Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32231 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'kemist' (27 st.)
-
Vilken utbildning för kriminaltekniker?
Hej, jag vill bli kriminaltekniker och undrar vad för utbildning jag kan välja. Jag vill inte ansöka till Polishögskolan och har hört att man kan bli kriminaltekniker ändå men vet inte vilka utbildningar jag kan välja. Vad jag har hittat så kan...
Hej!Det vi vet om yrket Kriminaltekniker berättar vi i presentationen på framtid.se/yrke/kriminaltekniker och i stycket UTBILDNING läser man där bl a följande: "Majoriteten av... Läs hela svaret -
Få kandidat i kemi samtidigt som man studerar till apotekare?
Hej! Jag undrar om man kan få kandidat i kemi när man läser apotekarprogrammet? Jag tänker att det är en del gemensamma kurser.
Hej,för att kunna ta ut kandidatexamen med huvudämnet Kemi, måste man ha minst 90 högskolepoäng i ämnet kemi och kurserna måste vara... Läs hela svaret -
Kan man bli läkemedelsutvecklare efter biomedicinprogrammet?
Hej! Jag har länge funderat på vad jag vill arbeta med, jag har alltid varit intresserad av alla ämnen inom biomedicin så som kemi och biologi. Jag funderar på att välja mellan biomedicinprogrammet eller civilingenjör inom bioteknik. Jag skulle vilja...
Hej Student!Om yrket Läkemedelsutvecklare inkl.vilken utbildning rekommenderas kan du läsa om i presentationen på Framtid.se/läkemedelsutvecklareFörutom läkarexamen... Läs hela svaret -
Utbildning inom kemi som leder till sjukvård?
Hej!
För tillfället går jag en YH-utbildning till drifttekniker inom biogas- och vattenrening och har 1 år kvar av utbildningen. Dock så har jag fått tycke för en annan utbildning, nämligen ett kandidatprogram i Kemi på GU. Jag skulle...
Hej Kristoffer!när jag söker på sjukhuskemist får jag just nu (14 aug 2021) "noll" träffar i platsbanken på arbetsförmedlingens webbplats, alltså finns just nu... Läs hela svaret -
Hur går man till väga för att bli rättskemist?
Hej! Jag är intresserad av att jobba med rättskemi, d.v.s. att undersöka exempelvis narkotika/droger i blod/hårstrån samt urin. Jag undrar hur man ska gå tillväga för att bli det. Vilken utbildning krävs? Räcker det med kemist? Eller?
Hej Elin, jag undrar om det är yrket Forensiker som du är intresserad av? Grundutbildning i kemi (t.ex kandidatprogrammet i kemi) är jag säker på att man behöver (som grund) och... Läs hela svaret -
Välja rätt utbildning för att jobba inom forensisk laboratorier?
Hej! Jag läser gymnasiekurser för naturvetenskapsprogrammet i komvux. Jag har alltid drömt att jobba inom laboratorier. Jag vill veta vad det behövs för att jobba inom forensisk laboratorier. Vilka gymnasiekurser måste jag läsa? Och efter det vilket...
Hej, kika gärna på framtid.se/yrke/forensiker men där finns inte så mycket om utbildning och orsaken är att det är mycket svårt att ge råd och... Läs hela svaret -
Hur blir man kriminaltekniker efter gymnasiet?
Hej! Jag går humanist programmet i år 1 men jag vill gärna bli kriminaltekniker. Jag vet att humanist programmet inte riktigt passar men jag ändrade mig nyligen på vad jag vill jobba med i framtiden. Hur når jag detta mål? Vilka ämnen ska jag...
Hejsan, kika gärna på avsnitt UTBILDNING på framtid.se/yrke/kriminaltekniker Du kan även kika på ett liknande yrke - forensiker Kort svar om utbildningsvägar:... Läs hela svaret -
Hur blir man forensiker?
Hej! Jag heter Lova och går andra året på estetiska linjen, musik, och vill vidareutbilda mig till forensiker. Kommer läsa upp till matte 3c så den biten är klar. Jag tänkte plugga cell- och molekylärbiologi i Kristianstad och jag undrar om det...
Hej Lova,så vitt jag vet finns det 2 vägar till att kunna bli en forensiker: via polishögskolan och via naturvetenskapliga studier på högskolenivå. Utbildning till forensiker brukar finnas för... Läs hela svaret -
Hur bli man forensiker/kriminaltekniker?
Hej! Jag vill utbilda mig till Forensiker/kriminaltekniker Vad krävs att bli det? Hur går man till väga? Jag vet att man kan först bli polis, men tänkte om det fanns andra möjligheter och vägar! Mvh Blivande kriminaltekniker
Hej! Kika gärna på https://www.framtid.se/yrke/kriminaltekniker och https://www.framtid.se/yrke/forensiker Man kan t.ex utbilda sig till kemist och hoppas på att kunna bli forensiker sen. -
Är kemi 2 viktigt?
Hej, vad behöver man kemi 2 till? Jag går teknik och valde något annat som individuellt val men nu börjar jag tänka om jag har gjort rätt val. Tycker ni att kemi 2 är viktigt? I så fall till vad? Bör jag byta om jag kan och plus så tycker...
Hej,kemi 2 (godkänt betyg) krävs till bl.a följande högskoleutbildningar: läkarprogrammet, veterinär-, marinbiolog, kemistutbildningar och till några andra högskoleutbildningar, t.ex om man vill bli... Läs hela svaret -
Vad kvävs det för att komma in på kemiutbildningen på Lund University?
Hej, jag ska snart börja andra året i natur naturvetenskapsprogrammet på polhem och jag vill gärna bli en analytisk kemist. Jag ville veta mer om programmet och började söka men jag hittar inget om hur bra merit man måste ha för att kunna komma in...
Hej, särskild behörighet till kandidatprogrammen i kemi brukar bestå av godkända betyg i följande kurser: Fysik 2, Kemi 2, Matematik 4. Det absolut... Läs hela svaret -
Utbildning till kriminaltekniker utan polisiär bakgrund?
Hej! Jag har hört att polisen har tagit in personer som inte har polisiär bakgrund i den senaste kullen som utbildas till kriminaltekniker. Jag vet att en av de som deltar är socionom. Utbildningen är på 21 veckor och tydligen ska man ha ändrat/vidgat urvalet...
Hej Gabriella,det jag som är en "allmän studievägledare" vet är följande:Kriminaltekniker utan polisiär bakgrund ansvarar ofta för de laborativa... Läs hela svaret -
meritvärde och högskola provet?
Hej, jag går på andra året nu, naturvetenskap program, jag vill fråga om meritvärde för kemist, och för genetik och evolution samt för biomedicin? Och om man vill läsa någon utbildning på universitet, måste man göra...
Hej Khadeja!det är frivilligt att göra Högskoleprovet, men vi rekommenderar att göra det. Det finns inga nackdelar i att göra högskoleprovet. Att man har ett giltigt resultat för... Läs hela svaret -
Vilken utbildning krävs?
Hej Vad för typ av utbildningar krävs för att jobba på astra zeneca? Då tänker jag främst på de som utvecklar läkemedlarna men också de ingenjörerna som arbetar där? Kanske någon utbildning från KTH kanske?
Hej Alexandra, du får gärna kika på några yrken på framtid.se, börja kanske med Civiling.i kemiteknik och Läkemedelskemist och på AstraZenecas hemsida och även ställa din... Läs hela svaret -
Plugga till forensiker?
Jag har gått ut gymnasiet, där läste jag till jurist, jag har nu funderat på att plugga vidare till forensiker, hur gör jag?
Hej Farzam; jag tror du menar att du på gymnasiet läste inriktning Juridik på Ekonomiprogrammet, stämmer det?I så fall kanske du inte läste matte 3, då det är på inriktningen Juridik en... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga