Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32220 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'individuellt anpassat program' (32 st.)
-
Byta Linje eller läsa kurser än så länge?
Hej jag går i årskurs 1 och undrar om jag kan byta från naturvetenskap till samhäll, är det försent? Jag vill byta till samma klass som min kompis men jag vill inte gå om för att byta utan kunna byta UTAN att gå om. Så idag är det...
Hej,jag är inte helt säker på när du vill byta till ett annat program... Det som är realistiskt (enligt min erfarenhet) är att du skulle kunna "hoppa in" i år2 i... Läs hela svaret -
Hur brukar man ta igen en kurs man missat p g a nytt gymnasium?
Heej! Jag har bytt skola inför tvåan men går fortfarande natur. På min förra skola hade jag haft samma kurser förutom religion och fysik som jag ska ta igen nu. Jag oroar mig inte så mycket över religion då det är en 50p kurs men jag...
Hej,i den situationen du beskriver är jag förvånad att den nya skolan har antagit dig. Det brukar bli så att skolan säger Nej till att anta en elev när... Läs hela svaret -
Spets & särskild variant = inriktning?
Om man läser spets eller särskild variant - ryms kurserna inom inriktningen? Dvs kan man säga att spets eller särskild variant är en form av inriktning?
Hej Lovisa,när en en gymnasieskola beviljas starta en "särskild variant" då får skolan byta ut inriktningskurserna (alla eller några av dem) mot andra kurser. Vad gäller... Läs hela svaret -
Vilka betyg får jag ta med mig när jag byter linje?
Hej, det är så att jag gick Sam-Beteende i 2,5 år och därefter bytte jag linje till vård och omsorg (hoppade in i en åk 2 och de hade gått 3 terminer). Under första 2 åren i sam beteende avslutade jag 19 kurser var av 10 var kurser som inte...
Hej Joel!du uppger tyvärr inte om rektorn på din nuvarande utbildning fattade beslut om Individueltanpassat program, för dig. Beslut om det får fattas av rektorn om eleven byter... Läs hela svaret -
Kan jag hoppa av teknik 2?
Hej! Jag läser teknikprogrammet med inriktning teknikvetenskap. Jag läser utökat så jag läser 2600 poäng och har matematik specialisering som utökad kurs. Jag snittar A i betyg, men ligger på C-nivå nu halvt in på Teknik 2-kursen och...
Hej Elliot!på TE/inriktning Teknikvetenskap är kursen Teknik2 en av de obligatoriska kurserna. Det kan du se i Programplanen för TE här. Du måste ha betyg i Teknik2 in i ditt examensbevis, annars kan du... Läs hela svaret -
Går det att byta skola i tvåan efter en termin?
Hej, jag är just nu i på svenska skolan i nairobi och går Sam Sam i tvåan. Jag kommer att komma hem till Sverige igen vid årskiftet med ofullständiga kurser. Min gamla skola kan inte ta emot mig igen eftersom de anser att de kurser som jag läst här...
Hej Caroline;det vanligaste är att elever läser ett läsår utomlands.Så, första frågan är - kan du läsa på svenska skolan i Nairobi till sommaren för att... Läs hela svaret -
Byta linje i tvåan utan att gå om?
Hej! Jag ska börja tvåan på vård- och omsorgsprogrammet nu till hösten, men nu under sommaren känns det som att jag har gjort fel val. Jag vill hellre gå mediaprogrammet. Går det att byta till den linjen i tvåan utan att behöva gå...
Nej, det tror jag tyvärr - inte!"Mediaprogrammet" - så är det Estetiska programmet, inriktning "estetik och media" eller Samhällsvetenskapsprogrammet, inriktning Medier, Info- och kommunikation... ngt.... Läs hela svaret -
Betyg i både Ma2c och Ma2b?
Hej! En elev började samprogrammet efter att tidigare ha läst natur. Eleven fick E i Ma2c och läste om kursen iom programbytet och fick B i Ma2b. Kan betyget i Ma2b ersätta Ma2c rakt av (som tas bort från studieplanen) eller ska Ma2c sättas som utökad kurs? Tacksam för svar!
Hej Jon,i den situationen som du beskriver (vi har tidigare "tagit den frågan" med Skolverkets expert) är lösning som följer:matematik 2b bör ingå i elevens examensbevis;betyg i matte 2c bör... Läs hela svaret -
Individuellt anpassat program - tänker jag rätt?
Elev som pga bristfällig svenska bl.a inte klarar flera kurser på Naturvetenskapsprogrammet. Har jag förstått det rätt om vi kan ta bort kurser inom programmet (förutom gymnasiegemensamma ämnen) och eleven får examen från Individuellt anpassat...
Hej Mia,jag tänkte på "bristfällig svenska" - det är svårt att hänga med i undervisningen som är på Svenska om man ej har tillräkliga kunkaper i svenska; så... Läs hela svaret -
Komvux? Och borttagandet av kurs?
Okej, så nu när jag äntligen (nästan) har bestämt mig för vilken utbildning jag vill gå så kräver den tydligen samhällskunskap 2 vilket är irriterande då jag har gått naturvetenskapsprogrammet inr. naturvetenskap (går förvisso "individuellt anpassat program" för att jag tog bort fysik 2) i TRE...
Hej,ingen kurs kommer att "försvinna" från Examensbeviset - även om man läser en eller flera nya kurser. En kurs som man läser på komvux, efter det att man fick sitt Examensbevis, kan ses som... Läs hela svaret -
Kan man ta bort och lägga till ämnen?
Hej Jag undrar om man kan ta bort Fysik 2 och lägga till ett annat ämne så att man ändå kan få någon form av examen även om man går Naturvetenskapsprogrammet inr. Natur. Men att man istället tar studenten med en individuell studieplan? Hur kommer det att funka i universiteten senare? Kollar...
Hej Mohamad, på gymnasiet finns det på NA-programmet 2 inriktningar - och alla inriktningskurser från en av inriktningar måste vara med; Undantag - om rektor fattar beslut om Individuellt... Läs hela svaret -
Ta bort kurser?
Hej jag går estet media och vill byta till Samhäll media och undrar vilka media kurser man har och vilket år man har dom på Samhälls programet och så undrar jag om jag måste gå om ettan för det är typ tre kurser som jag inte har och det...
Hej Evelina,byta från ett program till ett annat program är inte elevens rättighet.Du får givetvis fråga rektor på det programmet dit du vill byta. men rektor behöver inte ta in dig, även om ledig... Läs hela svaret -
Räknas mina poäng med?
Hej! Jag har gått 1 år på ekonomi juridik och har både gått om och bytt linje till sam-beteende så har därför vissa klarade kurser från ekonomi som jag ej "behöver" på samprogrammet. räknas dessa poäng som jag redan läst med när jag tar studenten? Ungefär som "extra poäng"
Hej Isabelle, det beror helt på exakt HUR DITT EXAMENSBEVIS kommer att se ut. Det kan vara så att rektor fattade beslut om Individuellt anpassat gymnasieprogram - för dig. Du kan se i din Individuella studieplanen... Läs hela svaret -
Betyd i två spår av samma mattekurs?
Jag har läst klart matte 2C. Jag har nu bytt till en annan klass som läser matte 2b, kan jag då få ett nytt betyd i matte 2? Jag förstår det som att jag har kvar mitt matte 2C betyg, men också ett nytt i matte 2B när jag läst klart den kursen. Kan jag sen välja vilket betyg jag vill söka in med...
Hej Nathalie, matte 2b och 2c får ej samtidigt ingå i samma Examensbevis. Om du får högre betyg i matte 2b är det givetvis fördelaktigt för att ta med det betyget (det högre... Läs hela svaret -
Kan man byta linje när man går i åk3?
Hej, är en elev som går i NaNa linje åk 2 nu, men att känner linjen passar inte mig bra längre. Vill byta till juridik linje, men vet inte hur det går till. Hjälp!
Hej Giorgi, det mest troliga är att du behöver söka om till åk1 - och börja om på gymnasiet - på nytt. Anledning till det är att utbildningar skiljer sig åt ganska... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga