S.
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31881 frågor besvarade.
Övningar för gruppvägledning i skolan?
S.
1 Svar
Hejsan,
det finns många olika gruppvägledningsövningar. vi valde ett antal - ca 15 st. - och presenterar dem på fragasyv.se/dokumentarkiv - men jag ska klistra in dem här neda också.
Förslag på övningar till gruppvägledning:
Övning 1: Goda egenskaper
Uppgift till deltagare: att förbereda innan man träffas i grupp - någon form av "illustration" av sina goda (positiva) egenskaper (hemuppgift). "Illustrationen" kan vara i form av ett eller flera föremål, bilder, historier eller mind-map. På så sätt får deltagare tid att reflektera över sina egenskaper. Vägledaren kan också säga till deltagare att det är OK att ta andra personer till hjälp om de t.ex. inte kommer på något bra själva - det kan vara klasskamrater, familjemedlemmar eller andra personer de känner. Sen presenterar varje deltagare sina egenskaper. Man kan variera övningen genom att ta det i flera etapper: t.ex. först i mindre grupper och sedan inför en större grupp - berättar & reflekterar kring sina egenskaper.
En annan variant är att man arbetar i par och "den andre" berättar om personens goda egenskaper i stället för att personen gör det själv.
Ännu en variant är att man tar upp viktiga egenskaper - dvs man förbereder illustrationen på de egenskaper som man tycker är goda och viktiga egenskaper (oavsett om man anser att man själv har de eller ej) och man bör också berätta varför man tycker att just den egenskapen är viktig - i vilka situationer och varför.
Man kan också (utan att ge hemuppgift) ställa en spontan fråga i början av ett gruppvägledningstillfälle: - Vilka är dina viktigaste egenskaper? alternativt: - Kan du nämna tre av dina goda egenskaper och illustrera med situationer? Vägledaren kan ge eleverna/deltagare fem eller 10 minuter för att fundera över uppgiften. På så sätt kan man använda den tiden som finns till förfogande (under en resa eller om en håltimme i elevernas schemat uppstår oväntat).
Övning 2: Positiv energi
Inför ett gruppvägledningstillfälle (hemuppgift): skriva upp "plus-minus" lista. Under "+" skriver man saker som gör en glad, dvs ger ger positiv energi och under "-" - saker som gör en ledsen och trött, dvs tar krafter. Varje deltagare berättar sedan inför gruppen om de saker från vardera "halvan" och delge hur/om du kan få in mer av det som ger positiv energi till vardagen. De övriga deltagare får då fylla på sin egen "lista" med det som ger energi.
Variant på övningen är att man gör "hemuppgift" på plats, dvs i början av gruppvägledningstillfälle.
Vägledaren kan innan redovisning börjar ge uppgift att välja några (t.ex) tre av de bästa tipsen på saker som ger energi - som de själva inte tänkte på men nu också kan ha nytta av. Man behöver sedan inte be deltagare att berätta vilka saker de tänker "låna" från sina gruppkamrater. På så sätt berikar man varandra men ingen behöver känna att ens egna tips inte blev uppskattade av de andra i gruppen.
En annan variant är att var och en i gruppen är tvungen att välja en sak från varje gruppkamratens redovisning som "bästa tipset" och man kan i slutet av vägledningstillfället skriva en gemensam lista av de bästa tipsen där ett tips från varje deltagare finns med.
Övning 3: Drömyrket
Deltagare får först skriva upp sitt drömyrke eller ett yrke som de är intresserade av. De får också skriva ner vad de tror de behöver ha för utbildning för att kunna jobba med det som de vill jobba med samt uppge om de har andra frågor om yrket. Sedan finns det olika varianter på fortsättningen:
Varianter på genomförande:
1. skriva ”uppsats” (enskilt uppdrag) om vad man tror att andra tror om en, som sedan kan användas som underlag för vägledningssamtal
2. jobba i par eller i grupper á tre. Den som lyssnar ska skriva upp och berätta för gruppen saker som ”talaren” tycker om sina egenskaper utan att lägga till sin egen åsikt. Gruppen uppmanas sedan att kommentera med fokus på bra egenskaper samt ge konstruktiv kritik till sig själv och till de andra: att nämna något som faktiskt går att förändra/förbättra.
Övning 5: "Själv är bäste dräng"Uppgift för deltagarna i vägledningsgruppen: att de själva /enskilt eller i en grupp/ bör komma på vilka frågor de vill ställa och diskutera. Sedan kan alla i gruppen hjälpas åt att svara på de frågeställningar som kommer upp. Det som är utmärkande för den övningen är att inga förberedelser krävs. Vägledaren kan vara mycket spontan och påbörja gruppvägledningen under tiden som uppstår spontant (t.ex. om en håltimme i schemat uppstår oväntat).
En variant på den övningen är att man på förhand delar ut uppgift att förbereda frågor och man kan variera övningen genom att t.ex. be deltagare att skriva upp sina frågor på små papperslappar och alla drar upp en lapp utan att man vet vem som har skrivit ner frågan - och man får till uppgift att försöka hitta svar på frågan till nästa gruppvägledningstillfälle. Om man inte hittar svar på frågan, bör man försöka komma med förklaringen på varför svar inte kunde hittas.
Övning 6: Manusförfattare
Uppgift (hemuppgift eller utförs "på plats", dvs under ett gruppvägledningstillfälle): skriva filmmanus med titel "Mitt liv om fem år" (alternativt "Mitt liv om ett år (3 år; 10 år eller annat antal år)". Det som bör (förslagsvis) framgå av filmmanuset är bland annat: land, ort, boendeform (lägenhet, villa, kollektiv), yrke eller utbildning, familj (singel, gift, sambo, särbo, växelbo och ev.antal barn), hobby, husdjur, hur man spenderar sin semester.
När manus är färdiga, diskutera i små grupper och de som vill kan även redovisa inför en stor grupp. För dem som redovisar inför hela gruppen, kan gruppen hjälpa till att sortera: vad man själv kan bestämma över helt och hållet och vad man har enbart delvis kontroll över.
Övning 7: Trollstaven
Redskap som behövs - en "trollstav" (en pinne, en penna eller ett annat föremål som får agera "en trollstav"). Deltagare turas om att "förvandla sig" till "den man vill vara". Trollstaven går runt (en variant är att man lottar ut i vilken turordning som deltagare får använda "trollstaven"; gruppledare /vägledaren/ kan börja för att ge exempel, inspirera och förklara att det "inte finns några begränsningar" och man får förvandla sig till den man vill vara. Man får "trolla sig" till vilket yrke som helst.
Övning kan genomföras i olika varianter: t.ex. kan vägledaren be deltagare "trolla i fantasin" och skriva upp sitt drömyrke på en lapp, men inte visa för någon. Alla lappar samlas in i en "trollhatt", sedan drar man upp en lapp i taget och diskuterar kring yrket: vilken utbildning behövs? möjlighet att försörja sig på det yrket genom att t.ex. starta eget? känner någon av deltagare en person som har det yrke?
Övning 8: "Happy is a man whose job is his hobby"?
Vägledaren förklarar vad "hobby" är och ber gruppdeltagare att nämna så många hobby de kan komma på. Alla hobby skrivs på tavlan. Diskussion följer kring följande: kan man försörja sig genom sin hobby? Vill man försörja sig genom sin hobby? Stämmer det alltid att det är bra att arbeta med det som man älskar att göra på fritiden? Vilka för- och nackdelarna är?
Övning 9: Tipspromenad
Uppgift som deltagare får är att göra (sätta ihop) material till Tipspromenad som handlar om YRKEN (vanligaste yrken, ovanliga yrken, nya yrken, yrken som vuxna i din familj har, yrken som intresserar dig) eller om UTBILDNINGAR (beroende på ålder på deltagare kan man specificera: gymnasiet och/eller eftergymnasiala utbildningar). Uppgift kan utföras enskilt eller i små grupper (2-3 deltagare per grupp).
Tipspromenad, som varje deltagare (eller en liten grupp) tog fram - använder man sedan i början av varje gruppvägledningstillfälle. Den gruppen som satt ihop Tipspromenad, rättar allas svar och tar fram vinnaren. Vid flera lika bra svar, kan vinnaren lottas ut (och gruppvägledaren förklarar att utlottning kan även äga rum vid antagning till en högskoleutbildning - när antal sökande med lika bra betyg eller resultat av högskoleprovet är fler än utbildningsplatser). Resten av tiden under varje vägledningstillfälle (efter Tipspromenaden) använder man för att diskutera kring frågorna som ställdes i Tipspromenaden i början av vägledningstillfälle.
Efter det att man använde alla Tipspromenader, kan man rösta fram en av dem (eller vägledaren väljer) och den används under t.ex. Öppet hus på skolan, under föräldramöte eller någon Skoldag/sommarfest på skolan - för flera klasser samtidigt.
Övning 10: JaG i korta drag
Presentationsövning som kan genomföras i olika varianter, exempelvis:
1) varje deltagare skriver ner en kort berättelse om sig själv (hemläxa) och lämnar in till vägledaren, som läser upp allas berättelser och gruppen försöker gissa vems berättelse det är;
2) jobba i par: berätta för varandra - och sedan "redovisar" den andre för hela gruppen (A. berättar om B. och B. - om A.);
3) uppgiften kan bestå i att skriva ett CV.
Mål är att ta fram så korta som möjligt berättelser eller CV, men följande bör framgå: namn, ålder, var man bor, vad man gör (arbetar, studerar) just nu, intressen, egenskaper, historia (hur blev jag den jag är idag), "på gång" (vad kommer näst), en rekommendation: tips om ngt. intressant att läsa eller göra (t.ex. besöka en viss plats) för övriga i gruppen, "det visste du inte om mig" - knorren (t.ex att man tidigare har bott utomlands eller att man har ett exotiskt husdjur).
Syfte med övningen: att lära känna sig själv och varandra bättre + att kunna ta fram korta men informativa berättelser om sig själv som kan vara mycket användbara i olika sammanhang (t.ex. på anställningsintervju, när man oftast ombeds berätta om sig själv).
Övning 11: En fråga som beror mest
Uppgift till deltagare: att hitta en fråga på www.fragasyv.se och förklara varför man valde just den frågan: det kan t.ex vara så att man själv vill ha svar på samma eller liknande fråga eller att man tycker att man kan ge ett bättre svar på frågan. Varje deltagare redovisar sedan inför en stor grupp: vilken fråga hen valde och förklarar varför.
En variant på genomförande: arbeta i små grupper (2 - 5 personer) och gemensamt välja en eller flera frågor - t.ex. om grupper är á 3 personer kan man ge i uppdrag att välja 3 frågor (utan att ge instruktioner om just hur gruppen bör gå tillväga för att välja frågorna). Det blir på så sätt en samarbetsövning också. I efterhand - när frågorna är valda och förklaringarna på varför just de frågorna är valda, är färdiga, ställer vägledaren en oväntad fråga: - Hur gick ni i gruppen tillväga för att välja frågorna?
Förväntade svar från grupper: a) var och en valde sin fråga enskilt; b) frågorna valdes av alla gruppmedlemmar gemensamt - genom en diskussion och kompromisser; c) frågorna valdes av en i gruppen och de andra bara höll med; d) frågorna valdes slumpmässigt, "på må få"... eller "vi tog de tre senast inkomna".
Man kan också få ett oväntat svar angående på vilket sätt frågorna valdes.
Utifrån varje svar (ang. vilken metod som användes för att välja frågorna) leder vägledaren en diskussion om gruppsamarbete:
varje persons roll i gruppen och om att vara "ledande/drivande" i gruppen respektive "passiv medlem" beror mest på personens egenskaper eller det som spelar roll är hur viktig just det ämne är för individen - eller om det är en kombination av "både och".
Kan vara bra (beroende på deltagarnas ålder, situation och på om det är en "långvarig grupp" t.ex. en klass som kommer att läsa tillsammans under 3 år på gymnasiet eller om det är en grupp som träffas bara en eller några få ggr) om gruppmedlemmarna kunde själv analysera varför just det "valsättet" som användes just i deras grupp (vad det säger om gruppmedlemmarnas personlighet, engagemang i frågan mm) och vilka "lärdomar" man kan dra av det.
Övning 12: Lärare för en kvart
Syfte med övningen: höja motivation inför framtida studier och yrkesval samt ge möjlighet prova-på "gå i lärarens skor".
En bra övning för alla men speciellt för dem som funderar på att satsa på en lärarkarriär eller på ett annat yrke där man ofta redovisar eller presenterar material inför grupper.
Hemuppgift som vägledaren ger till gruppdeltagare:
var och en väljer ett tema för att "undervisa" gruppen i - kan exempelvis vara ett yrke eller en utbildningsform (t.ex. SFI, grundskola, gymnasieskola, högskola/universitet, folkhögskola, komvux eller yrkeshögskola) eller en undervisningsmetod (ex.självstudier, "the flipped classroom” eller ”learners autonomy”) eller Studieteknik (lär ut dina bästa tips) eller Söka-jobb tips (olika sätt att söka jobb på). En ”lektion” är tidsbegränsad till t.ex. mellan 10 min och en kvart (eller max 20 min). ”Läraren” (varje gruppdeltagare) får själv bestämma vilka läromedel hen använder sig av och på vilket sätt hen kommer att kontrollera att ”eleverna” (de övriga gruppdeltagare) har lärt sig det som ”lektionen” hade för avsikt att förmedla.
Efter det att alla ”lärare” genomförde sina lektioner, kan man upprepa övningen: ge samma uppgift en gång till, men denna gången väljer ”lärare" ett annat tema att undervisa i. Syftet med upprepning av samma övning: att gruppdeltagare utvecklar sina undervisningsmetoder. En positiv förväntad "bieffekt" är att gruppdeltagarnas självförtroende stärks och förståelse inför de utmaningar som läraren ställs inför - bli större.
Övning 13: "Hen" som yrkesutövare
Gruppen får i uppdrag att rita en kvinno- & en manskropp & snabbt (t.ex. på en minut) skriva ett antal (t.ex. 10 stycken) yrken som hör till varje ”figur"; eftersom det är väldigt ont om tid, skriver man ner de yrken som man först tänker på (utan att tänka för mycket för att man inte hinner det). Fortsätta övningen med att gå igenom yrkena och diskutera gärna kring ”manlig sjuksköterska”, ”kvinnlig VD” och lärare/lärarinna men även direktör/direktris *.
Avsluta med att fråga hur många av gruppdeltagare använder gärna ordet ”hen” och om de kan nämna något yrke som inte passar män eller kvinnor och be dem förklara - varför de tänker så.
Övning 14: "Viktigaste prylen"
En övning som belyser den kreativa sidan av ingenjörsyrken. Här >> kan man skriva ut en sida med en uppgift som kan lösas enskilt eller i grupper.
Mål med övningen: väcka intresse för teknik samt ge en inblick i hur ingenjörer arbetar med produktutveckling (en ingenjör kan arbeta med ett eller flera steg av produktutvecklingscykeln).
GENOMFÖRANDE: Skriv ut övningen (som kommer från Teknikföretagen/Ingenjörsvägen) helst på en färgskrivare & på en A3-sida.
Uppgiften kan lösas enskilt, i par eller i små grupper. Dela ut en utskrift per deltagare/grupp. Redovisning sker inför stora gruppen. Man kan efter redovisningen be deltagarna rösta för:
1. Vilket förslag är det mest kreativa?
2. Vilket förslag är det mest realistiska?
3. Vilken ”framtidspryl" vill man själv ha?
Denna övning kan även användas av handledare inför val av teman för gymnasiearbete.
Övning 15: "Fördomar om yrken"
DeItagare deias in i grupper och varje grupp "får" varsitt yrke och en uppgift att skriva ner hur de tror en person som har detta yrke är: de får "gissa" personens Ålder, Civilstatus, personens bostad (villa, hus, radhus, lägenhet, på landet) märke på bil, inkomst, favroit maträtt, utbildning, intresse/hobby och dyIikt.
DeItagare skriver detta var för sig och får inte prata med varandra förrän alla skrivit klart i gruppen, sen är de bara att de börjar jämföra med varandra. Har de liknande bilder av yrket, eller skiljer det sig? Så småningom kan vägIedaren (övningsIedaren) fråga varje grupp om något som de tycker utmärker sig, och ber varje grupp beskriva en sammansatt bild av deras "yrkesuppfattning".
/Det brukar vara många som skriver samma sak! En roIig övning och som på sätt och vis också är "en ögonöppnare". /
*** *** ***
* Som direktris är man förbindelsen mellan designer & fabrik, man förverkligar modedesigners kreativa visioner genom att omvandla dem på ett sätt som möjliggör en större produktion.
Frågor och svar taggade med 'samhällsvetenskapliga programmet' (122 st.)
-
Personbilsmekaniker i Samhällsvetenskapsprogrammet?
Hej,
Hej,om ditt mål är att bli behörig till socionomprogrammet, då har jag ett "motförslag" - att du läser mot yrkesexamen som personbilsmekaniker och siktar på... Läs hela svaret
Jag är intresserad över att ta en gymnasieexamen i Samhällsvetenskap via komvux (2400 poäng), med 500 poäng redan intjänade från gymnasiet, och har just fått en tämligen oortodox men subjektivt genialisk idé, vars... -
Hur blir man behörig till läkare ifall jag går samhällsprogrammet?
Hej! Jag undrar om det går att lägga till kurser för att bli behörig till läkare då jag går samhällsprogrammet?
Hej,det som är realistiskt är att du kompletterar efter gymnasiet. För särskild behörighet till läkarprogrammet behöver du godkända betyg i... Läs hela svaret -
Kan jag läsa finska som extra kurs eller modernt språk?
Jag går årskurs 1 på ett högskoleförberedande gymnasium och jag undrar om jag kan läsa finska(1) som modernt språk eller som en extra kurs? Jag har inte rätt till finska som modersmål eftersom det inte talats i hemmet på två generationer samt att jag saknar betyg i språket sedan...
Hej,det är inte förbjudet att på gymnasiet läsa Moderna språk (finska) eller andra moderna språk men problemet är att lärare måste finnas som kan... Läs hela svaret -
simning i gymnasiet?
Hej! Jag går första året på gymnasiet och undrar om simning är nödvändigt för E i idrott och hälsa 1? Jag går på Samhällsprogrammet.
Hej, vi har fått den frågan förut och kontaktade skolverket för att få klarhet i vad som gäller. Och enligt skolverkets svar gäller följande:"Det finns inte uttryckliga krav på... Läs hela svaret -
Vad ska mitt komvuxarbete handla om?
Hej! Jag läser mot en högskoleförberedande examen mot mot samhällsvetenskap och humaniora, och ska då skriva ett komvuxarbete. Jag hittar ingen bra information om vad det ska handla om, samt när man ska skriva det? Tack på förhand!
Hej!Du får gärna läsa om komvuxarbete på skolverkets hemsida>> Komvuxarbete är en gymnasiekurs á 100 poäng, vilket betyder att den kan läsas på heltid (40 timmar... Läs hela svaret -
Vilka programinriktade samt valbara kurser kan jag välja?
Hej! Jag pluggar på komvux mot en högskoleförberedande examen mot samhällsvetenskap och humaniora. Vilka kursen kan jag välja som programinriktade samt valbara? Finns det någon bra länk eller liknande? Tack på förhand!
Hej,svar på din fråga beror i mångt och mycket på vilka kurser som komvux i din kommun kan erbjuda läsa. Om du redan har ett antal godkända betyg i gymnasiala kurser... Läs hela svaret -
Vad ska jag välja?
Hej, Jag ska börja andra terminen i 9:an och därför kommer jag välja gymnasielinje snart. Jag har längre funderat och funderat men varje gång jag tror att jag har bestämt mig så börjar jag ifrågasätta mitt beslut och därför börja tänka om och om igen. Just nu står det mellan Naturvetenskap...
Hej! Du har ännu mycket gott om tid: det går bra att ändra sitt val t o m sista dagen i omvalsperioden. Titta gärna på Inriktning Samhälle på NAOm du kommer på den utb., se länk... Läs hela svaret -
Vill inte ta natur vad ska jag göra?
Hejhej jag tänker utbilda mig till tandhygienist i framtiden. Kan jag ta ekonomi eller samhällsprogrammet istället för natur? Behöver jag ta kurser efteråt? Såg att man måste ha pluggat engelska 6 svenska/SAS 2,3 No 2 och matte 2 och dessa finns i båda programmen
Hej Rose!Särskild behörighet inför Tandhygienistprogrammet, som den ser ut nu, i augusti 2021, på de svenska lärosätena ser ut på följande sätt: man behöver ha... Läs hela svaret -
Vad motsvarar Naturkunskap 2?
Hej, På samhällsprogrammet kan man ju välja högre matte samt naturkunskap 2 som tillval. Vad motsvarar naturkunskap 2 jämfört med naturprogrammet? Tänker då på behörighet på universitetet. Kan man t ex läsa till biolog eller liknande med hjälp av naturkunskap 2 eller gör kursen inget för ens...
Hej Josephine,gymnasial kurs naturkunskap 2 innehåller delar av kurserna Kemi1, Biologi1 och fysik1a.Nk2 krävs för särskild behörighet till antal högskoleutbildningar, t.ex till... Läs hela svaret -
Går 1an i samhällslinjen, vad krävs för att bli arkitekt?
Hej, som sagt går jag i 1an i samhällslinjen och har funderat på att bli arkitekt. Är inte helt säker på vilken typ av arkitekt. Jag håller på att välja individuella val just nu och har sökt upp behörigheter till arkitekt. Jag har sett att man behövde behörighet till Matte C men alternativt...
Hej, det går bra med matte 3b.Matematik C är en gammal kurs som upphörde under 2016. Men det finns fortfarande många som läste i det gamla systemet som söker till... Läs hela svaret -
Framtid i sociologi eller kriminologi?
Hej! Jag har väldigt svårt att klura ut vad jag ska bli. Jag har gått samhäll beteendevetenskap och har alltid haft lätt för ämnen såsom svenska, engelska, sociologi, psykologi etc. Jag har ofta fått höra att jag uttrycker mig bra både i tal och skrift och att jag är noggrann och gör saker...
Hej,jag vill börja med yrket Forskare - mot forskning man man sträva efter i princip vilken högskoleutbildning som helst; vägen är dock lång, svår och osäker. Man ska vara mycket... Läs hela svaret -
Får man läsa filosofi i 1:an på gymnasiet om man går samhälls?
Jag funderade på att välja samhällsvetenskapsprogrammet men en av anledningarna till det var p. g. a. att jag ville läsa filosofi, i alla fall filosofi 1. Kanske filosofi 2 on det visar sig att jag gillar det, men jag var in och kollade på deras scheman &...
Hej Karisma!vad gäller studier på SA - ang.din fråga om kurserna i ämnet Filosofi - så är endast en kurs som heter Filosofi 1, obligatorisk. Det kan du se i... Läs hela svaret -
Vad händer om man får F i Engelska?
Hej, Jag går första året i samhällsvetenskapsprogrammet och fick F i slutbetyget. Vad händer om jag får F i både Engelska 5 och 6?
Hej, du kommer inte uppfylla kraven för examensbevis (pga det bl.a ingår att för examensbevis från högskoleförberedande gymnasieprogram krävs godkända betyg i både... Läs hela svaret -
Bli läkare efter samhällsprogrammet?
Hejsan! Jag läste samhällsprogrammet på gymnasiet och funderar nu på att bli läkare. Jag vill därmed läsa det naturvetenskapliga basåret på Malmö universitet men är lite osäker ifall man kan läsa de biologi- samt kemikurser där som krävs för läkarprogrammet, eller ifall deras basår endast täcker...
Hej, enl. vad som står på edu.mau.se/sv/Program/NZNTC?v=2 så ingår Matematik 3c och 4; fysik 1a och 2 och Kemi1 men inte kemi 2 eller biologi 1 och 2.Basår på högskolenivå... Läs hela svaret -
Skillnad i program?
Tänkte även vad skillnaden är mellan Internationella samhällsstudier, inriktning politik och samhällsanalys 180 högskolepoäng, Linnéuniversitetet, Samhällsanalysprogram i ekonomisk historia och kulturgeografi 180 högskolepoäng,...
Hej Ebba,mitt råd till dig blir att du tar och titta på Vilka kurser som ingår i programmen som du är intresserad av.Om man inte hittar info om vilka kurser som ingår i ett högskoleprogram, kontakta... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga