Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32151 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'lärling' (40 st.)
-
Får man ta studenten efter 2 år på försäljning och service programmet?
Hej! Jag undrar om man får eller kan plugga in ettans och tvåans årskurser första året på gymnasiet och treans andra året och ta studenten efter 2 år om man går försäljning och service programmet?
Nej, det kan man, som regel, inte göra.Studier på gymnasiet går på heltid och kurserna är upplagda efter en viss "mall"; många... Läs hela svaret -
Om skolan ej lyckas hitta praktikplats får de sätta frånvaro då?
Om skolan ej lyckas hitta praktikplats får de sätta frånvaro då? Jag går lärlingsprogram. Och skolan har inte hittat praktikplats. De sätter frånvaro på alla veckor jag inte har praktik så jag får inte CSN är det verkligen...
Hej,jag ställde ett antal frågor i kommentaren till din fråga. Jag gissar att du kanske går gymnasialt yrkesprogram och läser på det programmet som... Läs hela svaret -
Vilka regler gäller vid apl?
Hej, Jag funderar bara på vilka regler som finns vid apl. Jag funderar t.ex. på hur det är med tunga lyft och sådant eftersom jag kommer ihåg att de var väldigt tydliga med det under praoen i grundskolan Jag funderar också på ifall det räcker...
Hej,reglerna är många och komplicerade. Hur många timmar APL du får per vecka, per termin, per läsår och totalt under hela din gymnasietid kan bero på... -- om du läser som... Läs hela svaret -
Hur byter man program?
hej jag går just nu i andra terminen vård i 1an och det känns lite jobbigt med praktiken för jag läser lärling då är det att man har mer praktik än när man är i skolan. Jag trivs inte i min klass och jag kunde inte bytta i första...
Hej,du beskriver en ganska komplex situation: du "kom in ändå" fast du saknade godkänt betyg i matte från grundskolan; du var alltså inskriven i IM:Programinriktat val (ett av de... Läs hela svaret -
Kan man börja im programmet på vårterminen?
Hej det är så att jag började försäljning och serviceprogrammet i höstas men det är så att det var inte mitt första handsval och mitt första handsval var Ekonomiprogrammet som man behövde ha 172,5 poäng för att komma in...
Hejsan,tyvärr så tror jag inte att det går göra så som du tänker på... Du är ju behörig till yrkesprogrammen på gymnasiet och med det är du obehörig... Läs hela svaret -
Går barn och fritid (Lärling), men vill plugga vidare till barnmorska?
Hej! Jag går första året på gymnasiet på barn- och fritidsprogrammet, inrikting socialt och pedagogiskt arbete. Jag bara undrade om det är möjligt att studera vidare till en barnmorska.
Hej,utbildning till Barnmorska är, i Sverige, en påbyggnadsutbildning efter det att man tar examen från sjuksköterskeprogrammet; du måste därför... Läs hela svaret -
BF LÄRLING VIDARUTBILDASIG TILL EN GRUNDLÄRARE?
Om jag vill gå i barn och fritid lärling kan jag vidareutbilda mig till en grundlärare?
Hej och tack för din fråga om att utbilda sig till grundlärare efter studier på BF!Behörighet till grundlärarprogrammen brukar beskrivas så här: Grundläggande... Läs hela svaret -
Börja som lärling år 3?
lärlingsutbildning inom gymnasiet är minst halva tiden på arbetsplats, men om man börjar först år 3 vilket jag förstått är möjligt, hur kan det då vara minst halva tiden?
Hej Lovisa!det är halva studietiden under den tiden som man är lärling som menas med "halva tiden". Om man är lärling under år3, då är det minst hälften av de studietimmar som... Läs hela svaret -
Byta från EK till ett yrkesprogram?
Hej! Om man tex har läst 2 år på EK programmet (inr juridik) finns det någon chans, överhuvudtaget att byta till ett yrkesprogram till år 2 eller är det helt kört? Mvh Adam!
Hej Adam,som regel börjar man från årskurs 1 på ett yrkesprogram, även om man sedan innan har många godkända betyg från 2 årsstudier på t.ex Ekonomiprogrammet; detta... Läs hela svaret -
Lärling vård och omsorg?
Hej! jag undrar hur det blir med validering i mitt fall då jag såg efter att min kommun erbjuder validering om man jobbat mer än ett åt. Jag har gymnasiexamen i samhällsvetenskapsprogrammet men vill inte läsa vidare på högskolan. Nu vill jag...
Hej N!om validering visar att du har kunskaper i "vissa kurser" som vanligtvis ingår i vårdutbildning på gymnasial nivå, så borde din utbildningstid bli kortare. Annars, så är yrket... Läs hela svaret -
Går det att efter en lärlingsutb bygg gå vidare till utb arkitekt?
Sonen drömmer om att få bygga med händerna men även i framtiden rita hus och jobba som arkitekt. Går det att redan i gymnasiet kombinera lärlingsutbildningen med det som krävs för att sedan söka vidare till arkitekt?
Hej Ulrika!Svar på din fråga beror på vilken utbildning till "arkitekt" som din son vill gå.Det är viss skillnad på olika Arkitekt-yrken -... Läs hela svaret -
Kan man byta skola i slutet av 1an till ny skola men samma program?
Hej, Jag går på barn och fritidsprogrammet nu, började i augusti, och ska börja i 2an efter sommaren. Och de är inget fel på skolan eller så, saken är att jag inte vill slösa/lägga 3 ÅR på gymnasiet. Så frågan lyder så här: kan jag byta skola (från fria läroverken till exempel praktiska...
Hej,jag rekommenderar att du lägger in ansökan via gymnasieantagningen och på nytt konkurrerar om gymnasieplats på den skola där du vill läsa nästa... Läs hela svaret -
går det att hitta utbildning till silversmed på gymnasiet?
Hejsan, som rubriken lyder: går det att hitta utbildning till silversmed på gymnasiet? mvh Jelena
Hej Jelena!Det är en viktig och intressant fråga du ställer: fråga om utböling till "smala yrken" som t.ex Silversmed på gymnasiet. Skolverket har yrket... Läs hela svaret -
Lärlingsersättning på yrkesprogram?
Hej! Var finns info om lärlingsersättning på gymnasiets yrkesprogram? Kan man få lärlingsersättning på ett högskoleförberedande program? Tack på förhand! My
Tack för din fråga, My!Angående lärlingsersättning - så finns det utförlig information på CSN´s hemsida - gå in på csn.se/lärlingsersättningOch info... Läs hela svaret -
Frisör gesällprov?
Deltagaren vill utbilda sig till frisör. Han har jobbat 500 h redan och har 500 timmar kvar. Han han göra detta genom praktik elller om han måste gå som lärling?
Hej, jag rekommenderar ta del av informationen på frisorforetagarna.se/utbildning/att-bli-frisör och om ngt är oklart ställ gärna frågan till [email protected]/ni kan också gärna kika på... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga