Linnea
    Min dotter vill läsa mesta möjliga mattematik på gymnasiet, gärna i hög takt, men vill inte läsa NV program då dessa ämnen är svåra för henne? Hur ska hon tänka inför gymnasieval?
    • Anna : Rektorer ansvariga för gymnasie-Ekonomi/ekonomi i Gbg svarar så här: Det är svårt att få till alla dessa kurser på ekonomi och vi kan schematekniskt inte lova det så nej, det lovar vi inte. Det är MÖJLIGEN inte omöjligt att läsa Matte 4 på EK/ekonomi, men i princip omöjligt att läsa högre än matte 4.
    • Anna : ang. matte 4 på Ekonomiprogrammet... det kan bli svårt att få läsa, därför att Matte 4 kanske inte kan erbjudas inom programfördjupningen eller inom det individuella valet, det vet man oftast några månader innan elever börjar åk3, inte tidigare.... Och på Naturvetenskapsprogrammet läser eleverna matte 4 på 1 termin dvs 4 gånger/ vecka och det är inte troligt att det passar in i schemat för något annat program, därför kan det bli extremt svårt (omöjligt) att fixa till så att eleven kan gå på Matte 4 kursens alla lektioner; eleven kanske blir tvungen att missa antingen vissa matte 4 lektioner eller vissa lektioner som är Obligatoriska på Ekonomiprogrammet, vilket är inte någon bra lösning. :(
    • Liselotte : GTI´s gymnasieskola, https://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/gtis-gymnasieskola - svarar så här: "Man kan bara läsa ma 4,5 hos oss om man läser natur eller teknik. ".

    3 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Förutom NA naturvetarpomet, alltså, så är det på Teknikprogrammet som man läser mycket matte i hög takt; efter det kommer Ekonomiprogrammet inr.ekonomi, där man läser matte 3b som obligatorisk kurs men kan läsa mer matte, upp till mattespecialisering, men det kan inte på förhand garanteras.

    i vilken stad söker hon till gymnasiet? Vad säger hennes mattelärare?

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Linnea,
    jag undrar om du och din dotter vill överväga Distansstudier på Korrespondensgymnasiet>>, som bl a erbjuder Ekonomiprogrammet (båda inriktningar - ekonomi och juridik). Med det att Korr även erbjuder Naturvetenskapsprogrammet, då ges det även matte 4 på den skolan och troligtvis kommer även möjlighet finnas att läsa ännu högre mattekurser; kika gärna på skolans presentation - Korr.

    Jag vill också tipsa om www.matteboken.se - en sida där alla mattekurser är upplagda för repetition och självstudier + att Mattecentrum driver kostnadsfri mattestöd i sina Räknestugor; I Göteborg finns det flera stycken - kika gärna på det alternativet också.

    Liselotte
    • : Tack för era väldigt hjälpsamma svar. Vi ska kika på dessa alternativ.
    • Anna : https://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/donnergymnasiet har svarat att på EK erbjuder matte4 + troligtvis matte spec,
    • : Hej Anna,
    • : Om jag förstod dig rätt så kan de flesta skolorna ej erbjuda högre mattematikkurser men att Donner har möjlighet att göra detta och kanske även special där även?
    • Anna : Donner svarade att de TROR det blir möjligt; sedan kan det bli "hur som helst". Det är endast de OBLIGATORISKA KURSERNA och på EK är det t o m matte 3b, som MÅSTE erbjudas. Alla valbara kurser kan skola byta ut mot andra kurser; anledning till det kan t.ex bli brist på lärar-kapacitet eller att för få elever valde att läsa den kursen. Ska man vara säker på att kunna läsa matte 4, ska man välja NA eller Teknik. Jag tänker ex. på NA, inriktning samhällskunskap? på NA, sam - läser man endast fysik 1a, kemi1 och biologi 1 - ej de högre kurser inom de ämnena men kan nästan garanterat läsa högre matte än matte 3c.
    • Anna : Det finns inte på gymnasiet idag någon utbildning med Mycket matte men utan de NO-ämnena. :(
    • : Jag förstår. Na-samhäll är kanske är ett bra val i så fall. Samhällskunskap är hon ju stark i också faktiskt. Tack för hjälpen, väldigt uppskattat.
    • Anna : Info om NA/sam finns på https://www.gymnasieguiden.se/program/NA/naturvetenskap-och-samhaelle
    • Anna : Vi fick nu ännu ett svar: "På Ekonomiprogrammet är det inte möjligt att läsa fler kurser än till matematik 3", svarar Hvitfeldska gymnasiet i Göteborg. :(
    Läs alla kommentarer
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej, inriktning Samhälls finns i Gbg på NA-programmet på 14 gymnasieskolor - se alla de skolornas presentationer här>>>.

    • : Tack!!
    • Anna : Men Teknikprogrammet /andra inriktningar än Teknikvetenskap/ kan passa kanske ännu bättre än NA,sam - detta för att på Teknikprogrammet slipper man läsa biologi. Och man kan ofta läsa mycket matte på TE, oavsett inriktning. Men man ska undvika TE, inriktning Teknikvetenskap, om man ej vill läsa kemi2 och fysik2 då de kurserna ingår i den inriktningen.
    • : ok. Tack!
    • Liselotte : Vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! :) Du får gärna gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts ;) och vi hoppas det löser sig på ett bra sätt för gymnasieval för din dotter!
    Läs alla kommentarer