Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32235 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'systemutvecklare' (19 st.)
-
Gymnasiebehörighet tips?
Jo det är så att jag gick ut gymnasiet 2018 med inriktning Teknik. Jag fick tyvärr inte gymnasie examen pga slarv. Jag klarade inte heller matte 2c dock klarade jag matte 3c. Fråga 1 är kan man validera matte 2C för att man har klarat 3c eller ska jag göra...
Hej,mitt råd är att du siktar på Yrkesexamen "från BF" (yrke Barnskötare) och inom 2400poäng som komvuxexamen kräver inkluderar även svenska 2,3 och engelska 6 samt även... Läs hela svaret -
Skillnad mellan högskoleingenjör inom datateknik och systemutvecklare?
Hej Jag har bestämt mig för att plugga högskoleingenjör inom datateknik, men har nyligen upptäckt utbildningen systemutvecklare. Jag undrar vad skillnaden på de är och i vilken man lär sig mer programmering då det är det jag vill bli i...
Hejsan,inom Data-IT sker förändringar mycket snabbt. Innehåll i utbildningarna hinner inte alltid med den snabba utvecklingen i den branschen.Vad gäller... Läs hela svaret -
efterfrågade IT yrkena ?
Vilka är de mest efterfrågade yrkena inom informatik bransch i Sverige i allmänhet och i Skåne Särskilt ?
Hej!mitt förslag är att du tar och tittar på Lediga jobb (jobbannonser) på olika sajter, bland annat i Platsbanken på Arbetsförmedlingen. Du kan också fråga de som jobbar på... Läs hela svaret -
Skillnaden mellan högskoleingenjör - datateknik och systemutvecklare?
Hej Snart är jag färdig med utbildningen på vuxenutbildningen och det är bara gymnasiearbetet som är kvar, då jag läst förberedande kurser för att bli behörig till eftergymnasiala studier. Jag är intresserad av ett antal utbildningar inom natur och teknik på universitetet: 1)...
Hejsan,Biomedicinprogrammen i Sverige brukar kräva, för särskild behörighet, godkända betyg i gymnasiala kurser Biologi 2, Kemi 2, Matematik 4. Men... Läs hela svaret -
Systemutvecklare?
Jag är idag undersköterska och skulle vilja sadla om till systemutvecklare. Jag har ingen tidigare erfarenhet. Helst skulle jag vilja läsa intensivt på en termin. Hur går jag till väga?
Hejsan!utveckling inom DATA-it branschen sker mycket snabbt. Utbildningar halkar ofta efter...Någon sida (webbplats) som skulle lista alla Data-it utbildningar på alla de olika nivåer och i olika skolformer finns nog... Läs hela svaret -
Läsa enskilda kurser i ett program?
Jag har inte blivit antagen till systemutvecklar programmet detta året, så jag tänkte istället läsa upp några kurser som finns i just det programmet så att jag sedan om jag blir antagen nästa år då har jag redan läst klart...
Hej, jag kan inte lova att din utbildning på systemvetarprogrammet blir kortare om du innan dess läser några högskolekurser. Innehåll i programmet kan förändras. De kurser som... Läs hela svaret -
Är systemutvecklare och mjukvaruutvecklare samma sak?
Hej. Som det står i rubriken är det var jag undrar över. Om det inte är samma sak, vad skiljer båda? Tack.
Hej! vi fick svar från de sakkunniga, var god läs nedan:Svar från : Systemutvecklaren tar fram och utvecklar data/IT-system eller delar av system. Man kan arbeta med att utveckla allt... Läs hela svaret -
Stanna kvar eller hoppa av efter halva Systemutvecklarutbildningen?
Hej!
Hej,har du tänkt på alternativen, alltså vad du gör om du hoppar av din nuvarande utbildning - ska du söka ngn annan utbildning eller har du möjlighet att... Läs hela svaret
Jag går i andra året inom Systemutvecklarutbildningen. Hittills är jag godkänd i alla kurser och har avverkat halva utbildningen. Jag har alltså 90 av totalt 180 hp än så länge. Men trots att det går bra enligt papper, blir... -
hur ser arbetsmarknaden ut för sysstenytutvecklare?
Hej jag har tänkt börja studera till sysstemutvecklare på Malmös universitet och har frågor om hur arbetsmarknaden ser ut för sysstemutvecklare då jag har fått väldigt olika bilder på hur situationen ser ut från olika källor. Jag har läst på framtid.se att arbetsmarknaden ser bra ut för...
Hejsan,om jag förstår dig rätt så är du intresserad av det här programmet som är ett 3-årigt program. Inom databranschen sker förändringar ganska snabbt.... Läs hela svaret -
Systemutvecklare eller dataingenjör?
Hej! Jag brinner för programmering och ogillar att vara "projektledare" som jag har hört många blir efter SU-programmet, är detta sant? Så just nu är jag osäker om jag ska välja Systemutvecklare eller dataingenjör. Jag gillar...
Hej Daniel! Tyvärr, så är det så att vi här på Fråga SYV är inte experter just inom den specifika branschen, utan "allmänna vägledare" som endast har... Läs hela svaret -
Välja gymnasium?
Hej, jag går i 8an och vet inte vilket gymnasium jag ska välja. Är intresserad av systemutveckling. Mitt meritvärde ligger på ca 260.
Kika gärna på Gymnasieskolorna som erbjuder TE, inriktning Info-& medieteknik>> i listan, länk ovan, kan du sortera på län/kommun. -
Hur kan jag utbilda mig till Apputvecklare eller Systemutvecklare?
Hej! Jag är en Matte-NO lärare (pedagogik och lärarutbildning) men jag har bestämt mig att jobba som Apputvecklare/Systemutvecklare och behöver svar för några frågor: Jag vet inte vilken kurser/utbildning kan hjälpa mig att bli en behörig utvecklare. Hur många månader/år behöver...
Hej Mna,ang. yrket Apputvecklare >> - man kan t.ex läsa en Yrkeshögskoleutbildning inom programmering som oftast är 1 till 2 år lång. Det finns även... Läs hela svaret -
Borde jag hoppa av systemutvecklarprogrammet?
Hej! Jag har precis påbörjat systemutvecklarprogrammet för HT 2018. Vi har i andra kursen påbörjat programmering i C#. Vi har en dugga för varje avsnitt, varje vecka, i fyra veckor, för att sedan skriva tentan på alltihop. Känner dock att jag...
Hej Ronaldo, prata med dina lärare och med de utbildningsansvariga samt med SYV som är "knyten" till din utbildning, innan du ev. hoppar av. Eftersom du är intresserad och känner att du... Läs hela svaret -
Vilka vägar kan man ta för att bli marknadsförare?
Om man skall jobba med marknadsföring, hos t.ex. en ett bilföretag, vilken är vägen dit? Är ekonomi den enda vägen dit? Jag har tänkt mycket på det med marknadsföring, då jag tycker det låter intressant. Jag går just nu systemutvecklingsprogrammet, men känner att det är långt ifrån det jag...
Hej Ronaldo,"Marknadsförare" är ett mycket brett yrke. Det finns många olika typer av marknadsföring. Det är ofta bra att känna till den produkten eller tjänsten som man... Läs hela svaret -
Osäker inför antagningsbesked för senanmälan?
Hej på er! Jag har redan skrivit angående detta med val av utbildning. Jag hade så svårt att välja mellan (1ahand) systemutveckling, (2a) basår för maskiningenjör & (3e) Statsvetare att jag struntade i att svara på första antagningsbeskedet för hösten 2017. Faktum är att jag faktiskt kom in...
Hej Ronaldo! Ang. om du har chans att komma in från Reserv när du är reserv nr.80 så tror jag det blir svårt... dvs jag tror inte du kommer in. Men, teoretiskt sett, finns det ju... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga