Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32197 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'projekt' (6 st.)
-
Gå från grundskollärare till ämneslärare?
Hej! Jag studerar just nu till grundskollärare F-3 och undrar hur man skulle gå tillväga för att senare vidareutbilda sig till ämneslärare i matte och NO? Måste man läsa om en hel lärarutbildning eller kan man gå en specifik utbildning,...
Hej,du får bäst svar på din fråga av studievägledare som jobbar på lärarhögskolorna. Lärarutbildningar är en "komplicerad fråga"... det sker... Läs hela svaret -
Projektledning?
Jag har tidigare pluggat på yrkeshögskola (Kyh) till energi specialist, där läste jag bland annat projektledning. Jag älskade kursen och nu vill jag läsa till något liknande eller ”scrum master” Jag vill jobba med något där jag kan planera/ leda och hjälpa. Jag har inte så höga poäng… tror...
Hej,scrum-master jobbar med agile management (med hjälp av agila metoder) som grund och därför tycker jag du bör söka efter olika "agile"-utbildningar som kan finnas inom olika skolformer. Kika t.ex... Läs hela svaret -
Göra ett gymnasiearbete/projekt utan skolan?
Hej! Jag och en kompis vill göra ett naturvetenskapligt projekt men ingen av oss har möjlighet att göra det genom skolan, i form av gymnasiearbete, detta året på grund av typen av linje samt ålder. Kan man få information någonstans eller skulle...
Hej Lex!Vad är syftet med projektet som ni vill genomföra? Utan att veta det - är det svårt att ge några råd. Men kontakta också "Unga forskare":... Läs hela svaret -
Förskollärare till grundskollärare?
Hej! Jag är utbildad förskollärare och känner mig sugen på att utbilda mig till grundskollärare inrikting fritidshem. Hur ska jag gå tillväga, behöver jag läsa hela programmet eller kan jag tillgodoräkna mig vissa kurser ifrån min...
Hej, Sandra!En möjlig väg att gå är: att du söker till det programmet som du vill läsa och när du blir ANTAGEN, ansöker du om "Tillgodoräknande av tidigare utbildning".... Läs hela svaret -
Lastbil/bussförare (15 år) i Syrien, hur kan jag göra samma jobb här?
Jag har syriskt körkort till lastbil och buss. Mitt svenska språk ligger på "Nybörjare" nivå. Jag vill jobba med att köra buss eller lastbil i Sverige. Hur gör jag bäst? Jag har bott ca 2 år i landet. Arabiska som modersmål. Jag har inte börjat SFI än. Enda intyg jag har är körkortet just nu. TacK.
Hej Amadou, det snabbaste sättet för dig att bli behörig lastbils- eller bussförare i Sverige är genom att komma in i något Projekt. Arbetsförmedlingen... Läs hela svaret -
Hur kan man läsa ett ämne till på högskola?
Hej! Jäg är ämneslärare i engelska och mödersmål men jag vill studera ett ämne till. Måste jag läsa hela kandidatsprogram för detta eller finns det någon snabbare väg? Tack
Hej Malu! Lärarutbildningen är ganska komplicerat uppbyggd och det finns olika sätt att bli behörig lärare på. De två "huvudvägar" att gå är 1.... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga