Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32140 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'Data/IT' (16 st.)
-
Går NatSam och är sugen på jobb inom IT, hur gör man??
Hej! Jag går mitt tredje år på natur med inriktning sam! Jag är väldigt osäker på vad jag vill bli. Nu är jag inne på programmering och datavetenskap men jag behöver ha matte 4 för att få behörighet vilket man inte...
Hej!IT-utbildningar finns inte endast inom högskola-universitet utan även i andra skolformer t.ex inom yrkeshögskola och inför en yrkeshögskoleutbildning brukar man, inom... Läs hela svaret -
Bred utbildning för att bli User Experience Designer?
Hej För något år sedan gick jag färdigt gymnasiet & börjar nu kolla runt lite vad för utbildning jag ska läsa vidare på universitetet. Jag har nyligen fått upp intresset för UX designer eller egentligen överlag att få jobba...
Hej Julia!utbildningar på högskolenivå (högskolor och universitet) är oftast mer teoretiska och ger en bra grund till diverse olika specialiseringar längre fram.... Läs hela svaret -
Hoppa över folkhögskola?
Hej Jag heter Sam och är en snart 22 åringskille. Jag går just nu på en folkhögskola, pga jag blev inte klar med studier, alltså tog ingen examen i nian. Hur lång tid måste man gå till folkhögskolan? Det ser ut att det tar aldrig...
Hej Sam,du är intresserad av att jobba "inom data" om jag förstår dig rätt, därför föreslår jag att du tittar på flera yrken inom område DATA_IT. De flesta yrken inom... Läs hela svaret -
var kan man jobba med digitala medier utbildningen?
Hej! Jag undrar var kan man jobba om man läser data och systemvetenskap inriktning digitala medier i Stockholms univeristet. Kan man typ jobba i ericsson eller sådana stora företag med den här utbildning? ifall ja då vad får man för yrkestitel? MVH
Hej! jag antar att du är intresserad av det här kandidatprogrammet, su.se/sdimk och det är en 3årig utbildning. Inom område DATA-IT kan jättemycket förändras... Läs hela svaret -
Vad är skillnaden mellan en webbutvecklare och en webbprogrammerare?
Jag trodde att det var så att en webbutvecklare höll på mer med att göra hemsidor och jobba med HTML, CSS, JavaScript medans en webbprogrammerare höll på mer med C# och python. Men alla säger olika. Vad är skillnaden mellan de två?
Hej Tim,det vi vet om olika yrken inom DATA-IT berättar vi i beskrivningar på framtid.se/yrken/data-it Vi som brukar svara här på FRåGA SYV är inte experter... Läs hela svaret -
Vilka utbildningar kan leda till ett arbete som kryptolog?
Hej, jag skulle vilja veta vilka eftergymnasiala utbildningar som kan leda till ett yrke som passar mig. Det jag vill fokusera på inom mitt yrke är nog främst kryptologi, statistik, och IT-/cybersäkerhet. En gnutta ekonomi skadar inte heller (jobbar gärna med kryptovalutor i framtiden). Jag...
Hej Affe,vill du jobba med att kravställa, granska och godkänna kryptosystem och IT-säkerhetprodukter? eller som eller som Kryptokonsult, se framtid.se/yrke/kryptokonsult ?Titta... Läs hela svaret -
Hur begränsad inom teknik blir man att läsa teknik?
Hej! Jag börjar nu nå slutet av 1:an av Teknik > Design och Produktutveckling, och är lite osäker. Trivs fortfarande inte så bra i skolan och vet inte helt om detta är vad jag vill göra. Hur låst blir jag av att gå denna linjen till att...
Hej Johan, jobba med datorer kan man på väldigt många olika sätt. Det finns hundratals olika yrken som på olika sätt jobbar med datorer. du får gärna kika... Läs hela svaret -
hur ser arbetsmarknaden ut för sysstenytutvecklare?
Hej jag har tänkt börja studera till sysstemutvecklare på Malmös universitet och har frågor om hur arbetsmarknaden ser ut för sysstemutvecklare då jag har fått väldigt olika bilder på hur situationen ser ut från olika källor. Jag har läst på framtid.se att arbetsmarknaden ser bra ut för...
Hejsan,om jag förstår dig rätt så är du intresserad av det här programmet som är ett 3-årigt program. Inom databranschen sker förändringar ganska snabbt.... Läs hela svaret -
Hur börjar jag jobba inom it-säkerhet?
Hej! Jag är en vilsen potentiell student som inte vet vad jag ska börja i för ände riktigt. Jag är intresserad av molntjänster och IT-säkerhet, vill specialisera mig inom det. Jag har dock väldigt svårt att lista ut vilken utbildning som skulle passa bäst för att få mig dit jag vill....
Hej Moa,är du helt inställd på att läsa just på högskolenivå eller kan du tänka dig utbildning inom Yrkeshögskola?yh-utbildningar är kortare och mer praktiska;... Läs hela svaret -
Kan man få en fullständig lista på yrkeshögskoleutbildningar inom IT?
Hej som rubriken lyder så undrar jag - Kan man få en fullständig lista på yrkeshögskoleutbildningar inom DATA? Tacksam för ett snabbt svar! Julia A.
Hej Julia, på www.yhguiden.se finns samtliga yrkeshögskoleutbildningar som är pågående och/eller där minst en framtida start finns beviljad av Myh,... Läs hela svaret -
Fråga om distans studier?
Hej! Jag vill fråga er om följande Finns det distans studier inom IT eller ekonomi? Jag vill helst gå IT och ekonomi då jag har sett att dem är kombinerande i samma program. Men finns det på distans? Annars finns det bara någon ekonomi distans? Eller IT distans ? De skulle va jättebra om...
Hej Lovisa; när man säger eller skriver "distans" så menar man kanske olika saker. Det finns ex. ganska ofta distans Med obligatoriska träffar och det kan också vara ganska många obligatoriska... Läs hela svaret -
Vet fortfarande inte vad jag vill studera, är det för sent?
Jag har nu gått 1 år Spelgrafik och två år El och Energi med data som inriktning det andra året. Jag vet fortfarande inte vad jag vill jobba med och det känns som jag inte är ett dugg närmare svaret än när ja gick i högstadiet. Gick...
Hej Alexandra, kan yrken som elmontör>>, svetsare>> eller finmekaniker>> vara intressanta för dig, tro? -
Arbetsförhållanden för en spelutvecklare?
Hej! Jag är en data- och spelintresserad tjej som gärna vill jobba med spel och datorer i framtiden. Därför har jag några frågor angående spelyrket generellt. * Vad är en genomsnittlig lön? * Hur lång är en vanlig arbetsdag? * Har branschen i sig bra arbetsförhållanden? Tack på förhand...
Hej Nathalie, se gärna info på Dataspelsutvecklare>> och se även en videofilm om yrket som finns i yrkespresentationen på Framtid.se Du ställer alldeles relevanta frågor men... Läs hela svaret -
Nätverkstekniker?
Är utbildad nätverkstekniker. Tyvärr har jag fått gått ifrån det arbetet för över 10 år sedan men vill nu återuppta det. Känns som jag skulle behöva uppdatera mig i ämnet. Men vet inte hur? Har även arbetat inom utbildning för ECDL (Eductus) inklusive hemsidor (Dreamweaver och Photoshop)
hej Anne-Marie, du får gärna titta på vad som finns inom yrkeshögskolan i avdelningen "Data-IT" att söka till hösten, På den här sidan>> ser du alla de över 120 yh-utbildningar. Av dem... Läs hela svaret -
Kan jag bli IT-konsult?
Kan man bli it-konsult om man går Naturvetenskapsprogrammet inr. Naturvetenskap?
Hejsan, it-konsuIt>>> är inte "ett yrke" utan snarare ett "yrkesbegrepp" som beskriver ett "fenomen" - att man är expert inom Data/IT och ger experthjälp till andra - på "konsult-basis". Branchen... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga