan betyget i Idrott1 räknas in i ditt jämförelsetal, även om det ej ingår i ditt examensbevis...
    Om utbildningen kräver just Idrott1 för särskild behörighet, t.ex om man vill komma in i utbildningen som leder till yrket Idrottslärare eller Fysioterapeut - då kommer betyget i Idrott-och-hälsa 1, räknas in i den sökandes jämförelsetal (på grund av den kursen krävs för särskild behörighet) och detta, oavsett om betyget finns med i examensbeviset eller om betyget finns på ett annat dokument (t.ex i utdraget från betygskatalogen).
    I din fråga skriver du även följande: "Det är även så att en Kurs jag tidigare läst på komvux nu finns i mitt slutbetyg på antagning.se, och idrotten är fortfarande kvar i betyget, kommer den att försvinna?" men det har jag väldigt svårt att tolka... Slutbetyg kan du inte ha, om du är 21 år gammal. Slutbetyg fick avgångseleverna från gymnasiet t o m året 2013. De som gick ut gymnasiet året 2014 och senare läser mot EXAMENSBEVIS. På komvux kan man fortfarande få ut ett Slutbetyg men endast om man har minst en kurs satt i det gamla systemet (betygen i skala IG-MVG).
    Det är olika regler för Slutbetyg och Examensbevis. Det är därför viktigt att veta "vad vi pratar om".. :) Stämmer det är du är 21 år gammal? I så fall kan inte jag förstå hur du kunde få ett slutbetyg från gymnasiet? Se om dokumentet du syftar till heter Examensbevis.

    Studie- och yrkesvägledare