Student
    Hej. Jag ska börja andra året på gymnasiet nu i höst och undrar vad kursen "Kommunikation" innebär (lite mer på djupet) och går ut på. Tack på förhand.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Amanda,
    följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:

    Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:

     

    • Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
    • Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
    • Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
    • Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
    • Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
    • Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
    • Kritisk bearbetning av information från olika källor.
    • Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.

     

    Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)

    Betyget E

    Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
    *****

    Betyget D

    Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
    *****

    Betyget C

    Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
    *****

    Betyget B

    Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
    *****

    Betyget A

    Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

    Länktips: skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan/laroplan-program-och-amnen-i-gymnasieskolan/gymnasieprogrammen/amne.

    Daniel SYV

    Hej Amanda,

    du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
    Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".

    Hälsningar
    D:

    Frågor och svar taggade med 'www.framtid.se' (51 st.)

    • Elias57477

      global politisk ekonomi eller socialantropologi?

      Hej Jag har sökt till kandidatprogram i global politisk ekonomi med historiskt perspektiv samt kandidatprogram i socialantropologi vid Stockholms universitet Jag har läst på lite men kan inte riktigt hitta vad man kan bli efter respektive utbildningar, vet ni?

      Milla : : Hej!Både kandidatprogrammet i global politisk ekonomi med historiskt perspektiv och kandidatprogrammet i socialantropologi vid Stockholms universitet öppnar dörrar till olika... Läs hela svaret
    • Mia2

      lämplig utbildning till djurvård?

      Hejsan, Jag ska snart ta examen som undersköterska på vård- och omsorgsprogrammet, men jag känner att jag nu måste jobba med djur istället. Jag har inte världens bästa antagnings poäng (runt 16) men att jobba med djur har varit min dröm...

      Milla : : Hejsan,att "jobba med djur" kan man på många olika sätt: man kan ta hand om friska djur eller delta i sjukvården av djur som behöver sjukvård; man kan jobba inom lantbruk, på... Läs hela svaret
    • Henrik1775

      Vad ska jag jobba med? HJÄLP??

      Hejsan! Jag har länge funderat på vad jag ska utbilda mig till. Det är extremt klurigt att veta men de jag vet är att jag vill jobba i en miljö där jag pratar med kunder fysiskt men också är på ett kontor! Vill gärna byta miljö och...

      Milla : : Hej!Att välja rätt utbildning och karriärväg kan verkligen vara en stor utmaning, särskilt när du vill ha en balans mellan kontorsarbete och interaktion med människor i varierande miljöer.... Läs hela svaret
    • Anonym

      Helt kört för mig?

      Hej, Jag har gått ut gymnasiet (yrkesprogram) med ganska låga betyg men har godkänt i allt förutom idrott. Jag fick underkänt i Svenska 3 men pluggade upp på komvux så har godkänt där nu. Saken är att jag vill plugga vidare men verkar inte...

      Milla : : Hej,du kan göra högskoleprovet och kommer då prövas även i HP-urvalsgruppen. Där kan du komma in även med lågt meritvärde på dina gymnasiala betyg. Du kan också... Läs hela svaret
    • KajsaR

      Byta bana radikalt?

      Hej Jag jobbar inom finansbranschen idag och har insett det inte är min grej. Det är fokus sälj, resultat, ytlighet, nätverk, mingel, kallprat och allt sånt som jag avskyr. Jag söker djup, engagemang, meningsfullhet och något inom...

      Milla : : Hej,är det Endast inom Högskola-universitet du vill studera? Det finns andra skolformer också där eftergymnasial utbildningfinns, t.ex yrkeshögskola och det finns också inom t.ex folkhögskola, där... Läs hela svaret
    • Esma

      Hr-chef/personalvetare?

      Hej Jag har upptäckt att jag blir lite ”arbetsplatsens Robin Hood” jämt och vill lyfta saker andra inte vågar. Jag vill jobba med rättvisa, psykologi och samtal. Funderar om kanske HR-chef är rätt? Eller personalchef eller vad man nu kallar den som...

      Milla : : Hej,om du jobba med rättvisa, psykologi och samtal då är jobben inom HR inte rätt typ av jobb (detta utifrån vad jag vet om yrken inom HR). Testa själv och gå prata med din HR-chef och se vad... Läs hela svaret
    • StressadNaturare

      Vad ska jag göra?

      Hej jag går nu andra året på Natur och har nu fått enormt mycket ångest över mitt gymnasieval. Jag har fortfarande godkänt men har känt att kemi 2 blivit riktigt svårt och att matte 4 kommer bli ett större problem. Tror jag får...

      Milla : : Hej,vad vill du jobba med i framtiden? Vilket är ditt drömyrke? Du skriver om att du kommer ha låg "merit". Meritvärde på gymnasiala betyg är viktigt när man söker till... Läs hela svaret
    • Melo

      Vilka yrke finns det?

      Hej, Jag är intresserad av yrke inom vården, som tandläkare, psykolog, psykoteraput osv. Jag är också intresserad av andra yrke som advokat och åklagare. Jag är helt okej med att studiera upp till 5 år. Men jag tror inte jag kan få högre...

      Milla : : Hej!De yrken du skriver om att du är intresserad av ligger i ganska olika kunskapsområden/branscher. Det jag ser att de har gemensamt är att de har "hög status" i samhället. De kortaste utbildningarna... Läs hela svaret
    • ceren

      Vad kan jag göra med mina färdiga kurser från lärarprogrammet?

      Hej! Jag läser just nu grundlärarprogrammet F-3, innan det testade jag på inriktning 4-6 och innan det ämneslärarprogrammet, jag har ca klarat av 105hp poäng. Tyvärr har jag kommit till den punkten att jag inte brinner för yrket längre och velar...

      Milla : : Hej!Viktigt att du tar hand om din hälsa. Du skriver om att du har utmattningssyndrom. Kanske är det bäst att du är sjukskriven tills du mår bättre och tar... Läs hela svaret
    • ha123

      Kan jag veta utbildningar som inte behöver ett belastningsregister?

      Jag har klarat gymnasiet barn och fritid inriktning men tänker läsa vidare och har ett problem så vill alla yrke som inte behöver beställa eller visa belastningsregistret.

      Milla : : Hej,Nedan finner du en lista med yrken där det vanligtvis inte krävs ett utdrag från belastningsregistret:1. **Programmerare/Utvecklare**: Skapa och underhåll mjukvara.... Läs hela svaret
    • Lansars

      Filosofi, politik och ekonomi, ämnesinriktning nationalekonomi?

      Hejsan jag ska studera Filosofi, politik och ekonomi ämnesinriktning nationalekonomi med nationalekonomi som huvudområde men min fråga är att vad kan jag bli efter en sån examen Har hittat en liknande fråga men den kursen som en annan person frågade om...

      Milla : : Hej,om du i din utbildning har nationalekonomi som huvudämne så borde du ju kunna bli en Nationalekonom, tänker jag. Läs gärna om det yrket på framtid.se/yrke/nationalekonom
    • Liana

      jag behöver hjälp med min framtid?

      Hej! jag ska börja i tredje året i Naturvetenskapsprogrammet. jag är jätte orolig över mina betyg men jag vet inte vad jag ska göra. jag har inte bra betyg i skolan eftersom jag kom till Sverige 2018. mina betyg ser såhär ut men jag vill verkligen bli...

      Milla : : Hejsan,gör ditt bästa i varje kurs du läser och skaffa dig så bra kunskaper som möjligt! Gör högskoleprovet så många gånger du kan! Med resultat från... Läs hela svaret
    • Annathunberg

      Hur går det till?

      Hej! Jag håller på att läsa naturkunskap 1b och gör slutprov denna veckan. Jag är vääällddigt taggad på att söka till högskola/ universitet redan till nästa termin. Jag vet redan att tex sjuksköterska kräver naturkunskap...

      Milla : : Hej, Många program, särskilt de inom kunskapsområden humaniora, samhällsvetenskap och konst, kräver ofta inte mer än "grundläggande naturvetenskapliga kunskaper" (såsom... Läs hela svaret
    • sagabara00

      Val av utbildning?

      Jag undrar vad det finns för utbildningsmöjligheter att välja mellan för en person som är intresserad inom hudvård utöver hudterapeututbildningen.

      Milla : : Hej,"hudvård" - exakt vad vill du jobba med? Det finns ett antal hudsjukdomar och tillstånd, t.ex eksem eller allergiska reaktioner som ger hudutslag... Det finns ett antal olika yrken som på olika sätt... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga