Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32231 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'psykologilärare' (13 st.)
-
Hur blir jag psykologilärare?
Hej! Jag är en utbildad socionom och har läst 30 HP psykologi inom socialtarbete. Jag vill bli en psykologilärare på gynasial nivå och undrar hur jag ska gå tillväga för att kunna bli det. Skulle jag kunna få vägledning, tack!
Hej,kika gärna på framtid.se/yrke/psykologilarare och bland annat på stycket UTBILDNING i yrkespresentationen där.För att i Sverige bli "behörig lärare" ska man ha... Läs hela svaret -
Åmneslärakombination samhälleskunskap och psykologi?
Hej! Jag vill gärna bli gymnasielärare och min dröm kombination är psykologi och samhällskunskap. Min fråga är var eller hur blir jag de här och ifall jag skulle hitta en sådan utbildning. Hur långt ifrån är man att bli...
Hej,jag vill börja med att ge dig råd att söka svar hos studievägledare på lärarhögskolorna - detta för att de är experter på... Läs hela svaret -
Kan man läsa fristående kurser för att bli psykolog lärare?
Kan man läsa fristående kurser för att bli psykolog lärare? Alltså på gymnasiet
Hej,kika gärna på avsnitt UTBILDNING i framtid.se/yrke/psykologilarare - för en person som inte redan är lärare (altså saknar lärarexamen) och vill... Läs hela svaret -
vad finns det för jobb inom psykologi?
Hej! Jag vill plugga någonting inom psykologi eller liknande, jag undrar vad finns det för program/ yrken som har med psykologi att göra förutom psykologprogrammet. Jag har ansökt till psykologprogrammet men är reserv. Jag ska försöka höja mitt...
Hej, kika gärna på följande yrkespresentationer:Psykologisk coachPsykologilärare -
Hur blir jag behörig psykologilärare (gymnasiet)?
Jag läser nuvarande till ämneslärare i svenska och engelska med inriktning åk 7-9. Då jag inte kom in på psykologprogrammet men ändå har en passion för ämnet, så vill jag läsa fristående kurser för att bli...
Hejsan,på Göteborgs universitets webbplats läser man bl.a följande: ... Läs hela svaret -
Psykologi som andra ämne gymnasiet?
Hej. Jag undrar: Till en ämneslärarexamen gymnasiet med psykologi som andra ämne. Jag är (1) osäker på vad jag kan tillgodoräkna mig av mina tidigare studier och (2) vad jag behöver ha för att arbeta med psykologi på gymnasiet som andra...
Hej! Det som en allmän studie- och yrkesvägledare känner till finns att läsa i yrkespresentationen Psykologilärare på framtid.se/yrke/psykologilarare Om du vill ansöka om... Läs hela svaret -
Psykologi/beteendevetare?
Hej! Jag är intresserad av att utbilda mig till något inom psykologi men det år så himla brett så vet inte vad som finns riktigt. Finns det något sätt att ta reda på alla arbeten inom detta ämnet?
Hej Erika!Det finns, precis som du skriver i din fråga, många olika områden inom psykologi som man kan utbilda sig till, inklusive klinisk psykologi, neuropsykologi, utvecklingspsykologi, socialpsykologi,... Läs hela svaret -
Intresse för psykologi-men utesluta psykolog?
Stort intresse kring allt som har med psykologi att göra och vill på något sätt arbeta med människans beteende, känslor och tankar. Allt som har kring att hjälpa andra att göra förändringar och finna mening i livet. Både på...
Hej Sara; kika gärna på yrken Psykologisk coach, Studie- och yrkesvägledare och Psykologilärare. Du kan också göra högskoleprovet fler gånger och/eller försöka... Läs hela svaret -
Hur blir jag gymnasielärare i matte och psykologi?
Hej! Jag går tredje året natur natur på gymnasiet. Har börjat fundera på vad jag vill bli, och har bestämt mig att jag vill bli gymnasielärare i matte och psykologi. Men jag blir väldigt förvirrad för hittar inte vart man kan läsa...
Hej!Ämneslärarprogrammet - gymnasielärare, ingång Psykologi, erbjuds i Sverige endast på Linnéuniversitetet - på studieorter Växjö och Kalmar - på de... Läs hela svaret -
Ett sätt att bli lärare i psykologi?
Hej, Om jag har läst till beteendevetare (180 hp) med inriktning psykologi vilket innebär 90 hp. Kan jag då sedan läsa Ämneslärarutbildningen (Gymnasieskolan med Svenska som huvudämne) och bli lärare i båda ämnena. På hemsidan...
Hej Sofie,det vi vet om hur man blir Behörig lärare i Psykologi i Sverige - har vi uppgett på framtid.se/yrke/psykologilarare Det är tyvärr rätt krångligt med alla de olika... Läs hela svaret -
Hur blir jag ämneslärare (gymnasie) med ämne psykologi?
Hej, Jag funderar på att läsa till ämneslärare (gymnasieskolan). Men vet inte hur jag ska göra för att ha psykologi eller kriminologi som förstaämne?
Hej Sofie, ang. bli behörig lärare i Psykologi...Ämneslärarprogrammet - gymnasielärare, ingång Psykologi, erbjuds i Sverige endast på Linnéuniversitetet -... Läs hela svaret -
Vad krävs för att komma in på drömutbildningen?
Hej! Jag har länge velat komma in på psykologutbildningen, men hoppet för detta har börjat försvinna, men jag hoppas fortfarande på att det finns en chans. Jag har inte toppenbetyg från gymnasiet då jag var närvarande varje dag, men inte psysiskt. Jag mådde mycket dåligt under gymnasiet och...
Hej Joanna, har du varit i kontakt med komvux ? Du kan söka till komvux, men det är inte alls säkert att du kommer få utbildningsplats; detta pga det tyvärr är så... Läs hela svaret -
Går det att kombinera psykolog och samhällskunskap som ämneslärare?
Hej, jag funderar på att plugga till ämneslärare och funderar då på att ha ämnena psykologi och samhällskunskap. Då det är det ämnena jag tyckt varit roligast att läsa på gymnasiet. Jag har läst på om vilka ämneskombinationer som fungerar och det ska samhällskunskap och psykologi göra, men...
Hej Vera, det finns 2 huvudvägar att gå om man vill utbilda sig till lärare:- hitta Ämneslärarprogrammet som passar in i dina planer - det är... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga