Student
    Hej. Jag ska börja andra året på gymnasiet nu i höst och undrar vad kursen "Kommunikation" innebär (lite mer på djupet) och går ut på. Tack på förhand.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Amanda,
    följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:

    Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:

     

    • Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
    • Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
    • Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
    • Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
    • Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
    • Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
    • Kritisk bearbetning av information från olika källor.
    • Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.

     

    Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)

    Betyget E

    Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
    *****

    Betyget D

    Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
    *****

    Betyget C

    Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
    *****

    Betyget B

    Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
    *****

    Betyget A

    Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

    Länktips: skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan/laroplan-program-och-amnen-i-gymnasieskolan/gymnasieprogrammen/amne.

    Daniel SYV

    Hej Amanda,

    du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
    Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".

    Hälsningar
    D:

    Frågor och svar taggade med 'myndighet' (9 st.)

    • KajsaR

      Jobba statligt och rätt väg?

      Hej! Jag har jobbat i privat regi i många år nu och insett det inte passar mig; konferenser, minikonferenser, kickoffs och allt vad det heter är inte min grej och det förekommer i stor grad privat (jobbar på bank). Jag vill nu bli attraktiv i mitt sökande...

      Milla : : Hej!Det låter som att du har en tydlig bild av vad du letar efter och vilka arbetsplatser som skulle passa dig bäst. Här är några förslag på utbildningar som kan vara relevanta/passande... Läs hela svaret
    • student

      Hur får jag in foten i en ny bransch?

      Hej! Jag har arbetat som lärare i grundskolan i många år och vill nu byta bana. Helst vill jag arbeta som handläggare på myndighet men även andra administrativa roller är intressanta. Mitt problem är att jag inte har någon erfarenhet av arbete på myndighet och inte heller någon erfarenhet som...

      Peter: : Hej Jenni!ett förslag som jag har går ut på att du söker SOMMARJOBB som administratör eller handläggare på någon myndighet. Genom sommarjobb kan man få in foten och... Läs hela svaret
    • Isabelle

      Kan jag läsa till annan examen?

      Jag läser sista året på folkhälsovetenskapliga programmet men har insett att det inte är vad jag vill. Eftersom jag bara har 7 månader kvar till examen vill jag inte hoppa av. Jag undrar däremot om jag kan validera en del av dessa kurser jag läst och...

      Mikael: : Hej!Om du jämför kursinnehåll i olika program, så ser du att det är ganska olika vilka kurser som läses. Ngt program där kursinnehåll skulle vara mycket likt ditt nuvarande program... Läs hela svaret
    • Edita

      Vad är skillnaden?

      Hejsan Jag ska nu börja mitt tredje år i gymnasiet och har länge nu velat arbeta inom en offentlig sektor som en juridisk handläggare eller utredare på tex myndighet eller försäkringar men vill inte ta en utbildning på universitet(för lång...

      Anna: : Hej Edita, var Paralegal brukar få arbete kan du se ex. i yrkespresentationen Paralegal på Framtid.seEn liknande (men lite "smalare") yrke är IP-paralegal Att lite olika behörighetskrav ställs inför... Läs hela svaret
    • Hanna

      Vilken utbildning passar om jag vill jobba på myndighet?

      Hej! Jag skulle i framtiden vilja jobba statligt, men är lite osäker på vilken utbildning jag ska välja. Jag skulle kunna tänka mig att t.ex jobba på skatteverket som handläggare. Jag vill gärna att utbildningen ska vara bred, men samtidigt leda fram till en bra arbetsmarknad. Har ni några...

      Julia: : Hej Linnea, det finns många olika Myndigheter i Sverige och handläggar-jobbet kan innebära många olika sorters arbetsuppgifter - Juristexamen brukar vara mycket gångbar,... Läs hela svaret
    • Nara

      Hur blir man en civil utredare?

      Hej! Jag vill gärna bli civil utredare, men när jag frågade min SYV så hade hon ingen koll på vad det är, jag frågade även polisen under en mässa och polisen hade ingen aning heller..Är det ett vanligt yrke och vad krävs för att bli det?

      Anna: : Hej Shakita, kika gärna på framtid.se/yrke/civil-utredare och det är "någon gång ibland" som de tjänster utannonseras. Just idag, den 6 december 2018, finns det på... Läs hela svaret
    • Hellen

      Är det svårt att jobba utomlands med svensk examen?

      Jag har sökt till program som är antingen balanserad eller konkurrenskraftig inom arbetsmarknaden. Jag funderar då på att jobba utomlands om det blir svårt att hitta i Sverige. Jag har valt program där man kan bli grafisk formgivare/designer, webbredaktör och funderar även på webbutvecklare....

      Liselotte: : Hej Hellen,den branschen som du är intresserad av är mycket flexibel och förändringar sker snabbt. Idag kan nog ingen svara på om exakt vilka yrken och arbetsuppgifter som kommer... Läs hela svaret
    • Leia

      internat, går det att bli myndig tidigare?

      Måste mina föräldrar godkänna att jag ska 'flytta hemifrån' eller kan man 'bli ''myndig'' tidigare'? Och om man ska läsa i ett annat land vad behövs för att kunna ta sig dit, tänkte att jag kunde/skulle bo på internat om jag ska läsa i Stockholm och jag behöver mer information om jag ska läsa i...

      Anna: : Hejsan, Leia! Du är inte ensam i att vilja bli "myndig tidigare" och inte behöva vänta tills du är 18 år. De frågor får vi på Fråga SYV ibland. Men tyvärr har vi inte lyckats hitta någon möjlighet att bli myndig i... Läs hela svaret
    • Sanna

      Slutbetyg saknas från privatskola?

      När John-Bauer gick i konkurs var det många som blev drabbade på olika sätt, både lärare men framför allt elever som helt plötsligt blev frånryckta fullständig gymnasieexamen och ett samlat slutbetyg. För de som redan tagit examen INNAN konkursen har även i dessa fall betyg "försvunnit" dvs...

      Anna: : Hej Sanna! Jag beklagar det som hände din pojkvän. Undrar om ni har varit i kontakt med Regionarkivet? Du skriver att din pojkvän har kompletterat upp sina betyg på Komvux. När han började komplettera sina betyg, har... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga