Brendan
    Hej!
    Jag har också en fråga angående detta.
    Mina utländska betyg är med betygsmedelvärdetvärdet 15,83 och med meritkompensationen på 1,5 poäng hamnar jag på 17,3 i meritvärde. Nu måste jag komplettera med Kemi 2, Biologi 2 och Matematik 4.
    Om jag får E på dessa kurser på komvux, vilket poäng kommer jag hamna på i så fall?
    Hamnar jag i kompletteringsgruppen?
    Hade jag kommit på Umeå Universitet (distans)?

    2 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Brendan, jag antar att det där med 14 år kanske inte är helt rätt... :) *L* du måste vara äldre, eller hur?

    Eftersom du behöver läsa för behörighet, så måste de betygen du får räknas in i Jämförelsetal och ja, du "hamnar" i BII urvalsgruppen (de som kompletterade).
    Betyg E = 10.0
    De tre kurser som du behöver läsa för behörighet är på sammanlagt 300 gymnasiepoäng.
    För att kunna räkna ut exakt vad du får i Medelvärde - behöver man veta summa poäng på alla de övriga kurser.
    En "kvalificerad gissning" är att i fall du får E i alla de 3 kompletterande kurser, sänker du ditt Meritvärde till ca 16.1.
    Det verkar som att de i Umeå hade 15.85 i BII, kompletteringsruppen till hösten 2014 men vi vet ej vad antagningsgräns blir framöver. Det är därför bra att försöka få högre betyg i kompletteringskurserna samt att även göra Högskoleprovet för att konkurrera även i HP gruppen, som ger dig en extra chans att komma in.
    Ha det så bra och lycka till!
    Liselotte
    • : Hej! Nej, jag frågar åt en annan :D! Ojdå, sänks det så mycket :-(?
    • : Gäller inte detta?
    • : Utdrag från hemsida: "Om betyget du erhåller på kurserna höjer ditt betygssnitt kan du tillgodogöra dig kurserna, annars räknas betygen inte med. Man kan alltså inte sänka sitt betygssnitt genom att läsa till nya ämnen. Källa: http://www.lasauppbetyg.se/
    • : Men detta kanske inte gäller då det är en del av beörighetskravet? Hur blir det om man har C i alla ämnen, eller D. Ursäkta om jag frågar mycket men det skulle vara jättebra om du kunde svara på dessa :D!
    • : Ska ta reda på hur många poäng som redan finns :). Återkommer :)!
    • Milla : Jag svarar på dina kommentarer nu.
    Läs alla kommentarer
    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej!

    De betyg som krävs för behörighet räknas in i Jämförelsetal.
    Jämförelsetal + Meritpoäng = Meritvärde
    Det är med Meritvärde man konkurrerar om en plats på en högskoleutbildning.
    I fall man läser kurser som inte krävs för behörighet (d v s man redan är behörig men vill bara höja Meritvärde) då är det klokt att i första hand läsa kurser som ger meritpoäng. I fall man redan har uppnått max i Merit som är 2.5 eller om man inte kan läsa kurser för meritpoäng, utan läser andra kurser som varken krävs för behörighet eller ger meritpoäng - så blir det inte så stor höjning och man behöver över huvudet taget inte skicka med de betygen som skulle sänka Medelvärdet. I fall man ändå sänder dem (kanske finns de på samma utbildningsdokument, Studiebevis, som andra kurser som krävs för behörighet) bör inte Antagning.se räkna in dem betygen som skulle sänka Jämförelsetal (och då även Meritvärde, som är direkt beroende av Jämförelsetalet).

    Det är alltid bäst att ha högre betyg i kurserna och du kan bara göra ditt bästa. Om du måste läsa för behörighet, så måste du läsa eller göra prövningar just i de kurserna. Försök då få så höga betyg du kan. Att på förhand räkna på vad ditt Meritvärde skulle eventuellt kunnat bli ger inte så mycket. Detta eftersom vi inte heller vet vad antagningsgräns blir framöver.

    Jag hoppas du nu fick svar på din fråga! Hör av dig igen om ngt. är oklart. Du får svar snabbare om du skriver en ny fråga. Vi se de nya frågorna först och kommentarer till gamla frågor - i andra hand.

    Bästa hälsningar
    Milla på Fråga SYV
    Studie- och yrkesvägledare