Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32218 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'modersmålslärare' (13 st.)
-
modersmål på högskola?
Hej jag gick inte på mitt modermål på ett stor del av min grundskoleutbildning och nu har jag svårt att både skriva och läsa på det språket. Jag tror inte jag kommer att kunna läsa så bra när jag går ut gynmasiet (går...
Hej!vill du utbilda dig till Modersmålslärare eller vill du "bara" kunna mer inom ditt modersmål? Det är två olika situationer och för att svara på din fråga måste man veta... Läs hela svaret -
Motsvarar Grundlärarutbildning LÄRAREXAMEN?
Hej, Jag skulle söka Grundlärarutbildning med interkulturell profil med inriktning mot fritidshem, erfarenhetsbaserad. Det är 150 HP och på distans. Skulle fråga motsvarar den här utbildningen lärarexamen? Jag skulle fortsätta utbilda mig som...
Hej,en utbildning du nämner i din fråga skriver på sin hemsida (bland annat) följande:Examensbenämning:Grundlärarexamen med interkulturell profil med inriktning mot arbete i... Läs hela svaret -
vem räknas som BII ?
Hej! Jag tog examen från gymnasiet, nu tänker jag ta modersmål steg 3&4. De kurserna har jag inte läst i gymnasiet. Frågan är om jag tar de räknas jag sen som BII när jag söker till UNI ? Eller är det bara de som höjer kurser som...
Hej,kurserna i ämnet modersmål krävs (som regel) inte till någon svensk högskole-universitetsutbildning och de kurserna ger inte heller några meritpoäng, därför kommer inte de betygen... Läs hela svaret -
vad behöver man göra för att bli modersmålslärare?
Behöver man studera till lärare först för att studera vidare som modersmålslärare? Finns de en utbildning inom modersmål?
Hej Zara,enligt informationen på... Läs hela svaret -
Modersmålslärare samiska?
Hej! Jag har en fundering. Jag hade så gärna velat bli modersmålslärare i Nordsamiska som är mitt modersmål. Hur kan jag göra det? Samiska finns ju inte att välja som ingångsämne på universitetet.
Hej Sanna,för att få legitimation som modersmålslärare är det som regel LÄRAREXAMEN + 30 högskolepoäng i det språket som man har som sitt modersmål och i vilken man vill bli... Läs hela svaret -
Hur kan man bli modersmålslärare i urdu här i Sverige?
Hej!
Jag undrar hur kan man bli modersmålslärare i urdu.
Tack för ert svar!
Hej Erica, formella krav för att bli behörig Modersmålslärare är - lärarexamen + minst 30 högskolepoäng godkända i "det aktuella språket" + att man... Läs hela svaret -
Behörig för modersmål i gymnasiet ?
Måste man ha en lärarexamen för att kunna få behörigheten att undervisa modersmål på gymnasiet ? Det står så på Skolverkets sida, men jag har en vän som enbart behövde läsa pedagogiken + 30p av det aktuella språket...
Hej, fick din vän Legitimation som lärare i Modersmål? I så fall kanske avdelning för lärarlegitimationer på Skolverket gjorde fel eller gjorde undantag (pga ngn omständighet -... Läs hela svaret -
modersmålslärare?
Hej, jag vill bli modersmålslärare i arabiska. Vart och hur ska jag söka jobb?
Hej, se exempel på jobbannons som finns att hitta via www.arbetsformedlingen.se - Platsbanken/annonser/8254730 - Katrineholms kommun söker fyra st modersmålslärare/studiehandledare i arabiska. -
plugga distans ?
hej, jag är 21 år och har gymnasieexamen. Jag vill plugga till modersmålslärare i arabiska. Men jag jobbar mycket så jag undrar om det finns en distans kurs till det ? ifall det finns hur ska jag gå tillväga?
Hej Sobhie, Om yrket Modersmålslärare var god se - Framtid.se/yrke/modersmalslarare - där det bl.a finns avsnitt UTBILDNING där det förklaras vilken utbildning krävs för att bli BEHÖRIG... Läs hela svaret -
Lön för modersmålslärare?
Hej om jag ska jobba som modrsmål lärare 3 dagar i vecka hur mycket bli min lön? Mvh
Hej, tyvärr så kan vi inte ge svar på din fråga. - är den uppgift vi har om lön för modersmålslärare. Angående arbeta som lärare "3 dagar i veckan" - så beror... Läs hela svaret -
vad krävs för att få jobba som modersmålslärare?
hej, jag undrar om det finns minimikraven för att få lov att jobba som modersmålslärare? det finns möjlighet till "riktig utbildning" och söka legitimation, det vet jag, men en person som har rätt lite utbildning och vill snabbast möjligt kunna få jobba som modersmålslärare? Alla tips är...
Hej Daniela,kika gärna på Framtid.se/yrke/modersmalslarare - där ser man vilken utbildning som egentligen krävs; sedan har du rätt i att det finns - tyvärr - många... Läs hela svaret -
Adopterad och modersmål?
Hej! Jag läste någonstans att man kan läsa modersmål om man är adopterad och att det inte behövdes prata hemma. Jag var adopterad från Ukraina när jag var cirka ett år, det är väl utanför ramen för modersmål? Och ifall kommunen jag går gymnasiet i inte erbjuder ukrainska men istället ryska,...
Hej Henrik, kravet på att man "pratar språket hemma" finns för att undervisningen bygger på det. Man får "teoretiskt stöd" för sina praktiska kunskaper och färdigheter som man har om man... Läs hela svaret -
Hur utbildar man sig till modersmålslärare (i Farsi)?
Jag jobbar som SYV och har fått frågan från en student kring hur man kan utbilda sig till legitimerad modersmålslärare. Jag hittar själv ingen bra information och tänkte att ni kanske kunde hjälpa mig att hitta bättre information. Tack!
Hej Katarina! Jag ställer din fråga till en sakkunnig och återkommer när vi får svar. Fram tills dess att vi får svar från den sakkunnige, så kan du kika... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga