Jelena
    Hej,
    om en ungdom vill jobba med att klippa träd och buskar i roliga former, vad är det för utbildning hen behöver gå? Finns det ett sådant yrke och var kan man få anställning?
    Tacksam för svar med så mycket information som möjligt om både yrket och utbildningar!
    J.
    • Vägledare : Jag nu publicerat ännu ett svar på din fråga - från en trädgårdsmästare som också är lärare på en trädgårdsutbildning.

    3 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Jelena!
    De som jobbar med att klippa buskar och träd i "roliga former" kallas för Trädgårdsskulptörer, eller för Topiarier.
    Topiarier är en väldigt liten nisch inom svensk trädgårdskonst. Det är när man kommer utomlands till England, Frankrike, Italien som det blir en större del av en trädgårdsmästares arbetsuppgifter. I Sverige är det så litet att väldigt få personer har nytta av den kunskapen. Som trädgårdsmästare kan man, beroende på var man jobbar, ha beskärning som en stor arbetsdel vissa tider på året, vanligtvis underhållsbeskärning och häckklippning. Formklippning av träd och buskar i trädgårdar sker endast på vissa slott eller i utställningsträdgårdar.
    Topiariernas arbetsuppgifter ryms inom både yrket trädgårdsmästare och yrket arborist (beskärning och växtval) men utbildningarna till de yrken, i Sverige, innehåller väldigt mycket mer. Man får, i Sverige, specialisera sig efter examen: gymnasieexamen eller yrkeshögskoleexamen, t.ex genom internt utbildning som ges på arbetsplatsen eller genom självstudier alternativt genom studier utomlands.
    I Sverige är det så vitt jag vet, ingen som kan försörja sig endast på formklippning av träd och buskar. Det kan i ovanliga fall ingå i skötseluppdrag som trädgårdsmästare, för att nå dem jobben kan en grundutbildning inom trädgård hjälpa. Det kan vara t.ex. Naturbruksprogrammet inriktning trädgård, eller ett kurspaket inom yrkesvux som t.ex kan heta "grundkurs trädgård", eller för den delen Yrkeshögskoleutbildning som t.ex trädgårdsmästarutbildningen eller Arboristutbildning.

    Det finns en handfull plantskolor i Europa som specialiserar sig på att sälja formklippta träd och buskar, bland annat i Holland och i Italien. Då arbetar man där som vad vi i Sverige skulle kalla för "plantskolist" eller plantskolearbetare.

    Sammanfattning:
    i Sverige är yrket Topiarie (trädgårdsskulptör eller formklippare av växter) väldigt litet. Ofta ingår det som endast en del i trädgårdsmästares eller arboristernas arbetsuppgifter. Vill man huvudsakligen arbeta med formklippning av växter, bör man helst söka sig till utlandet (England, Frankrike, Holland eller Italien). Det kan dock inte uteslutas att man - i fall man t.ex väljer bli Plantskoleföretagare - kan specialisera sig på att sälja formklippta växter eller erbjuda den tjänsten (att man åker ut till kunder och formklipper på deras tomtar eller i trädgårdar) hos kund.

    • Anna :

      Enligt svar från SLU, Sveriges Lantbruksuniversitet så kan man även titta på utbildningen trädgårdsingenjör med inriktning design, jobbar ungefär med det som landskapsarkitekt jobbar med - fast för ”det lilla rummet”, i trädgårdar etc. Dock förekommer det inga kurser av det slaget i utbildningen och då är det egentligen om personen hittar praktik under utbildningen där hen kan syssla med formklippning av växter.

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej igen,

    vi fick idag svar från en sakkunnig (som  jobbar som Trädgårdslärare). Var god läs hennes svar, nedan:

    Topiarier är mer en konstform där man beskär fleråriga växter (Buxbom, Idegran, etc.) i definierade former. Det har ingenting att göra med att jobba som arborist där man med klätterutrustning beskär stora träd i parker och andra offentliga platser för att få träden säkra.

    Om man utbildar sig till trädgårdsmästare så finns det flera yrken att välja på både inom odling och skötsel. Man kan t.ex. få anställning på handelsträdgårdar eller skötselföretag. Sköter man om trädgårdar så kan det ju hända att beskärning av sådant objekt kan finnas med någon gång.

    Utbildar man sig däremot till Landskapsarkitekt så finns där kurser där man lär sig att jobba med olika typer av design.

    Om man har en grundläggande trädgårdsutbildning och är duktig på estetisk utformning kan man säkert få uppdrag att utföra topiarier om man har ett eget företag.

    Vägledare SYV

    Hejsan, jag fick idag svar från en trädgårdsmästare som också jobbar med trädgårdsutbildningar. Var god läs hennes svar nedan:

    Jag har mycket svårt att tro att formklippningen är en så stor del så man skulle kunna jobba heltid med bara det. Kanske utomlands eller möjligtvis kanske i någon stor vacker visningspark här i Sverige.

    Däremot trädklippning, busklippning och häckklippning finns det stort behov av folk som kan. Det är ju också en form av beskärning med estetiskt tänkt. När det gäller dessa tre så finns  det en stor efterfrågan på folk som kan detta både i branschen och hos privatpersoner.

    Jag skulle säga att trädgårdsmästarutbildning är den rätta vägen att gå. För att arborister är ju mer specialiserade på träd. Kronreducering, kronstabilisering osv.. själva konst delen tror jag man får mer om man läser till trädgårdsmästare.

    Jag vet inte om någon utbildning som specialiserar sig på just formklippning, jag kan dock tänka mig att de flesta trädgårdsmästarutbildningar går igenom det. Här på Gamlebygymnasiet går vi igenom det väldigt lätt med gymnasieeleverna pga. tidsbrist. Så mycket annat de måste lära sig i kursen trädbeskärning. Samtidigt lär man sig grunderna av beskärning så kan man själv specialisera sig och bli extremt duktig på just formklippning. Själv tycker jag det är väldigt roligt med just formklippning speciellt av olika fruktträd. Det är liksom en mer avancerad nivå mot vanlig trädbeskärning, alla grunderna finns där men här måste du verkligen förstå grunderna riktigt ordentligt för att kunna utföra just formbeskärning det är också viktig att känna igen olika slags växtslag så man vet vilka man kan göra vad med och allt sådant får man ju lära sig i framförallt kursen trädbeskärning men även i kursen växtkunskap.

    Sedan kanske man inte riktigt kopplar ihop formklippning av fruktträd när man hör ordet Topiarie. Men det finns alltså en form av formklippning på fruktträd också.

    Det var ju i renässansträdgårdarna som yrket Topiarie dök upp, jag tror att det senare ersattes av just trädgårdsmästaren.

    Men kanske finns Topiare än idag men inget jag vet om.