Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32231 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'spelutvecklare' (12 st.)
-
Behörighet till game designer?
Hej! Jag undrar bara vad som krävs för att bli en game designer. Vad behöver man för behörigheter? Jag är dålig i matte och är inte ens godkänd i det ämnet.
Hej Helena,är det yrket Dataspelutvecklare du är intresserad av?- i så fall gäller följande: Det finns ett antal olika högskoleutbildningar som inriktar sig på dataspelsutveckling och... Läs hela svaret -
Behövs matte 5 för att utbilda sig till spelutvecklare?
Jag går andra året på Teknikprogrammet med inriktning på Informations och medieteknik. Jag är ganska sugen på att bli spelutvecklare och därför undrar jag om man måste läsa matte 5 i trean eller om det räcker med matte 4.
Hej Tim, det finns idag inte några eftergymnasiala utbildningar i Sverige som kräver mer matte än Matematik 4, för behörighet.Matematik 5 och matte specialisering läser... Läs hela svaret -
vill bli spelutvecklare men kommer nog få F i matte 3c?
jag går nu mina sista dagar i årskurs 2 på tekniklinjen och jag vill studera vidare som spelutvecklare och då måste man ha godkänt i Ma3C och jag kommer förmodligen inte bli godkänd i det. Vad ska jag göra om jag inte blir godkänd i matte...
Hej Linus, du får gärna fråga på din skola om det finns möjlighet för dig att gå matte 3c ännu en gång - under årskurs 3. Det är inte... Läs hela svaret -
Vilken linje ska man gå om man vill bli spelutvecklare?
Jag vill bli en spelutvecklare och jag vill veta vilken linje som jag borde gå i. Jag tror att det är tekniska linjen men jag är inte helt säker.
Hej Jaheim,jag rekommenderar i första hand Teknikprogrammet. Sedan vilken inriktning på TE - är en svårare fråga ... En bra lösning kan kanske vara för dig att... Läs hela svaret -
Vilka kurser ska man läsa för att bli spelprogrammerare?
Hej! Jag vet att det är teknik som man ska läsa för att bli spelprogrammerare, men vilka kurser ska man läsa för att bli det?
Hej Mary,Det finns ett stort antal olika högskoleutbildningar som inriktar sig på dataspelsutveckling och som omfattar cirka 3 års studier. Lämpliga utbildningar kan även... Läs hela svaret -
Kan man bli spelutvecklare och civilekonom om man går teknik?
Hej! Kan man bli civilekonom och spelprogrammerare om man går teknikprogrammet? Jag ska börja på teknikprogrammet inriktning systemutveckling, och jag är intresserad av att jobba med något av jobben.
Hej Mary,i teknikprogrammet ingår det kurser som krävs för särskild behörighet till utbilningar som leder till de jobben som du är intresserad av, så - ja, om... Läs hela svaret -
Vilken utbildning behöver man till spelutvecklare?
Hej! jag undrar vilken utbildning jag skulle behöva om jag vill bli spelutvecklare.
Hej, Alec!Det finns ett antal olika högskoleutbildningar som inriktar sig på dataspelsutveckling och som omfattar cirka 3 års studier. Lämpliga utbildningar kan även finnas... Läs hela svaret -
Kan man bli spelutvecklare (programmerare) om man går natur?
Som rubriken lyder, kan man bli programmerare om man går natur? Alltså kan man jobba med teknik fast man har valt natur eller går det inte? För jag är intresserad av att börja på Franska skolan gymnasium och jag vet inte om man kan välja till programmering där, det tror jag inte iallafall. Men...
Hej Mary, man kan bli programmerare >>, oavsett vilken utbildning man går på gymnasiet. Jag hoppas du ska kunna läsa programmerings-kurser under gymnasiet, kika gärna... Läs hela svaret -
Ska man välja Teknik Eller Andra Gymnasieutbildning?
Hej jag heter Mohamed Ali bangura jag är intresserad av att gå i teknik programmet och handel men jag tror inte att jag kommer ha betygarna för att komma in till Teknik programmet. Jag gillar Teknik och No ämnena men hatar Matte jag ville ha en framtid inom spelutvecklare och Applikation...
Hej Mohamed, gör ditt bästa i varje ämne du läser. Mer kan du inte göra. Om sedan blir så att dina betyg inte räcker till att komma in på teknikprogrammet,... Läs hela svaret -
Arbetsförhållanden för en spelutvecklare?
Hej! Jag är en data- och spelintresserad tjej som gärna vill jobba med spel och datorer i framtiden. Därför har jag några frågor angående spelyrket generellt. * Vad är en genomsnittlig lön? * Hur lång är en vanlig arbetsdag? * Har branschen i sig bra arbetsförhållanden? Tack på förhand...
Hej Nathalie, se gärna info på Dataspelsutvecklare>> och se även en videofilm om yrket som finns i yrkespresentationen på Framtid.se Du ställer alldeles relevanta frågor men... Läs hela svaret -
Vad är skillnaden mellan olika civilingenjörs inriktningar?
Hej! Jag har funderat mycket på att läsa både civilingenjör inom datorteknik och civilingenjör inom spel och programvaruutveckling men är orolig att den senare inte tas lika seriöst när jag ska söka jobb. Jag har jämfört många kurser men förstår inte riktigt hur de fungerar då många skolor...
Hej Rebecca! Databranschen är under ständig och snabb utveckIing. De programmeringsspråk som du ska använda om 5 år kanske ännu idag inte finns... Det går... Läs hela svaret -
Vilken väg till Spelutvecklare?
Hejsan jag ska börja andra året på teknik linjen inriktning informations och medieteknik och har alltid tyckt att det skulle vara kul att arbeta som spelutvecklare. Och i sånna fall en mer programmerings inriktad del eftersom jag inte är så konstnärligt lagd. Min fråga är om det skulle vara...
Hej Hugo, du är intresserad av yrket Dataspelsutvecklare>> och jag råder dig att kika på yrkespresentationen av det yrket på www.framtid.se där du bl a kan se några korta videofilmer om... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga