Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32231 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'betygskriterier' (15 st.)
-
godkänt i hör och läs?
Hej! Jag läser eng 7 nu och har fått bra betyg i alla uppgifter vi gjort hittils. Men när det kommer läs och hör förståelse så tappar jag bort mig och det går inte bra. Min fråga är, är det ett krav från skolverket att om...
Hej!betygssättningen ingår lärarens kompetens. Jag undervisar inte och sätter inga betyg, så kan egentligen inte svara på din fråga men du får gärna kika på... Läs hela svaret -
betyg fråga svenska ÅK9?
Hej! Kan man få ett F-betyg i svenska Åk 9 om man inte klarar läsförståelseprovet, men har godkänt resultat i skriftlig och muntlig del? Tack på förhand!
Hej,jag kan tyvärr inte svara på din fråga; Varför kan jag inte svara?Jo, därför att mitt yrke är SYV och jag sätter inte några betyg och saknar utbildning och kompetens i... Läs hela svaret -
Vilka Rättigheter har man?
Hej om man anser att en lärare lagt fel slutbetyg i en kurs och vill klaga har man rättigheten till det? Även om det har gått en tid sedan betyget sattes. Hur ska jag gå tillväga. Och angående prövning i gymnasiet har alla elever i Sverige...
Hej,du får gärna kontakta skolverket - t.ex kan du ringa till skolverkets upplysningstjänst tel.nr 08-52733200. Att ändra satt betyg (och speciella om det är ett godkänt betyg, E eller... Läs hela svaret -
Kan någon lärare eller någon som har varit med om det svara?
vad får man för slutbetyg om man fick F i muntliga prov som innhåll bara 3 frågor, och har fått A i nästan alla prov och uppdrag innan. det gäller Matte 4. (hermods)
Hej Karl,den frågan du stället bör besvaras just att din lärare, som känner till din kunskapsnivå. Läraren gör bedömning om hur dina kunskaper... Läs hela svaret -
Vad en elev behöver för att få högsta betyg?
Hej, Finns det en mall för ämne som en elev läser på Komvux eller i gymnasiet som visar vad eleven behöver för att få högst betyg?
Hej, Skolverket skriver om betygskriterier för olika ämnen och kurser: dock behöver de tolkas och tolkningsföreträde är det den undervisande läraren som har.Svårt att... Läs hela svaret -
F i ett moment, F i hela ämnet?
Jag går just nu i åk 1 i en högskoleförberedande linje, jag har under högstadiet alltid fått F i idrott för att jag inte kan simma. Nu under gymnasiet har vi idrott i 1 år och vi kommer ha livräddning under vårterminen men jag kan inte simma, allt annat på kursen går bra och jag är rädd att...
Hej,tråkigt att du inte kan simma. Väldigt bra att försöka lära sig det. Det kan rädda liv (ditt eget och andras). Angående betyget i idrott och hälsa, så är det... Läs hela svaret -
Främmande språk steg 1,2,3 om man kan flytande?
Hej, Jag tänkte fråga, om en människa är född halv fransk half svensk och växer upp med båda svenska och franska och kan båda språkena flytande, om den människan läser Franska Steg 1,2 och 3, blir dem dömda hårdare av språkläraren? Eller, är det snarare så att dem förmodligen får A (kanske B...
Hej Johan,betygskriterier i kurserna är inte beroende på personens ursprung... utan man ska uppvisa vissa kunskaper - så får man det betyg som man förtjänar. Varifrån man... Läs hela svaret -
Om man har tex B i sin ämnesmatris får läraren då ge en typ D ?
Hej detta kanske inte har jättemycket med ämnet att göra men visste inte vart annars jag skulle ställa den här frågan. Jag undrar hur mycket man kan lita på en ämnesmatris tex, om man har B i sin ämnematris kan då läraren få ge en ett D. Det hände mig inom väldigt många ämnen och det gjorde mig...
Hej Elsa, angående betygssättningen kan inte Studie- och yrkesvägledare säga någonting "konkret". Det som gäller är att det är LÄRAREN SOM... Läs hela svaret -
vad händer om man först får e i ett kriterium sedan f? Behåller man E?
Jag menar om man t.ex först får E på en hörförståelse, men sedan får F i en hörförståelse. Då har man fått E en gång och F en gång. Vad händer, uppfyller man fortfarande kriteriet eftersom man fick E först?
Hej Michelle, att sätta betyg är Lärarens kompetens, inte SYV-ens. Det är din lärare som du måste prata med. Vi på fråga syv kan tyvärr... Läs hela svaret -
Hur måste kunskapskraven fyllas?
Hej jag går tredje året på gymnasiet och riskerar nu då ett F i Geografi. Har visat på alla kunskapskrav minst 2 gånger förutom 1 kunskapskrav där jag har 2 inlämningar som ska gå in och rättas. Min lärare säger dock att detta inte räcker för betyget E och att jag förmodligen kommer behöva göra...
Hej Joshua; jag beklagar att jag måste svara att SYV ej kan svara ang. betygsättning. Det är LÄRARENS kompetens. Det enda jag och mina kollegor SYV-ar kan göra för att hjälpa dig är att... Läs hela svaret -
Kunskapskrav i idrott?
Vad händer om man har godkänt i alla kunskapskrav på idrotten men får ett F på en blir betyget F då?
Läraren gör bedömning om eleven har uppnått kraven och kan få godkänt på kursen eller inte; det är inte i detalj reglerat ang antal delkursprov mm. -
Kan man ta bort idrott?
Hej! Jag ska börja 3an och går på teknik programmet. Jag har fått F i idrott men jag har räknat ut att jag kommer läsa mer än 2500 poäng, för att jag har läst vissa kurser snabbare. Kan man då söka till högskola utan idrotts betyget, eller kommer den automatiskt bli med i sökningen för det är...
Hej Philip, kursen idrott och hälsa 1 är en obligatorisk kurs i examensbeviset från alla nationella svenska gymnasieprogram. Det går att få examensbevis med F i den kursen. Men utan betyg i den kursen... Läs hela svaret -
Lätt att få A i "Ledarskap och organisation"?
Jo jag går i åk 1 på teknikprogrammet och vi har redan valt vilken kurs vi vill läsa på vårt individuella val. Dumt nog så valde jag ett ämne som jag nu i efterhand inser att jag inte kan få särskilt högt betyg i... Därför vill jag nu byta till en annan kurs som jag kan få högt betyg i utan...
hej Emma, jag förstår hur du tänker och du har rätt i allt, inklusive i det att det inte är lätt för en SYV att svara på din fråga! :) Jag föreslår att... Läs hela svaret -
Egen idrottslektion?
Måste man hålla en egen idrottslektion i gymnasiet för att kunna få minst E i idrott
Hejsan! vi har pratat med en mycket erfaren idrottslärare som säger att det som står i betygskriterier är att en elev måste kunna "planera en idrottsaktivitet" och också "utvärdera hur planeringen har... Läs hela svaret -
Få betyg i engelska 5?
Hej! Jag läser engelska 5 nu. Min lärare sa att man måste få godkänt i alla delar i nationella provet för att klara kursen. Jag är inte bra på hörförståelse och läsförståelse. Så om jag får F i dem 2 delarna i Np så kommer jag få F. Min fråga är att om man klarar alla områden förutom receptive...
Det kanske är mycket orättvist att olika människor har lätt för olika saker: vissa har stor språk eller matematisk begåvning men vi andra får kämpa och slita! Håller med dig om att det är orättvist!
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga