Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32197 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'söka till högskola-universitet' (8 st.)
-
Höst- eller Vårterminen?
Vad är det för skillnad med att starta högskolan mellan vår- och högskolan, förutom datumet? Typ missar man något om man startar under vårterminen istället och måste man då ta igen det man missat från höstterminen?
Hej,om en högskole-universitetsutbildning startar på vårterminen då är det termin nummer 1 som börjar i januari. Man missar ingenting om man börjar på en utbildning som har start på... Läs hela svaret -
Byta bana radikalt?
Hej Jag jobbar inom finansbranschen idag och har insett det inte är min grej. Det är fokus sälj, resultat, ytlighet, nätverk, mingel, kallprat och allt sånt som jag avskyr. Jag söker djup, engagemang, meningsfullhet och något inom...
Hej,är det Endast inom Högskola-universitet du vill studera? Det finns andra skolformer också där eftergymnasial utbildningfinns, t.ex yrkeshögskola och det finns också inom t.ex folkhögskola, där... Läs hela svaret -
Vilka utbildningar finns det för entreprenörer utan matte 3b?
Hej! Jag tog gymnasieexamen två år sedan i ekonomi/juridik utan matte3b. Vill bli en entreprenör och starta eget företag, men vill gärna utbilda mig inom affärsutveckling, marknadsförings, försäljning eller dylikt. Har du/ni några tips...
Hejsan,vad gäller högskola-universitet...utbildningsutbud förändras och fastställs i sin helhet till första dagen i anmälningsperioden. Till svenska... Läs hela svaret -
Läsa kurs efter anmälan?
Hej! Jag funderar på att ansöka till en utbildning som startar hösten 2024. Jag har några kurser som jag behöver för att uppfylla behörighetskraven. Är det möjligt att läsa en kurs även efter att ansökningsperioden under...
Hej,om din fråga gäller anmälan till en svensk Högskole-Universitetsutbildning då planeras sista dag för komplettering bli den 20 juni 2024 -... Läs hela svaret -
2 Gymnasium examen ?
Jag hade en väldig dålig tid på gymnasiumet då jag fick väldigt dåliga betyg då jag gick hotell och turism men nu efter har jag pluggat till undersköterska på vård och omsorg då jag undra vilka betyg som räknas har examen i...
Hej,om man har två olika examina från gymnasiet/komvux då använder Antagning.se det dokumentet som ger dig högre meritvärde. Se till att båda examina är synliga på din inloggning på... Läs hela svaret -
INTYG för behörighet till högskolestudier och yrkeshögskolestudier?
Hej! Jag heter Sam, är en 23 åringskille som kanske (säkert) vill fortsätta mina studier. Har fått som jag skrev som titeln ett papper där det står INTYG för behörighet till högskolestudier och yrkeshögskolestudier, Har jag...
Hej,jag tror du läste på en folkhögskola, allmänna kurser där, stämmer det? Det som gäller för att efter studier på folkhögskola... Läs hela svaret -
Kan man söka en utbildning utan behörigheten som krävs?
Jag går Teknikprogrammet, inriktning Design- och produktutveckling, och läser därför inte Fysik 2. Jag kan lägga till den kursen om jag vill, men jag har inte bestämt mig vilket högskoleprogram jag vill gå. Om jag kommer vilja gå tex ett...
HEJ NIKLAS,svar på din fråga är - nej. Svenska högskole-universitetsutbildningar låter inte obehöriga delta i konkurrensen om utbildningsplats. Om fysik2... Läs hela svaret -
Hur ska jag prioritera mina universitetsval?
Hej! Jag ska söka till universitetet i höst och min dröm är att komma in på läkarprogrammet, men jag tror inte att jag kommer bli antagen i höst. Därför tänkte jag söka till kandidatprogrammet i strategisk kommunikation och...
Hej Sara,du ska lägga in högst upp "som val 1" den utbildning som du helst vill komma in på, och sedan i fallande grad... näst störta favoritutbildning som nr.2 och så... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga