Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32237 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'bibliotek' (7 st.)
-
Skillnaden mellan kemi 1 och kemi a tema och teori?
Hej. Jag har varit intresserad av kemi sen i början av 9an. Och från den tiden så har jag brännt för den. När jag gick igenom hela grundskolans kemi boken igen för att kunna minnas vad jag lärde mig i hela den 3åren. Så kände jag mig...
Hejsan!Kemi A är en äldre kurs; en motsvarande ny kurs heter Kemi 1 (vilket du kan se i tabellen för utbyteskomplettering); om de kurserna skiljer sig på något sätt eller inte... Läs hela svaret -
från lärare till bibliotikarie/arkivarie?
Hej! Jag är en gymnasielärare men har på sistone blivit intresserad av att jobba som bibliotikarie alternativt arkivarie. Jag har kollat litegrann på utbildningar och de alla är minst tre år långa. Min utbildning som gymnasielärare var fem år...
Hej,alla kan söka jobb som bibliotekarie eller som arkivarie; detta för att de yrken är i Sverige icke-reglerade (arbetsgivare får fritt bedöma vem de anställer, med vilken utbildning).... Läs hela svaret -
Kostar studentlitteratur på prövningar i Komvux?
Hej! Om man gör prövningar på Komvux brukar man studera kursen självständigt och måste vara välförberedd inför prövningen man gör. Brukar Komvux ge studentlitteratur till elever som gör prövningar eller måste jag...
Hej,det kan säkert variera en del "mellan olika prövningsställen" hur mycket hjälp man kan få men allmänt så har jag svårt att tro att komvux eller... Läs hela svaret -
skillnad på bibliotekarie och biblioteks och informationsbetenskap?
Jag undrar vad dom största skillnaderna på dessa program är då jag inte verkar hitta några? Jag har kollat på bibliotekarie programmet på borås högskola och bibliotek- och informationsvetenskap på linnéuniversitet i Växjö.
Hej Måns,jag håller med om det som L. har uppgett i kommentaren till din fråga: programmen på högskolenivå, i Sverige, kan ha samma namn men innehålla... Läs hela svaret -
Krävs matte 2 för att kunna studera till bibliotekarie?
Hej, jag undrar om man ska ha studerat matematik 2 då jag inte har gjort det och finns det något annat som krävs för bibliotekarie som inte innehåller de grundläggande behörighet?
Hej!Det kan inte uteslutas att det kan vara lite olika behörighetskrav inför kandidatprogrammen i informations- och bibliotekvetenskap, så jag kan inte svara att det aldrig krävs... Läs hela svaret -
Kandidat eller master i biblioteks- och informationsvetenskap?
Hej, jag har funderat lite på biblioteks- och informationsvetenskap och sett att dessa utbildningar både finns som kandidatutbildningar (såsom Umeå, Linné, Södertörn) och som masterutbildningar (ABM i Uppsala, Lund, Borås). Jag undrar vad som...
Hej Julia,magister- och masterprogram ligger på avancerad nivå. Behörighet inför de är att man har tagit kandidatexamen eller yrkesexamen á 180... Läs hela svaret -
hur kan man veta om läroböcker?
hej! hur kan jag ta reda på vilka läroböcker min skola som jag ska börja i använder? gå det ens att veta? eftersom jag är lite nyfiken och vill veta det:) tack
Hej Mansoora! Det är inte hemlig information :) men det är mycket möjligt att det är ännu inte bestämt. Varje lärare har ganska mycket frihet i vilka läroböcker hen använder... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga