S.
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31966 frågor besvarade.
Övningar för gruppvägledning i skolan?
S.
1 Svar
Hejsan,
det finns många olika gruppvägledningsövningar. vi valde ett antal - ca 15 st. - och presenterar dem på fragasyv.se/dokumentarkiv - men jag ska klistra in dem här neda också.
Förslag på övningar till gruppvägledning:
Övning 1: Goda egenskaper
Uppgift till deltagare: att förbereda innan man träffas i grupp - någon form av "illustration" av sina goda (positiva) egenskaper (hemuppgift). "Illustrationen" kan vara i form av ett eller flera föremål, bilder, historier eller mind-map. På så sätt får deltagare tid att reflektera över sina egenskaper. Vägledaren kan också säga till deltagare att det är OK att ta andra personer till hjälp om de t.ex. inte kommer på något bra själva - det kan vara klasskamrater, familjemedlemmar eller andra personer de känner. Sen presenterar varje deltagare sina egenskaper. Man kan variera övningen genom att ta det i flera etapper: t.ex. först i mindre grupper och sedan inför en större grupp - berättar & reflekterar kring sina egenskaper.
En annan variant är att man arbetar i par och "den andre" berättar om personens goda egenskaper i stället för att personen gör det själv.
Ännu en variant är att man tar upp viktiga egenskaper - dvs man förbereder illustrationen på de egenskaper som man tycker är goda och viktiga egenskaper (oavsett om man anser att man själv har de eller ej) och man bör också berätta varför man tycker att just den egenskapen är viktig - i vilka situationer och varför.
Man kan också (utan att ge hemuppgift) ställa en spontan fråga i början av ett gruppvägledningstillfälle: - Vilka är dina viktigaste egenskaper? alternativt: - Kan du nämna tre av dina goda egenskaper och illustrera med situationer? Vägledaren kan ge eleverna/deltagare fem eller 10 minuter för att fundera över uppgiften. På så sätt kan man använda den tiden som finns till förfogande (under en resa eller om en håltimme i elevernas schemat uppstår oväntat).
Övning 2: Positiv energi
Inför ett gruppvägledningstillfälle (hemuppgift): skriva upp "plus-minus" lista. Under "+" skriver man saker som gör en glad, dvs ger ger positiv energi och under "-" - saker som gör en ledsen och trött, dvs tar krafter. Varje deltagare berättar sedan inför gruppen om de saker från vardera "halvan" och delge hur/om du kan få in mer av det som ger positiv energi till vardagen. De övriga deltagare får då fylla på sin egen "lista" med det som ger energi.
Variant på övningen är att man gör "hemuppgift" på plats, dvs i början av gruppvägledningstillfälle.
Vägledaren kan innan redovisning börjar ge uppgift att välja några (t.ex) tre av de bästa tipsen på saker som ger energi - som de själva inte tänkte på men nu också kan ha nytta av. Man behöver sedan inte be deltagare att berätta vilka saker de tänker "låna" från sina gruppkamrater. På så sätt berikar man varandra men ingen behöver känna att ens egna tips inte blev uppskattade av de andra i gruppen.
En annan variant är att var och en i gruppen är tvungen att välja en sak från varje gruppkamratens redovisning som "bästa tipset" och man kan i slutet av vägledningstillfället skriva en gemensam lista av de bästa tipsen där ett tips från varje deltagare finns med.
Övning 3: Drömyrket
Deltagare får först skriva upp sitt drömyrke eller ett yrke som de är intresserade av. De får också skriva ner vad de tror de behöver ha för utbildning för att kunna jobba med det som de vill jobba med samt uppge om de har andra frågor om yrket. Sedan finns det olika varianter på fortsättningen:
Varianter på genomförande:
1. skriva ”uppsats” (enskilt uppdrag) om vad man tror att andra tror om en, som sedan kan användas som underlag för vägledningssamtal
2. jobba i par eller i grupper á tre. Den som lyssnar ska skriva upp och berätta för gruppen saker som ”talaren” tycker om sina egenskaper utan att lägga till sin egen åsikt. Gruppen uppmanas sedan att kommentera med fokus på bra egenskaper samt ge konstruktiv kritik till sig själv och till de andra: att nämna något som faktiskt går att förändra/förbättra.
Övning 5: "Själv är bäste dräng"Uppgift för deltagarna i vägledningsgruppen: att de själva /enskilt eller i en grupp/ bör komma på vilka frågor de vill ställa och diskutera. Sedan kan alla i gruppen hjälpas åt att svara på de frågeställningar som kommer upp. Det som är utmärkande för den övningen är att inga förberedelser krävs. Vägledaren kan vara mycket spontan och påbörja gruppvägledningen under tiden som uppstår spontant (t.ex. om en håltimme i schemat uppstår oväntat).
En variant på den övningen är att man på förhand delar ut uppgift att förbereda frågor och man kan variera övningen genom att t.ex. be deltagare att skriva upp sina frågor på små papperslappar och alla drar upp en lapp utan att man vet vem som har skrivit ner frågan - och man får till uppgift att försöka hitta svar på frågan till nästa gruppvägledningstillfälle. Om man inte hittar svar på frågan, bör man försöka komma med förklaringen på varför svar inte kunde hittas.
Övning 6: Manusförfattare
Uppgift (hemuppgift eller utförs "på plats", dvs under ett gruppvägledningstillfälle): skriva filmmanus med titel "Mitt liv om fem år" (alternativt "Mitt liv om ett år (3 år; 10 år eller annat antal år)". Det som bör (förslagsvis) framgå av filmmanuset är bland annat: land, ort, boendeform (lägenhet, villa, kollektiv), yrke eller utbildning, familj (singel, gift, sambo, särbo, växelbo och ev.antal barn), hobby, husdjur, hur man spenderar sin semester.
När manus är färdiga, diskutera i små grupper och de som vill kan även redovisa inför en stor grupp. För dem som redovisar inför hela gruppen, kan gruppen hjälpa till att sortera: vad man själv kan bestämma över helt och hållet och vad man har enbart delvis kontroll över.
Övning 7: Trollstaven
Redskap som behövs - en "trollstav" (en pinne, en penna eller ett annat föremål som får agera "en trollstav"). Deltagare turas om att "förvandla sig" till "den man vill vara". Trollstaven går runt (en variant är att man lottar ut i vilken turordning som deltagare får använda "trollstaven"; gruppledare /vägledaren/ kan börja för att ge exempel, inspirera och förklara att det "inte finns några begränsningar" och man får förvandla sig till den man vill vara. Man får "trolla sig" till vilket yrke som helst.
Övning kan genomföras i olika varianter: t.ex. kan vägledaren be deltagare "trolla i fantasin" och skriva upp sitt drömyrke på en lapp, men inte visa för någon. Alla lappar samlas in i en "trollhatt", sedan drar man upp en lapp i taget och diskuterar kring yrket: vilken utbildning behövs? möjlighet att försörja sig på det yrket genom att t.ex. starta eget? känner någon av deltagare en person som har det yrke?
Övning 8: "Happy is a man whose job is his hobby"?
Vägledaren förklarar vad "hobby" är och ber gruppdeltagare att nämna så många hobby de kan komma på. Alla hobby skrivs på tavlan. Diskussion följer kring följande: kan man försörja sig genom sin hobby? Vill man försörja sig genom sin hobby? Stämmer det alltid att det är bra att arbeta med det som man älskar att göra på fritiden? Vilka för- och nackdelarna är?
Övning 9: Tipspromenad
Uppgift som deltagare får är att göra (sätta ihop) material till Tipspromenad som handlar om YRKEN (vanligaste yrken, ovanliga yrken, nya yrken, yrken som vuxna i din familj har, yrken som intresserar dig) eller om UTBILDNINGAR (beroende på ålder på deltagare kan man specificera: gymnasiet och/eller eftergymnasiala utbildningar). Uppgift kan utföras enskilt eller i små grupper (2-3 deltagare per grupp).
Tipspromenad, som varje deltagare (eller en liten grupp) tog fram - använder man sedan i början av varje gruppvägledningstillfälle. Den gruppen som satt ihop Tipspromenad, rättar allas svar och tar fram vinnaren. Vid flera lika bra svar, kan vinnaren lottas ut (och gruppvägledaren förklarar att utlottning kan även äga rum vid antagning till en högskoleutbildning - när antal sökande med lika bra betyg eller resultat av högskoleprovet är fler än utbildningsplatser). Resten av tiden under varje vägledningstillfälle (efter Tipspromenaden) använder man för att diskutera kring frågorna som ställdes i Tipspromenaden i början av vägledningstillfälle.
Efter det att man använde alla Tipspromenader, kan man rösta fram en av dem (eller vägledaren väljer) och den används under t.ex. Öppet hus på skolan, under föräldramöte eller någon Skoldag/sommarfest på skolan - för flera klasser samtidigt.
Övning 10: JaG i korta drag
Presentationsövning som kan genomföras i olika varianter, exempelvis:
1) varje deltagare skriver ner en kort berättelse om sig själv (hemläxa) och lämnar in till vägledaren, som läser upp allas berättelser och gruppen försöker gissa vems berättelse det är;
2) jobba i par: berätta för varandra - och sedan "redovisar" den andre för hela gruppen (A. berättar om B. och B. - om A.);
3) uppgiften kan bestå i att skriva ett CV.
Mål är att ta fram så korta som möjligt berättelser eller CV, men följande bör framgå: namn, ålder, var man bor, vad man gör (arbetar, studerar) just nu, intressen, egenskaper, historia (hur blev jag den jag är idag), "på gång" (vad kommer näst), en rekommendation: tips om ngt. intressant att läsa eller göra (t.ex. besöka en viss plats) för övriga i gruppen, "det visste du inte om mig" - knorren (t.ex att man tidigare har bott utomlands eller att man har ett exotiskt husdjur).
Syfte med övningen: att lära känna sig själv och varandra bättre + att kunna ta fram korta men informativa berättelser om sig själv som kan vara mycket användbara i olika sammanhang (t.ex. på anställningsintervju, när man oftast ombeds berätta om sig själv).
Övning 11: En fråga som beror mest
Uppgift till deltagare: att hitta en fråga på www.fragasyv.se och förklara varför man valde just den frågan: det kan t.ex vara så att man själv vill ha svar på samma eller liknande fråga eller att man tycker att man kan ge ett bättre svar på frågan. Varje deltagare redovisar sedan inför en stor grupp: vilken fråga hen valde och förklarar varför.
En variant på genomförande: arbeta i små grupper (2 - 5 personer) och gemensamt välja en eller flera frågor - t.ex. om grupper är á 3 personer kan man ge i uppdrag att välja 3 frågor (utan att ge instruktioner om just hur gruppen bör gå tillväga för att välja frågorna). Det blir på så sätt en samarbetsövning också. I efterhand - när frågorna är valda och förklaringarna på varför just de frågorna är valda, är färdiga, ställer vägledaren en oväntad fråga: - Hur gick ni i gruppen tillväga för att välja frågorna?
Förväntade svar från grupper: a) var och en valde sin fråga enskilt; b) frågorna valdes av alla gruppmedlemmar gemensamt - genom en diskussion och kompromisser; c) frågorna valdes av en i gruppen och de andra bara höll med; d) frågorna valdes slumpmässigt, "på må få"... eller "vi tog de tre senast inkomna".
Man kan också få ett oväntat svar angående på vilket sätt frågorna valdes.
Utifrån varje svar (ang. vilken metod som användes för att välja frågorna) leder vägledaren en diskussion om gruppsamarbete:
varje persons roll i gruppen och om att vara "ledande/drivande" i gruppen respektive "passiv medlem" beror mest på personens egenskaper eller det som spelar roll är hur viktig just det ämne är för individen - eller om det är en kombination av "både och".
Kan vara bra (beroende på deltagarnas ålder, situation och på om det är en "långvarig grupp" t.ex. en klass som kommer att läsa tillsammans under 3 år på gymnasiet eller om det är en grupp som träffas bara en eller några få ggr) om gruppmedlemmarna kunde själv analysera varför just det "valsättet" som användes just i deras grupp (vad det säger om gruppmedlemmarnas personlighet, engagemang i frågan mm) och vilka "lärdomar" man kan dra av det.
Övning 12: Lärare för en kvart
Syfte med övningen: höja motivation inför framtida studier och yrkesval samt ge möjlighet prova-på "gå i lärarens skor".
En bra övning för alla men speciellt för dem som funderar på att satsa på en lärarkarriär eller på ett annat yrke där man ofta redovisar eller presenterar material inför grupper.
Hemuppgift som vägledaren ger till gruppdeltagare:
var och en väljer ett tema för att "undervisa" gruppen i - kan exempelvis vara ett yrke eller en utbildningsform (t.ex. SFI, grundskola, gymnasieskola, högskola/universitet, folkhögskola, komvux eller yrkeshögskola) eller en undervisningsmetod (ex.självstudier, "the flipped classroom” eller ”learners autonomy”) eller Studieteknik (lär ut dina bästa tips) eller Söka-jobb tips (olika sätt att söka jobb på). En ”lektion” är tidsbegränsad till t.ex. mellan 10 min och en kvart (eller max 20 min). ”Läraren” (varje gruppdeltagare) får själv bestämma vilka läromedel hen använder sig av och på vilket sätt hen kommer att kontrollera att ”eleverna” (de övriga gruppdeltagare) har lärt sig det som ”lektionen” hade för avsikt att förmedla.
Efter det att alla ”lärare” genomförde sina lektioner, kan man upprepa övningen: ge samma uppgift en gång till, men denna gången väljer ”lärare" ett annat tema att undervisa i. Syftet med upprepning av samma övning: att gruppdeltagare utvecklar sina undervisningsmetoder. En positiv förväntad "bieffekt" är att gruppdeltagarnas självförtroende stärks och förståelse inför de utmaningar som läraren ställs inför - bli större.
Övning 13: "Hen" som yrkesutövare
Gruppen får i uppdrag att rita en kvinno- & en manskropp & snabbt (t.ex. på en minut) skriva ett antal (t.ex. 10 stycken) yrken som hör till varje ”figur"; eftersom det är väldigt ont om tid, skriver man ner de yrken som man först tänker på (utan att tänka för mycket för att man inte hinner det). Fortsätta övningen med att gå igenom yrkena och diskutera gärna kring ”manlig sjuksköterska”, ”kvinnlig VD” och lärare/lärarinna men även direktör/direktris *.
Avsluta med att fråga hur många av gruppdeltagare använder gärna ordet ”hen” och om de kan nämna något yrke som inte passar män eller kvinnor och be dem förklara - varför de tänker så.
Övning 14: "Viktigaste prylen"
En övning som belyser den kreativa sidan av ingenjörsyrken. Här >> kan man skriva ut en sida med en uppgift som kan lösas enskilt eller i grupper.
Mål med övningen: väcka intresse för teknik samt ge en inblick i hur ingenjörer arbetar med produktutveckling (en ingenjör kan arbeta med ett eller flera steg av produktutvecklingscykeln).
GENOMFÖRANDE: Skriv ut övningen (som kommer från Teknikföretagen/Ingenjörsvägen) helst på en färgskrivare & på en A3-sida.
Uppgiften kan lösas enskilt, i par eller i små grupper. Dela ut en utskrift per deltagare/grupp. Redovisning sker inför stora gruppen. Man kan efter redovisningen be deltagarna rösta för:
1. Vilket förslag är det mest kreativa?
2. Vilket förslag är det mest realistiska?
3. Vilken ”framtidspryl" vill man själv ha?
Denna övning kan även användas av handledare inför val av teman för gymnasiearbete.
Övning 15: "Fördomar om yrken"
DeItagare deias in i grupper och varje grupp "får" varsitt yrke och en uppgift att skriva ner hur de tror en person som har detta yrke är: de får "gissa" personens Ålder, Civilstatus, personens bostad (villa, hus, radhus, lägenhet, på landet) märke på bil, inkomst, favroit maträtt, utbildning, intresse/hobby och dyIikt.
DeItagare skriver detta var för sig och får inte prata med varandra förrän alla skrivit klart i gruppen, sen är de bara att de börjar jämföra med varandra. Har de liknande bilder av yrket, eller skiljer det sig? Så småningom kan vägIedaren (övningsIedaren) fråga varje grupp om något som de tycker utmärker sig, och ber varje grupp beskriva en sammansatt bild av deras "yrkesuppfattning".
/Det brukar vara många som skriver samma sak! En roIig övning och som på sätt och vis också är "en ögonöppnare". /
*** *** ***
* Som direktris är man förbindelsen mellan designer & fabrik, man förverkligar modedesigners kreativa visioner genom att omvandla dem på ett sätt som möjliggör en större produktion.
Frågor och svar taggade med 'vård och omsorg' (55 st.)
-
Vill byta gymnasieskola?
Hej ! Jag är 19 år gammal, jag bor i Sundbyberg. .Jag studerar i yrkesgymnasiet men jag vill byta från den skolan för att de har två veckor praktik och två veckor studerar man i skolan och jag känner att det inte riktigt passar mig. Jag är intresserad av vård och omsorg.
Hej,av din fråga förstår jag att du läser som Lärling (alltså hälften av studietiden förväntas du vara på en praktik-plats, vilket man gör om man läser som lärling).... Läs hela svaret -
Gymnasiearbete?
Hej om det är så att man gick ut gymnasiet utan en gymnasieexamen(då jag ej klarade Gymnasiearbetet), kan man då plugga till undersköterska och få en gymnasieexamen utan att behöva göra om Gymnasiearbetet inom det jag gick på gymnasiet?
Hej,om du på komvux pluggar till undersköterska kan du sedan få ihop kurserna till Yrkesexamen inom vilken du kan inkludera alla kurser som även ger dig grundläggande behörighet till... Läs hela svaret -
Problem med komvuxarbete?
Hej, Jag läser just nu komvuxarbete inom vård och omsorg. Läraren säger att jag ska ta med praktiska moment från min APL men jag har inte haft APL genom min komvux då jag inte läser undersköterska programmet som de andra. Jag försöker bara...
Hej,jag undrar hur det kommer sig att du gör komvux-arbete inom vård- och omsorg om du läser mot högskoleförberedande examen inom område naturvetenskap-teknik? Det är i mina ögon fel sort... Läs hela svaret -
120 högskolepoäng varav 60 högskolepoäng???
Hej! Det står att jag behöver 120 högskolepoäng varav 60 högskolepoäng ska vara inom huvudområdet vård och omsorgsadministration. Betyder detta att jag ska läsa upp till 120 högskolepoäng och sedan 60 högskolepoäng, för...
Hej,om det står att du behöver 120 högskolepoäng varav 60 högskolepoäng ska vara inom huvudområdet vård och omsorgsadministration, då behöver du totalt ha... Läs hela svaret -
Hur många år krävs det utbilda sig?
Hej kan man bli enhetschef med beteendevetenskap utbildning, exempelvis jobba inom rekrytering hr chef, avdelning chef. Rektor på skolor.
Hej Caisha!Som SYV Peter redan har svarat så finns det inte någon specifik utbildning som förbereder inför yrket Enhetschef. När man tittar på jobb-/platsannonserna om jobben som... Läs hela svaret -
Vill inte göra APL (sjukhuset) måste jag göra de?
Hej, jag börjar trean till hösten. Ska då gör APL på sjukhuset. Jag har nu börjat känna att vården inte alls är nåt för mig. Jag vill inte göra APL på sjukhuset, har tappat de intresset totalt! I början hade jag stort inte för det men inte nu längre, jag är även rädd för att om jag gör fel så...
Hej Elev!för att uppfylla kraven för examensbevis behöver du få godkända betyg i tillräckligt antal kurser på gymnasiet. Max 250poäng betygsatta med F får... Läs hela svaret -
Hoppa av gymnasiet?
Går första året i gymnasiet i vård och omsorgsprogrammet och trivs bra. Vill plugga vidare efter gymnasiet till ssk men vet att jag inte kommer klara det, så det e knappt nån idè att försöka. Så hur ska ja göra om jag vill hoppa...
Hej Frida!Det finns väldigt många olika yrken som jobbar inom vården. Om du inte blir sjuksköterska, så kanske du kan bli specialistundersköterska eller en gipstekniker (bara för att ta ett par... Läs hela svaret -
Vad ska jag skriva om i mitt gymnasiearbete?
Hej. På gymnasiet klarade jag inte mitt gymnasiearbetet och nu skriver jag om det på komvux. Alltså vi har nu börjat skriva gymnasiearbetet och jag har valt äldreomsorgen men jag har ingen aning om vad jag ska skriva om eller hur jag ska börja. Läraren...
Hej!Gymnasiearbete är en kurs på 100 gymnasiepoäng, vilket betyder att om man studerar på heltid, tar det fem veckor (200 timmar) att göra GA. Så, om du har en månad... Läs hela svaret -
Gymnasiearbete?
Hej. Jag är en elev tom tog studenten i somras. Har läst vård och omsorg. Jag har bra betyg på alla ämnen men jag klarade inte min gymnasiearbete eftersom jag vill inte läsa vård och omsorg och har jag tappat lust att göra klart arbetet och det blir...
Hej!godkänt betyg i kursen gymnasiearbete måste ingå i examensbeviset. Utan det kan man inte få ut examensbevis. Om kraven för examensbevis från gymnasiet var god läs på... Läs hela svaret -
Jag undrar om vilket program man ska gå om man vill bli kurator?
Jag vill bli kurator vilket gymnasium program ska jag välja och vilken skola är bäst om man vill gå antingen i Alvesta eller Växjö.
Hej!Kuratorer, i Sverige, har grundutbildning från socionomprogrammet. Särskild behörighet till socionomprogrammet inkluderar matematik 2 och samhällskunskap 1b.På... Läs hela svaret -
Jobba som skötare inom psykiatrisk vård?
Jag har på det senaste blivit intresserad av att jobba som skötare inom psykiatrisk vård. Men just nu går jag mitt andra år på barn och fritid lärling... Så min fråga till er är om jag på något sätt skulle kunna...
Hej Alwa!Vad gäller Skötare inom psyk.vård så är det icke-legitimations-krävande yrke och arbetsgivare får anställa "vem de vill". Därför finns det... Läs hela svaret -
Vill börja studera men vet ej hur?
Jag har skickat intresseanmälan till ett flertal olika yrkesutbildningar på sidor som yhguiden.se, allastudier.se etc men har inte fått svar från någon av skolorna på över 1-2 månader. Jag vill börja studera vård och omsorg så att...
Hej Danne,ambulanssjukvårdare utbildar man sig på en yrkeshögskoleutbildning där krav på tidigare utbildning/erfarenhet är utbildning/erfarenhet inom vården men i första hand... Läs hela svaret -
Kan jag läsa apotekstekniker om jag har bara 2200p ?
Hej, Jag vill plugga till apotekstekniker och jag har nästan alla ämnen som man behöver till. Men jag har bara 2000 p och läser nu 200p till, jag måste söka i november. Min fråga är kan jag söka och bli antagen om jag har bara 2200p ? Jag har...
Hej,du fick bra svar i kommentaren till din fråga. Jag tycker du ska söka yrkeshögskoleutbildningar till Apotekstekniker, men kika också på några andra... Läs hela svaret -
Vilken väg är lättast att ta för att få jobb inom flygbranschen?
Hej! I framtiden vill jag arbeta inom flygbranschen, som flygvärdinna. På gymnasiet har jag studerat Handel och Administrationsprogrammet. När jag studerade på gymnasiet fick jag inte betyg i två ämnen. Jag kan ändå söka utbildningar som...
Hejsan!om yrket Flygvärdinna kan du läsa på Framtid.se/yrke/flygvardinnaflygvard där det också finns information om hur man blir flygvärdinna, alltså om... Läs hela svaret -
Vad gäller utökade kurser?
Jag läser upp mina Gymnasie betyg för att komma in på läkautbildningen. Jag gick Vård och Omsorg i Gymnasiet, därför har jag inte behörigheten. Jag tänkte läsa upp betygen först sedan gå ett naturvetenskapligt basår...
Hej, svenska 3 betyget kommer räknas in pga den krävs för behörighet (ingår i grundläggande behörighet);men matte 2 betyget kommer inte räknas in, om det är en U-kurs i ditt... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga