Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32202 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'studerandeambassadör' (9 st.)
-
Egen kandidat i företagsekonomi?
Hej! Jag är intresserad av att skapa min egna kandidat i företagsekonomi i Stockholms universitet. Har några frågor: 1. Kan man jobba på banken efter en sån kandidat? 2. Är det stor skillnad mellan programmet och egna kurser? 3. Vad blir det för...
Hej,yrken inom ekonomi är - i Sverige - för det mesta icke-reglerade, alltså bestämmer arbetsgivare vilken utbildning som leder till anställning och olika arbetsgivare kan tänka olika,... Läs hela svaret -
Vilken ingenjörsinriktning?
Hej. Jag vill bli civilingenjör, men det finns många inriktningsområden, vilket komplicerar det, haha. De som intresserar mig är industriell ekonomi, design och produktionsutveckling, mjukvaruteknik och datateknik. Jag är en person som gillar att jobba själv,...
Hej Alva;du har rätt i att det finns civilingenjörsutbildningar med många olika inriktningar. Och det kan vara svårt att välja vilken utbildning man vill söka i första hand. Du kan söka... Läs hela svaret -
skillnader mellan Folkhälso,Folkhälsopedagogiskt folkhälsovetenskap?
jag funderade skillnader mellan Folkhälsoprogramm ,Folkhälsopedagogiskt programm och folkhälsovetenskap programm?
Hej Habib,läs vad som står på utbildningarnas egna webbplatser; se sedan kursinnehåll (vilka kurser som ingår i programmen), se också om det finns... Läs hela svaret -
Skillnaden mellan statsvetenskap programmet och ippe?
Hej syv jag vill veta skillnaden mellan statsvetenskap programmet (Politices kandidatprogram) och Ippe folkhögskolan väst som är en kandidat program, jag har förstått är att bägge programmen handlar om politik men vad är de för stora skillnader...
Hej Sara!på folkhögskolan kan man inte läsa kandidatprogrammet. Kandidatprogrammen är högskole-/Universitetsutbildningar, ej folkhögskoleutbildningar.Om du vill... Läs hela svaret -
Frågor om vetrinär utblandning?
Hej jag heter ebba och har gått ur gymnasiet (2021). Jag gick natur, lifescience (skillnaden var life science specialisering och arbete inom det, smat psykologi och filosofi). Dock behövde jag hoppa av fysik 1 & 2 samt matte 3c & 4 pga personliga skäl (men fick minst...
Hej Ebba!Veterinär är ett mycket populärt yrke. Utbildning finns på veterinärprogrammet. Du behöver ha Examensbevis från gymnasiet eller från komvux och godkända betyg i svenska... Läs hela svaret -
Vad ska man göra om man vill studera direkt efter gymnasiet?
Hej jag går nu i trean på gymnasiet och skulle gärna vilja studera direkt efter gymnasiet så jag har några frågor som jag ville ställa här. Först och främst vet jag inte riktigt vad jag vill studera, det finns faktiskt vissa utbildningar...
Hej Ene!Jo, du får gärna kontakta de universitet som du vill besöka. Nu är det tyvärr "corona"-tider, så kanske du inte direkt får ett svar att du... Läs hela svaret -
var kan man jobba med digitala medier utbildningen?
Hej! Jag undrar var kan man jobba om man läser data och systemvetenskap inriktning digitala medier i Stockholms univeristet. Kan man typ jobba i ericsson eller sådana stora företag med den här utbildning? ifall ja då vad får man för yrkestitel? MVH
Hej! jag antar att du är intresserad av det här kandidatprogrammet, su.se/sdimk och det är en 3årig utbildning. Inom område DATA-IT kan jättemycket förändras... Läs hela svaret -
Schema juristpogrammet?
Hej! Jag går nu tredje året på gymnasiet och funderar på att läsa vidare på juristpogrammet men undrar lite över hur schemat på juristpogrammet vanligen brukar se ut?
Hejsan,du får kontakta de utbildningsansvariga för olika juristprogrammen på de olika lärosätena, om du inte på utbildningarnas egna webbplatser kan hitta schemat; det kan också finnas... Läs hela svaret -
Ingenjörprogrammet inom elektroteknik med automationsteknik?
Jag är en person som inte riktigt vet vad jag vill bli, men jag är intresserad av att läsa något inom ingenjörsprogrammet. Något som dock fångade min uppmärksamhet var ingenjörsprogrammet inom elektroteknik med automationsteknik som finns i...
Hej Yusuf; jag gissar på att du har frågat om möjlighet att vara "student för en dag" och tydligen fått Nej som svar, stämmer det? Har du frågat om du kan... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga