Student
    Hej. Jag ska börja andra året på gymnasiet nu i höst och undrar vad kursen "Kommunikation" innebär (lite mer på djupet) och går ut på. Tack på förhand.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Amanda,
    följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:

    Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:

     

    • Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
    • Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
    • Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
    • Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
    • Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
    • Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
    • Kritisk bearbetning av information från olika källor.
    • Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.

     

    Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)

    Betyget E

    Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
    *****

    Betyget D

    Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
    *****

    Betyget C

    Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
    *****

    Betyget B

    Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
    *****

    Betyget A

    Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

    Länktips: skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan/laroplan-program-och-amnen-i-gymnasieskolan/gymnasieprogrammen/amne.

    Daniel SYV

    Hej Amanda,

    du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
    Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".

    Hälsningar
    D:

    Frågor och svar taggade med 'civilingejör' (7 st.)

    • liteförvirrad

      Byta universitet?

      Hej! Undrar om man kan byta från Luleå till Lund när man läser civilingenjör utan att behöva göra om vissa kurser eller börja om. Hur stor sannolikhet är det att man får bytt? Om man går andra terminen i Luleå. Inga betyg...

      Milla : : Hej!för att kunna "hoppa in" i "senare del av programmet" måste någon ledig plats finnas (på det programmet dit du vill hoppa in) - fråga studievägledare på den institutionen... Läs hela svaret
    • Melissa

      Skillnad mellan högskoleingejör och civilingenjör?

      Hej! Jag har bestämt mig för att plugga vidare och har spanat in program till högskoleingejör och civilingejör, dessa är byggingejörsprogrammet (180hp) och samhällsbyggnad (300hp). Min fråga är om det finns fler skillnader på programmet...

      Anna: : Hej Melissa,då det finns så otroligt många olika ingenjörs-utbildningar - bl a inom yrkeshögskolan, dvs inte endast inom högskola/universitet - blir det mycket svårt... Läs hela svaret
    • Jakob

      Godkänd i fysik 2 men inte fysik 1, är jag behörig?

      Jag läser på tekniskt basår och är godkänd i fysik 2 men inte i fysik 1. Kan jag fortfarande komma in på civilingenjörsprogram med endast fysik 2 eller behöver jag båda godkända?

      Liselotte: : Eftersom det är fysik 2 som finns inom behörighetskraven - till civilingenjörsprogrammen, då tycker i alla fall jag att du bör anses som behörig. Men - om du vill utnytta... Läs hela svaret
    • Nadi

      Tenta av matte 4?

      Hej! Just nu läser jag tekniskt/naturvetenskapligt basår. Jag är orolig att jag kommer få underkänt i Matte 4, så hur ska jag lösa det om jag inte klarar omtentorna? Kan jag tenta av matte 4? Hur går man tillväga då? Jag vill söka in till Civ.ing till hösten och behöver därför godkänt innan...

      Milla : : Hej Nadi,sista dag för komplettering är 21 juni 2018 - när man söker högskoleutbildningar med start hösten 2018 i Sverige. Det borde vara det datumet som är sista dagen för dig att kunna bekräfta... Läs hela svaret
    • Rebecca

      Vad är skillnaden mellan olika civilingenjörs inriktningar?

      Hej! Jag har funderat mycket på att läsa både civilingenjör inom datorteknik och civilingenjör inom spel och programvaruutveckling men är orolig att den senare inte tas lika seriöst när jag ska söka jobb. Jag har jämfört många kurser men förstår inte riktigt hur de fungerar då många skolor...

      Peter: : Hej Rebecca! Databranschen är under ständig och snabb utveckIing. De programmeringsspråk som du ska använda om 5 år kanske ännu idag inte finns... Det går... Läs hela svaret
    • Adam

      Att söka tll KTH och Chalmers för vårterminen?

      Hej! Jag vill plugga vidare till civilingenjör inom maskinteknik på antingen Chalmers eller KTH. Som det ser ut nu så blir jag klar med mina studier tills oktober 2017(genom prövningr.) och jag vill därefter söka direkt till vårterminen. Men jag har nämligen hört att dem lärosäten inte...

      Julia: : Hej Adam! I dagsläge (det som är känt idag) så startar de programmen på höstterminen. Inga kända planer på att starta dem från våren 2018 (och det är... Läs hela svaret
    • Oliver

      Hur är vägen till att bli en VD?

      Hej Jag undrar hur man blir en VD och då undrar hur och vilka steg man måste ta? Vad måste man ha pluggat och vilken examen? Måste man vara Civilekonom eller Civilingenjör?

      Anna: : Hej John! Se om information på www.framtid.se om yrket VD>> blir till hjälp. Det står en del där om vilka utbildningar som "rekommenderas". Det finns inga garantier att man kan bli VD, oavsett... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga