Pär
    Hej!
    Jag har cirka 250 poäng. Tänker söka naturvetenskap. Skolan spelar ingen roll, vill helst bli behörig till läkare. Undrar om jag har någon chans att komma in...

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Pär !

    att komma in på naturvetenskapsprogrammet är bara första steget mot läkaryrket. Sedan behöver man klara av de tuffa kraven på NA och helst också få höga betyg.

    Det är precis som John skriver i sin kommentar, omöjligt att veta om 250 betygspoäng räcker för att komma in på någon av NA utbildningar i Karlstad.

    tips : sök till alla skolor i Karlstad och se om du även skulle kunna pendla till några andra skolor utanför staden;

    fundera över ett annat alternativ: att gå på VO för att lära dig yrket från grunden och bli undersköterska först.

    Det är fullt möjligt att läsa vidare efter vård och  omsorgsprogrammet och på sikt bli läkare.

    mvh Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare