Mia
    Jag har en elev som går tredje året på Naturvetenskapliga programmet, vi kan kalla honom Kalle. Han har F i 450 poäng sedan åk 2 och riskerar nu att få ytterligare ca 300 poäng F.

    Kalle är helt klart på fel program, han har valt ett för svårt program för sin förmåga. Trots många mentorssamtal etc så har Kalle inte velat byta program.

    Nu till min fråga: Kalle har F i t.ex Kemi, Matte och Fysik mm. Om han så går i skolan i 10 år till så kommer han inte att klara ovanstående kurser (är vår uppfattning).

    Hur kan han läsa in behörighet så han kan söka in på något som passar honom, t.ex yrkeshögskola etc... Vet att det är svårt och man måste väl läsa exakt de kurser man har F i för att få ett examensbevis. Eller hur är det?

    Kan man läsa allmän kurs på Folkhögskola t.ex?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Mia!

    Kalle har flera olika möjligheter.

    Han kan läsa allmän linje på folkhögskola. Pga han har ett antal godkända betyg kommer han kunna klara den almänna linjen snabbare än på 3 år (kanske t o m på ett år eller på 1,5 år) - det är bedömning som folkhögskola får göra.

    En annan möjlighet för Kalle är att söka till komvux och komplettera för Examensbevis där. Han behöver inte läsa exakt samma kurser på komvux. På komvux kan man läsa mot yrkes bevis eller mot högskoleförberedande examensbevis.

    Tredje möjlighet för Kalle är att hoppa av nu, innan läsåret är slut och söka om till åk1 till ett annat program - t.ex till ett Yrkesprogram. Detta är möjligt om Kalle fyller 19 år under 2016. Om Kalle fyller 20 år under 2016 är det för sent att söka till ett nytt gymnasieprogram till hösten men då kanske han kan byta till åk1 på ett yrkesprogram nu, innan läsåret är slut och sedan ansöker rektor på det nya programmet om "förlängd studiegång" för honom och då kan han läsa gymnasiet klart trots att han blir över 20 år.

    Ännu en möjlighet är att söka till yrkeshögskola, trots att Kalle inte får Examensbevis. Det finns inga garantier, men Yrkeshögskola kan ta in obehöriga i "fri kvot" /upp till 20% i varje klass/. Man kan söka till många olika yrkeshögskoleutbildningar samtidigt för att man söker till varje YH oberoende av andra ansökningar. Som sagt, finns det inga garantier - men han förlorar inget på att söka. Många YH har sista ansökningsdag 15 april men det finns också många YH som har senare sista ansökningsdatum - t.ex 15 maj.

    Kalle kan söka många olika Yrkeshögskoleutbildningar och söka jobb och söka läsa på folkhögskola och på komvux - överallt samtidigt och se sedan vart han kommer in. Skulle han få flera olika erbjudanden, väljer han sedan det som passar bättre.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Om du berättar när Kalle fyller 20 år - under vilket kalenderår och berättar vilket yrke han är intresserad av (du kan be honom att kika på olika yrken på www.framtid.se) - kan vi ge ett mer "fokuserat" svar, som inte berättar om alla olika alternativ utan bara om de alternativen som är aktuella just för Kalles del.

    Bästa hälsningar

    ANNA