Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32237 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'samhällsvetenskap' (47 st.)
-
Kan jag jobba i storbritannien med juristexamen från Sverige?
Jag vill ta juristexamen i Sverige och gärna vara speciellt inriktad i internationell juridik. Vilka jobbmöjligheter finns det? Kan jag bo i storbritannien och jobba inom FN med svensk juristexamen? Måste jag läsa om hela juristutbildningen där eller komplettera...
Hejsan,jobben inom FN är mycket eftertraktade med många mycket kvalificerade sökande för varje "anställningstillfälle". Juristexamen är, som regel, en... Läs hela svaret -
Kan jag jobba med näringslivsutveckling?
Kan jag jobba som näringslivsstrateg/utvecklare med en folkhälsovetenskaplig kandidatutbildning med hållbarhet som nisch? På framtid.se framgår det att det behövs en samhällsvetenskaplig utbildning och eventuellt företagsekonomi. Behöver jag bygga på med kurser i företagsekonomi, eller...
Hej Henrik!Det är bra att du läste på www.framtid.se men information om yrken är väldigt ofta inte någon exakt vetenskap. Med undantag av de rätt så få yrken som... Läs hela svaret -
Vilken linje ska man läsa i gymnasiet för att bli civilekonom?
Hej Vilken linje ska man läsa i gymnasiet ifall man vill bli civilekonom? Kan man läsa samhällsprogrammet?
Hejsan, jag rekommenderar i första hand EK/inriktning ekonomi - detta i första hand pga du kommer behöva matte 3 (godkänt betyg i) för särskild behörighet till... Läs hela svaret -
Kan jag få samhällsbehörighet och naturbehörighet på yrkesprogram?
Hejsan, Om man går ett yrkesprogram, kan man läsa kurser som ger både samhällsbehörighet och naturbehörighet för att automtiskt bli behörig till högskolan? Isf. vilka kurser är det då?
På gymnasiets yrkesprogram har alla elever rätt att läsa svenska upp t o m svenska 3 (alt SAS, svenska som andraspråk 3) och engelska 6 - alltså kurser som... Läs hela svaret -
Sociologiprogrammet, statsvetarprogrammet och politices programmet?
Hej! Jag undrade vad skillnaden mellan sociologiprogrammet, statsvetarprogrammet och politices programmet är. Hur skiljer sig jobbutbudet bland dem?
Hejsan,läs info på programmens hemsidor och kontakta studievägledare på de programmen.Se också info påStatsvetaresamhällsvetareframtid.se/yrke/sociolog -
Utbildningar efter samhällsprogrammet?
Hej, Jag har kollat igenom sacos hemsida, framtid.se och antagning.se. Det kommer upp få utbildningar efter samhällsvetenskapsprogrammet, och då har jag mest tittat på kategorierna juridik, samhälle/humaniora, socialt arbete, och personal och arbetsliv. Saken...
Hej Sara, det jobbet - alltså att hitta passande för Dig utbildningar - måste du göra Själv. Jag tror inte ngn annan kan göra det åt dig. Detta pga det är Du som bäst... Läs hela svaret -
Tekniskt basår - kommer man alltid efteråt att söka i BII-gruppen?
Hejsan! Jag funderar på att söka Tekniskt basår/Naturvetenskapligt basår mest för att komma in i hur det är att plugga på universitet, högskola mm och för att jag tycker att det skulle vara lite roligt att läsa matte, fysik, biologi under...
Hej Wendela,om den "kompletteringen" du gör på Naturvet.basår ej krävs för den högskoleutbildning du vill söka till, blir det som om du ej läst... Läs hela svaret -
Kan man ta gymnasieinriktning som inte passar kandidatprogrammet?
Hej, jag har hoppat mellan olika yrken mer än vad jag kan räkna och jag har hört att samhällsvetenskap är väldigt brett när det gäller yrkesval. Dock så är jag inne på företagsekonomi i universitetet och då sägs det att...
För dig blir behörighet Engelska 6, Matematik 3b alt 3c och Samhällskunskap 1b alt 1a1 +1a2 och eng 6 och samhällskunskap 1b ingår i alla... Läs hela svaret -
Alternativ urval vad är det?
Hej! Jag undrar vad alternativ urval är och isåfall till vilka program det finns om man vill läsa i Sthlm? Det känns även som att nästan alla program ligger på 19+ och uppåt i merit. Vilka är vanliga samhällsprogram man brukar kunna komma...
Hej Sara, Läs gärna info på https://www.fragasyv.se/info/alternativ-antagning-hogskola Antagningsgränser förändras. Ingen kan på förhand veta hur höga betyg som kommer ge plats.Man... Läs hela svaret -
Bästa kombinationen för samhällslärare?
Hej! Jag läser påbyggnadsprogrammet till lärare och kommer bli behörig i ämnet samhällskunskap för gymnasiet. Men för att bli anställningsbar bör jag troligtvis läsa in ytterligare ett ämne - vilken kombination rekommenderar du?
Hej Ulrika,det kan vara smart att välja ett ämne som är obligatoriskt att läsa på alla gymnasieprogram, som t.ex svenska, engelska, matematik, samhällskunskap, religionskunskap,... Läs hela svaret -
samhällsvetenskap, ekonomi eller socionom?
Hej, jag kan inte bestämma mig för vilken utbildning som passar mig bäst och vilken som ger bäst framtid. Jag är mycket intresserad av psykologi och samhällsvetenskap, men även organisation och marknadsföring. Vilka typer av jobb leder detta till och...
Hej Jonna,du ställer en intressant och viktig fråga men som också är mycket svår att ge ett konkret och användbar svar på.Situationen på arbetsmarknaden... Läs hela svaret -
Jag är färdig med svenska 3 ?
Hej! Om jag har pluggat svenska 3 och är klar med den och vill plugga vidare till samhällsvetare, vad behöver jag göra då? Jag har läst juridik i mitt hemland och vill jag i Sverige med samhällsfrågor?
Hej Sotica, har du fått godkänt betyg i svenska 3? I så fall har du, vad gäller Svenska, behörighet till högskola i Sverige. Hur är det med Engelska? Du måste ha godkänt betyg i... Läs hela svaret -
Utbildning med både naturvetenskap och samhällsvetenskap?
Hej! Jag går just nu samhällsprogrammet på gymnasiet, men när jag sedan väljer att studera vidare på högskola är jag intresserad av en utbildning där jag får läsa en blandning av samhällsvetenskap och naturvetenskap. Jag planerar att gå naturvetenskapligt basår när jag slutar och har kikat lite...
Hej Tilda;lärosätenas gemensam hemsida heter www.studera.nu - där presenteras svenska högskoleutbildningar; sida där man gör Ansökan - www.antagning.seDu får... Läs hela svaret -
Programbyte efter studenten?
Hej! Jag kommer ta studenten i det naturvetenskapliga programmet med inriktning samhälle. Jag undrade om det var möjligt om man kunde byta till samhällsvetenskapliga programmet, efter man tagit studenten. För att jag är mycket bra på de samhällsvetenskapligaprogrammen, men fysik, kemi drar ner...
Hej Markus; om du får ut Examensbevis från ett högskoleförberedande gymnasieprogram, då kan du inte ta ut ett nytt examensbevis i ännu ett högskoleförberedande gymnasieprogram. Du... Läs hela svaret -
Natur eller sam eller ekonomi??
Hej! Jag är 03 och har börjat tänka på vad jag ska välja till gymnasiet. Först var jag väldigt säker på att jag skulle välja sam eller ekonomi men nu har jag börjat fundera på om jag inte ska välja natur ändå. Börjat titta lite på vad som krävs om jag ska plugga vidare till vissa...
Hej Anna,du har ännu mycket gott om tid. Beslut måste du fatta senast mot slutet av Omvalsperioden senare på våren... Jag tycker att Emils kommentar är bra! /se kommentar till din fråga/. Att... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga