Anonym

    Hej hej! Jag undrar om Idrott och hälsa 1 kursen på gymnasiet (alltså den som ingår i läroplanen) krävs i för en gymnasiebehörighet? Eller går det att byta ut kursen mot något annat, alternativt lägga till en extra kurs och komma in på jurisstlinjen på detta sätt? Krävs alltså idrott för att man ska vara behörig till jurisstlinjen på universitet?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    I examensbevis från gymnasiet måste kursen Idrott och hälsa 1 ingå; den kan ingå med F i betyg, men i examensbevis från komvux får inte längre den kursen ingå. För grundläggande behörighet till juristprogrammet behöver examensbevis från gymnasiet eller från komvux eller 3-årig arbetslivserfarenhet efter det att du fyller 19år, eller så behöver du omdöme från en folkhögskola.

    Juristprogrammet i sig kräver inte specifikt just Idrottskurser men du måste, på ngt sätt uppnå grundläggande behörighet till högskolestudier och vill man direkt efter gymnasiet vara behörig utan att behöva komplettera, då måste man ha Betyg i idrott 1, som räknas in i jämförelsetal och påverkar på så sätt meritvärde.