Ja, Mansoora, det finns nationella prov i gymnasiet och de kurser som avslutas under åk1, har prov i åk1.
    Och precis som på grundskolan, så tar läraren HÄNSYN till resultatet på nationella prov. Dock har läraren rätt att sätta annat betyg på kursen, än det som det nationella provet visar.
    Oftast använder läraren möjlighet att höja betyget med hjälp av de nationella proven.

    Exempel nr.1
    En elev ligger på icke-godkänt nivå under hela kursen men skriver "godkänt" på det nationella provet - i detta fallet brukar lärare sätta godkänt betyg (E).

    Exempel nr.2
    En elev ligger på C-nivå under hela kursen, men missar några få poäng på det nationella provet. I så fall brukar lärare sätta betyg D eller E på hela kursen.

    Exempel nr.3
    En elev ligger på E-nivå under hela kursen, men uppvisar dåligt resultat på det nationella provet. Är det katastrofalt dåligt resultat - brukar lärare ha samtal med eleven och fråga om det var något speciellt som gjorde att eleven just den dagen var "ur form". Omprov kan erbjudas i detta fall.
    Och om eleven på omprovet missar bara några få poäng upp till ett godkänt resultat, brukar hen få E betyg i alla fall.

    Så brukar det oftast se ut.
    Dock är det varje lärarens ansvar att sätta rättvisa betyg utifrån HELHETSBEDÖMNING, där resultat av det nationella provet är EN VIKTIG DEL men ändå bara EN DEL av bedömningen.

    Bästa hälsningar
    ANNA