Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32141 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'naturbruksprogrammet' (42 st.)
-
Naturvetenskaplig fördjupning, hur mycket mer läsning än normalt?
Hej! min fråga gäller naturvetenskaplig fördjupning på Naturbruksprogrammet på gymnasiet: hur mycket utöver normala-vanliga heltidsstudier måste eleven läsa? Tack på förhand för utförlig förklaring! S.
Hej!om en elev vill på sikt bli t.ex Veterinär eller Marinbiolog och därför behöver för särskild behörighet till universitetsutbildningen bland annat... Läs hela svaret -
Slösar jag min potential?
Hej igen! Jag undrar om jag "slösar min potential" när jag väljer naturbruk istället för natur. Jag berättade för min mattelärare att jag troligtvis kommer börja på en naturbruks linje (sällskapsdjur & djursjukvård) och hon blev lite besviken och sa att det var synd att jag valde den linjen när...
Hejsan,jag tycker du har en mycket bra plan! Men du har ännu ganska gott om tid på dig (du kan/får ändra din gymnasieansökan t o m sista dagen i omvalsperioden som ligger senare under våren). Du vill... Läs hela svaret -
Traktormekaniker utbildning?
Hej, jag går sista året på naturbruksprogrammet , inriktning serviceteknik och lantbruksmaskiner. Jag skulle vilja bli traktormekaniker efter skolan och har letat runt lite, men det verkar inte finnas någon specifik utbildning. Jag undrar nu om det skulle funka att gå allmän mekaniker utbildning...
Hej!Att bli traktormekaniker är en specifik karriär inom mekanik och lantbruksmaskiner. Arbetsgivare inom lantbruk och maskinverkstäder värderar praktisk erfarenhet högt. Kompetenser som... Läs hela svaret -
Alla gymnasier som erbjuder Skogsbruk?
Hejsan, som rubriken lyder önskar jag få en fullständig lista på alla gymnasieskolor i hela Sverige som erbjuder Skogsbruk på Naturbruksprogrammet. Tack på förhand! MVH Syv :)
Hej och tack för din fråga!Enligt de uppgifter jag har tillgång till, så är det 25 gymnasieskolor som i hela Sverige erbjuder NB/skogsbruk som blir sökbar som utbildning till... Läs hela svaret -
Blir man behörighet till Naturkunskap 2 via NB?
Hej, Om man läser naturbruksprogrammet, oavsett inriktning/programfördjupningskurser, och uppnår yrkesexamen/gymansieexamen blir man per automatik behörig till Naturkunskap 2? Kan man söka direkt till veterinärprogramet då OM man läser till Ma4 som...
Hej,utbildningar till Veterinär i Sverige kräver för särskild behörighet godkända betyg i gymnasiala kurser Fysik2, Kemi2, Biologi2 och Matematik4. Kursen naturkunskap 2... Läs hela svaret -
Hur hårt ska man statsa i nian?
Hej! Jag har precis börjat nian och jag undrar hur hårt jag ska satsa. I 8an fick jag 300 i meritpoäng vilket räcker till det gymnasiet jag vill gå på. Jag vill gå Real gymnasiet (NB, sällskapsdjur och djursjukvård) där ligger...
Hej,det är bra att skaffa sig så bra Kunskaper som möjligt i alla ämnen man läser. Att komma in på gymnasiet är första steget; sedan ska man klara alla kurser i tre år... och... Läs hela svaret -
Hur stor konkurrens vid djursjukskötare utbildning?
Hej! Jag funderar på att bli leg. djursjukskötare, men hur svårt är det att komma in på den utbildningen? Jag vill gå NB i gymnasiet men räcker det för att få en chans att komma in? Tack på förhand :)
Hej,för att bli (i Sverige) leg.djursjukskötare behöver man utbildning från djursjukskötarprogrammet från SLU. Det är alltså en akademisk utbildning, på... Läs hela svaret -
Kan jag gå Hästhållning och sen utbilda mig till Djursjukvårdare?
Hej! Jag går i åttan och jag vill veta om det går att ta naturbruk: hästhållning i gymnasiet och sedan utbilda mig till djursjukvårdare på SLU. Eller måste jag ta ett annat program?
Jag har också problem att välja gymnasium,...
Hej Elsa,Djursjukskötareprogrammet på SLU, Sveriges lantbruksuniversitet, kräver för särskild behörighet godkända betyg i matematik 2 och naturkunskap 2 och... Läs hela svaret -
Hur får jag kompetensen som ett NB-gymnasium skulle gett mig?
Hej, jag har precis börjat mitt andra år på SamBet men känner inte att jag vill fortsätta där. Tycker det är alldeles för sent att börja på en ny linje eftersom jag då behöver gå med folk som är 2 år yngre än mig. Jag skulle jättegärna vilja få kompetensen ett Naturbruksgymnasium skulle ge mig...
Hej Jeremy!titta gärna på yrken djursjukskötare, veterinär och djurfysioterapeut. De yrken kräver högskole-universitetsutbildningar. Om du på din nuvarande... Läs hela svaret -
Finns det en fullständig lista på alla naturbruksgymnasier?
Hej som rubriken lyder söker jag efter en fullständig lista på alla naturbruksgymnasier i Sverige. Tacksam för ett snabbt och utförligt svar.
Hejsan,tack för din fråga om naturbruksgymnasier. I listan på gymnasieguiden.se/gymnasium?NB finns just nu (7 juni 2022) 121 "träffar" - det är alla de... Läs hela svaret -
Hur ska jag göra för att bli bonde?
Hej! Jag går Samhällsvetenskap linjen med inriktning beteende och trivs bra. Dock har jag länge velat ha en bondgård när jag är äldre och då vill jag kunna massor om djurvård och växter. Jag vill inte gå Naturbruksprogrammet, även om det skulle vara bra, eftersom jag har hört att de som går där...
Hej Jeremy,om du vill uppnå behörighet till Lantmästarprogrammet på SLU, behöver du, för särskild behörighet, få godkända betyg i gymnasiala kurser: Matematik 2a eller... Läs hela svaret -
Skoltrött smart dotter som vill bli veterinär?
Har en dotter som är mkt skoltrött. Hon har väldigt bra betyg ex A i matematik, fysik och kemi. Vill egentligen gå natur men osäker på om hon orkar med det så nu funderar hon på att gå ett yrkesprogram, barn och fritid. Om hon vill bli...
Hej Malin,i den situationen du beskriver skulle jag råda att ni tittar på NB, inriktning Djurvård. Inför utbildningen till Veterinär kommer kompletteringar behövas (i alla andra... Läs hela svaret -
Måste jag läsa naturkunskap 2 eller djur i naturbruket?
Hej! Under mitt första år på gymnasiet läste jag naturbruksprogrammet med inriktning häst och läste då kurser såsom djurhållning, Naturbruk, Ridning osv. Jag bytte sedan till ekonomiprogrammet på en annan skola och har då läst naturkunskap 1 samt 'vanliga' högskoleförberedande kurser. Jag...
Hej Elin,det är inte alls säkert att du kan på komvux hitta möjlighet att läsa kurser från naturbruksprogrammet, det är sällan de erbjuds och om de erbjuds... Läs hela svaret -
Djurvårdare efter estet?
Hej! Kan jag lägga till något ämne under estet på gymnasiet för att kunna jobba som djurvårdare efter? Eller om jag lägger till ämnen för djursjukskötare, men blir djurvårdare istället. Är det möjligt?
Hej, läs gärna om vilken utbildning som krävs för att kunna, i Sverige, jobba som Djurvårdare och som Djursjukvårdare i yrkespresentationerna på... Läs hela svaret -
NB eller NA när man drömmer om veterinär?
Hejsan, en elev vill bli veterinär. Men hen vill gärna gå NB istället för NA. Är det då komvux som gäller efteråt för att läsa in behörighet? Vilka ämnen behövs läsas upp och ungefär hur lång tid kan hen...
Hej Emma, det finns Naturbruksgymnasier som erbjuder kunna läsa många utökade kurser (utökat program) - så att man kan läsa de kurser som krävs för särskild... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga