Acke
    Hej jag är en kille som är 15 är gammal och ska snart ansöka till gymnasiet. Jag har just nu (höst terminen) 6 stycken A:n och kommer att på vår terminen att gå ut med 320-330 poäng. Jag är super intresserad av ekonomi och min dröm är att gå på HHS i stockholm. Jag vill gå ekonomi men då kan jag tyvärr inte läsa matte 5 eller matte specialisering vilket gör mig lite deppig och därför för att motverka min deppighet så tänker jag gå Natur-natur eller Natur-matte profil men jag SKULLE fortfarande gärna vilja ha ekonomi kurserna Företagande osv. Jag kommer antingen gå på Fredrikhovs eller Norra real men jag skulle jätte gärna vilja ha svar på:
    Om jag kan ta extra ekonomi kurser på en natur linje, tack för att Ni ägnat tid att läsa igenom denna beskrivning av min fråga och jag skulle bli ännu tacksammare om Ni också kunde ge mig ett svar mvh Acke Tottie

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Acke,
    det är jättebra att du har höga betyg!
    Det finns alla möjligheter för dig att läsa ekonomi.
    Jag vill absolut hjälpa dig genom att svara på alla dina frågor.
    I min tur har jag också en fråga till dig: varför vill du läsa Matematik 5 och Matematik specialisering: är det för att få Meritpoäng för de kurserna eller för att du gillar matte och vill läsa så mycket matte som möjligt för att det är ditt favorit ämne? Varför jag frågar det? Jo, för att just HHS i Stockholm erkänner inte Meritpoäng, som annars gäller vid ansökan till högskola i Sverige. Om Meritpoäng kan du läsa på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser

    Angående valbara kurser: inom Individuellt val, 200 poäng får man läsa vilka kurser som helst (bara skolan kan erbjuda dem + att schemat går ihop för dig), dessutom kan du ansöka om att läsa "utökade kurser" och läsa ännu mer matte (det finns flera olika kurser Matematik specialisering t.ex.).
    Om du gillar Matte, vilket är jättebra, då passar det utmärkt att söka i första hand till
    den här skolan http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/norra-real som har profil MATEMATIK på NA. Skolan har öppen skoldag den 6 maj men inga andra aktiviteter innan dess, därför tycker jag du kan maila din fråga om att kunna läsa Ekonomikurserna på NA hos dem.
    Se på http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_NA.pdf programplan för NA och du ser att kurser - Entreprenörskap 100 poäng
    Entreprenörskap och företagande 100 poäng
    Internationell ekonomi 100 poäng
    får läsas som Programfördjupande på NA.

    Önskar dig stort lycka till med dina studier! Återkom om du har andra frågor. Om du har någon kompis som också har frågor om val till gymnasiet, tipsa om oss.
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    • : hej igen, jag är väldigt tacksam för svar och informationen var prima, jag vill läsa matte 5 och mattematik specialisering ifall att jag ändrar mig(man vet ju aldrig). Det där.med merit poäng visste jag redan (vill ej låta arrogant) men jag tackar ändå för att du skrev det, ska kolla upp det där med norra, tack så hemskt mycket mvh Acke
    • Mikael : Vi på Fragasyv.se är glada om våra svar blir till hjälp! Återkom gärna längre fram och berätta hur det går. Bästa hälsningar Mikael SYV