Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32143 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'pendla till skolan' (7 st.)
-
Vilken skola ska jag välja behöver era råd snabbt?
Hej! Jag heter Adam och är född 2004. Just nu går jag i åk 1 på vård men gick innan på EK juridik i 2 år. Men känner att jag inte presterar så bra i dessa ämnen och vill bli klar med gymnasiet så snabbt så snabbt...
Hej Adam,APL=arbetsplatsförlagt lärande finns på Yrkesprogrammen, och måste vara i minst 15 veckor under 3-årig utbildning, alltså 15 veckor fördelade på 3... Läs hela svaret -
Jag vet inte vilket gymnasium jag ska välja? snabb Hjälp!?
Hej! Jag har två gymnasium som jag funderar över och jag vet inte vilket som jag ska ha som mitt första val. Jag ska gå natur och jag tar skolan väldigt seriöst. Skola A ligger längre bort ungefär 1 timme från mig. Men den skolan verkar vara...
Hej Johannes!Att pendla en timmer enkel väg (det blir 2 timmar varje skoldag och kanske ännu längre tid vid förseningar i kollektivtrafiken) är på gränsen till... Läs hela svaret -
Måste man läsa om alla kurser vid gymnasiebyte?
Hej! I höstas började jag på ett gymnasium där jag går lantbrukslinjen. Det ligger cirka 8 mil från min hemort, vilket gör att jag måste pendla varje dag då utbildningen inte finns på min hemort. Nu ska de starta upp lantbrukslinjen i grannkommunen efter ett års uppehåll med intagningar. De...
Hej Oskar, om du får godkända betyg i kurser - så har du de betygen och de gäller. Du behöver inte läsa om kurser i vilka du har godkända betyg. Frågan i ditt fall... Läs hela svaret -
Välja gymnasium efter skola eller utbildning?
Hej, jag går för tillfället i niondeklass. Jag har extrem gymnasievalsångest. Det finns en skola (Magnus Åbergsgymnasiet) i min stad (Trollhättan) som jag tycker verkar bra gällande utbildning. Jag behöver inte pendla för att åka dit och det har den linje och inriktning jag vill gå (Samhäll...
Hej Tova! Jag förstår ditt dilemma och det är oerhört svårt att ge dig ett bra svar, eftersom det är omöjligt att veta på förhand hur det kommer att bli... Läs hela svaret -
Flytta till annan kommun?
Hej! Jag fick reda på att vi ska flytta till Uppsala kommun, just nu bor vi en tätort ca 1 timme ifrån uppsala. Jag har även valt natur som linje. Så var bör jag göra nu för att byta gymnasium och hur ska jag välja en gymnasieskola?
Hej Maryam, är det helt säkert att ni ska flytta? Vet du till vlken adress i Uppsala ni flyttar och när (datum)? Du skriver att det är ca 1 timmer från Uppsala ni bor nu och ska flytta till Uppsala... jag... Läs hela svaret -
Står jag för pendlingskostnad?
Hej. Då jag har planerat att inte gå på det gymnasiet i min stad så betyder det att jag måste åka, troligtvis buss, och pendla till min skola. Är det då jag som står för busskortet eller hjälper skolan på något sätt till med det? Finns det även speciella scheman för pendlare. Den tidigaste...
Hej Selma! Det ser ju inte så bra ut om bussen kommer fram 8.30 och skola börjar kl.8.00 - det blir i så fall ganska svårt att följa undervisningen om det är på det viset det ser ut med buss-förbindelsen! :( Kan... Läs hela svaret -
plugga på distans?
Hej jag kommer ifrån Halmstad och undrar om det finns någon naturbruks utbildning på distans där? Just nu går jag på Stora segerstad och läser hund och vill bli djursjukvårdare. Jag bor på skolan men hatar det och vill flytta hem igen men ändå ha den utbildningen som jag kan få här. Om det inte...
Hej Frida! Det låter inte alls bra att du hatar att bo på skolan. Jag förstår att du vill flytta hem igen. Undrar dock om en lösning med att skaffa eget boende i närheten av skolan skulle vara en lösning som du vill testa? Om jag... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga