Johan
    Hej.
    Kan jag som person som tog studenten sommaren 2016 läsa Matemetikk 5 och Engelska 7 och få de 2 merit poäng som man hade fått för de kurserna om man läst dem under gymnasietiden?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Johan,

    har du redan nu några Meritpoäng? För att Max antaI är 2.5. Så om du redan har t.ex 1.0 i merit, t.ex för godkäda betyg i moderna språk 3 och 4, då kan du bara få 1.5 meritpoäng till.

    Men om du inte har några nu, eller har max 0.5 i merit nu, då kan du få 2.0 tiII.

    Det spelar inte någon roll om du läser de kurserna eller om du gör Prövningar i dem. Får du godkända betyg, får du Meritpoäng (om du inte redan har max). Du kan få, aIItså, upp till sammanlagt 2.5 i merit.

    Hälsningar

    MikaeI SYV