Xeba
    Hej!

    Jag går tredje året på gymnasiet. Jag kommer förmodligen gå ut med 4 F (350 poäng). Jag har läst några "extra" ämnen och har 2700 poäng så när jag tar studenten kommer jag ha 2350 poäng. Är det möjligt för mig att komma in på högskola? Jag har redan sökt till högskolan.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Xeba!

    För att bli behörig till en högskoleutbildning krävs det alltid Grundläggande behörighet (+ ofta även Särskild behörighet). Du skriver inte vilken utbildning på högskolan du sökte och jag vet därför inte vilka kurser som du behöver för Särskild behörighet (lägst betyget E måste man ha i de kurserna).

    För Grundläggande behörighet behöver du få Gymnasieexamen (dvs Examensbevis och inte ett Studiebevis). Du kommer förmodligen att få just ett Studiebevis (förteckning över kurser med tillhörande betyg), detta pga i fall du har läst 2700 poäng och har F i 350 poäng - överskrider 10% gräns (max antal F är 10% och i ditt fall är 270 p.). Du kan själv läsa en sammanfattning på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen

    Det finns inga gymnasiala kurser á 20 eller 70 poäng, det år då i praktiken max 250 p. du kan ha F i och ändå ha rätt att få Examensbevis. 350 p. är 100 poäng för mycket F.

    Jag antar att du vet att du kan söka till Komvux http://goteborg.se/wps/portal/invanare/forskola-o-utbildning/vuxenutbildning-komvux-larvux/ansok-till-komvux/!ut/p/z1/04_Sj9CPykssy0xPLMnMz0vMAfIjo8ziAwy9Ai2cDB0N_N0t3Qw8Q7wD3Py8fdydPMz0wwkpiAJKG-AAjgb6BbmhigB7mx0N/dz/d5/L2dBISEvZ0FBIS9nQSEh/ för att komplettera Studiebevis upp till Examensbevis. En annan möjlighet är att göra Prövningar http://goteborg.se/wps/portal/invanare/forskola-o-utbildning/gymnasieskola/betygsprovning/innan-anmalan-till-provning/!ut/p/z1/04_Sj9CPykssy0xPLMnMz0vMAfIjo8ziAwy9Ai2cDB0N_N0t3Qw8Q7wD3Py8fdydzAz1wwkpiAJKG-AAjgb6BbmhigBubQst/dz/d5/L2dBISEvZ0FBIS9nQSEh/ (självstudier med efterföljande tentor).

    Bästa hälsningar & lycka till!
    ANNA
    Hej igen!
    Enligt reglerna, bör kurser INNAN ELEVEN PÅBÖRJAR LÄSA DEM skrivas in i elevens Studieplan som "Programfördjupande", "individuellt val" eller som "utökad kurs" - så det är på förhand bestämt vilka kurser som kommer att ingå i utbildningsdokument och under vilken "benämning" eller markering.

    Då kan man inte, enligt reglerna, i efterhand byta ut och fixa till Examensbevis. Studieplan får revideras PROAKTIVT men ej retroaktivt. På så sätt är diskussionen om att byta ut och ersätta kurserna nu, när du är i slutet av åk3 en rent teoretisk diskussion. I praktiken så är det redan på förhand bestämt vilka kurser som ingår i ditt utbildningsdokument och under vilken kategori.

    Det du kan göra nu är att försöka få så höga betyg som möjligt i alla de kurser i vilka betyg ännu inte satta. Du kan också be att få göra prövningar i de kurser där du fick F.

    En bra idé är att du bokar tid med SYV på din skola för att diskutera just din situation och vad som kan göras.

    Vill du inte uppge vilket program & inriktning du läser, kan du själv hitta rätt program i listan på http://www.fragasyv.se/dokument#Programplaner_foer_Nationella_gymnasieprogram

    där ser du längst ner Programstruktur för det aktuella programmet. Programstrukturen får frångås endast om en elev läser enligt Individuellt anpassat program (beslut om det måste fattas av rektor innan utgången av åk2 & det är ett undantag och inte en generell lösning).

    Du får gärna återkomma om du har andra frågor!
    Bästa hälsningar
    ANNA
    Hej igen!
    På NA ser Programplanen ut så här
    http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_NA.pdf

    Du läste en av inriktningarna - för det måste man göra på NA. Det är enbart Vård- & omsorgsprogrammet som inte har några inriktningar.

    Matte 3 ingår som en obligatorisk kurs på båda inriktningar på NA. Matte 4 ingår i en av inriktningarna ihop med Fysik 2. Om du läste inriktning "Naturvetenskap" då är Matte 4 och Fysik 2 också obligatoriska kurser för dig. Däremot Filosofi är inte en obligatorisk kurs på NA men du måste ha tillräckligt med poäng inom Programfördjupningen och det är inte vilka som helst kurser, utan bara de som finns med på listan (se länk ovan).

    Teoretiskt sett skulle man kunna "laborera" med det och säga att du "läste inriktning Samhälle" men då måste du ha betyg i Geografi 1 och Samhällskunskap 2. Har du de betygen? Om du inte har de betygen, då har du läst inriktning "Naturvetenskap" och då måste betygen i alla de kurser som står under den inriktningen finnas med. Ihop med Matte 3 (F i den kursen) - kommer du i så fall - hur som helt få fler F än det som ger rätt till Examensbevis. Därför tror jag du kommer att få Studiebevis (som inte ger Grundläggande behörighet till högskolestudier).

    Detta kan hjälpas genom att du läser på Komvux eller gör prövningar. Kan räcka med en kurs på Komvux, kanske t o m en 50 poängskurs som du på heltid kan läsa på 2,5 veckor. Sedan tar du Examensbevis från Komvux och kan med det söka till en högskoleutbildning till nästa antagningstillfälle. Att hinna fixa detta innan sista kompletteringsdag i mitten av juni (som du säkert själv vet om) - blir extremt svårt. Kanske inte helt omöjligt men mycket svårt.

    För Examensbevis från Komvux räcker det med 2400 poäng. Du måste läsa minst en kurs (eller göra prövning via Komvux) för att ha rätt att ta Examensbevis från Komvux. Hur man hinner med det så pass att du får ut Examensbeviset innan mitten på juni - vet jag inte. Du blir behörig att läsa på Komvux först EFTER det att du slutade på gymnasiet. När har ni avslutning? Om du redan nu anmäler dig till prövning och gör den direkt efter gymnasieavslutningen... men prövningar består oftast av två delar: skriftlig & muntlig - och det brukar vara ett par veckor emellan dem. Hur allt detta skulle fixas innan mitten av juni, vet jag inte. Det är för kort tid. Du måste nog vara beredd på att fixa Examensbevis från Komvux under hösten och söka om till högskola till vårterminen 2016 (om din utbildning startar på våren) och annars senare - till hösten 2016.

    Beklagar om mitt svar inte motsvarar dina förhoppningar. Det är möjligt att jag missuppfattade ngt. i din fråga eller missade någon detalj som ev. kan ge dig Grundläggande behörighet. Boka tid hos SYV på din skola - är mitt råd. Jag kommer att hålla tummarna för dig!

    ANNA
    • : Jag har sökt till röntgensjuksköterska och jag har behörigheten som krävs. Jag fick F i Filosofi, Fysik 2, Matte 3 och Matte 4. Är det möjligt då jag har minst 2350 godkända gymnasiepoäng på en utbildning som omfattar 2500 gymnasiepoäng eller behöver jag läsa en kurs som täcker 100 poäng?
    • Anna : Det beror på hur ditt Examensbevis kommer att utformas. Om du enbart har 2500 p. och av dem 150 p.F så klarar du dig och har Grundläggande behörighet.
    • Anna : Skulle vara mycket fördelaktigt för dig om du kunde få E i Matte 3 för att du får Meritpoäng för Matte 3, vilket höjer konkurrenskraft i dina betyg ganska mycket. Så om du nu i slutet av gymnasiet skall satsa extra på någon kurs, så är det Matte 3 som jag skulle rekommendera. Fråga på skolan om du kan göra prövning i den eller om du kan skriva slutprovet med en annan klass - för att försöka få godkänt betyg i Matte 3.
    • : Ok. Tack. Jag har läst två utökade ämnen, kan jag ersätta det med två av dessa ämnen (Matte 4, Matte 3, Fysik 2 eller Filosofi) då dessa ämnen inte behövs till röntgensköterska.
    • Anna : Vilket program och inriktning läser du? Det är viktigt att veta för att kunna ge dig rätt svar. Varje program har viss programstruktur som inte får frångås.
    • Anna : Jag skriver också ett utökat svar till dig nu.
    • : Läser Naturvetenskapsprogrammet (finns ingen inriktning)
    Läs alla kommentarer