Förskollärare

    Hej! Jag är legitimerad förskollärare med 6 års erfarenhet. Nu känner jag att det är dags att byta yrke då jag verkligen gillar att arbeta administrativt. Då jag arbetar 75% redan så vill jag läsa på distans. Kollad lite runt och hittade en distanskurs på Påhlmans handelsinstitut där man blir ”certifierad löneadministör med HR och personaladministration” (33000kr). Påhlmans är ju en yrkeshögskola men kommer framtida arbetsgivare tycka att det är oseriöst då den är betald? Vill arbeta inom kommun, helst inom utbildningsförvaltningen då jag redan har erfarenhet av förskola-skola-pedagogik.

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,

    Påhlmans handelsinstitut erbjuder yrkeshögskoleutbildningar men den utbildning du nämner i din fråga är inte en utbildning inom yrkeshögskola. Det finns också en gymnasieskola - Påhlmans gymnasium.
    Svar på din fråga är mycket svårt att ge. Olika arbetsgivare kan tänka väldigt olika vad gäller med vilka utbildningar de anställer på administrativa tjänster. Det som gör det så svårt att svara på frågor kring utbildningar till icke--reglerade yrken är att arbetsgivare kan anställa med vilken utbildning som helst (för att det inte finns generella regler att man måste ha en viss utbildning).
    Som utbildningsanordnare har Påhlmans en lång tradition, sedan 1881. Utbildningens kvalitet tvivlar jag inte på och att du ska få möjlighet att lära dig mycket men vad arbetsgivare tycker är omöjligt att veta på förhand. Man vet ju inte med vilka meriter som dina konkurrenter kommer att söka samma jobb/tjänster som också du kommer att söka.
    Kika gärna på olika yrkesbeskrivningar på www.framtid.se, t.ex kan du börja med Löneadministratör. Och sedan kan du också titta på "liknande yrken" (tänk dock på att yrken kan likna varandra på olika sätt):
    Administratör

    Distributionsadministratör

    Ekonom

    Ekonomiassistent

    Ekonomiyrken

    HR-administratör

    HR-assistent

    Löneexpert

    Lönekonsult

    Lönespecialist

    Orderplockare

    Personaladministratör

    Personalansvarig

    Personalredogörare

    Personalspecialist

    Receptionist

    Registrator

    Telefonist

    Studie- och yrkesvägledare
    Påhlmans Handelsinstitut SYV på Stiftelsen Påhlmans Handelsinstitut

    Hej förskollärare,

    vad trevligt att du är intresserad av vår yrkesinriktade certifieringsutbildning till HR-koordinator med löneadministration.
    Prima att du redan vet en del kring vad du vill arbeta med och det låter som en god möjlighet att studera nu när du jobbar 75%. Du fördelar de 124 studietimmarna som du vill under året du har åtkomst till utbildningen och allt sker helt på distans. även tentamina.

    Just kursdelen löneadministration kan vara det som gör dig extra anställningsbar då lönehantering fortfarande är en attraktiv yrkeskunskap.

    När i tid funderar du på att börja studera, och ungefär vilket datum vill du vara färdig med utbildningen? Kontakta oss direkt för personlig rådgivning.

    Tack syv Milla för att du berättar om oss och vårt branschnära, gedigna varumärke. Vårt studieutbud är 100 % yrkesinriktat och styrt av att arbetsmarknadens behov av anställning inom våra ämnesområden.
    Precis som syv Milla skriver så har olika arbetsgivare varierande anställningskriterier: vissa arbetsgivare vill anställa personer som har universitetsstudier bakom sig, vissa vill rekrytera nyutexaminerade Yh-studerande och vissa anser att den som studerat på en avgiftsbelagd yrkesutbildning på distans, där hen själv har lagt upp sin studietakt, och kanske till och med karriärväxlat på samma gång, är den slags medarbetare som ska anställas.
    Vi rekommenderar våra studieintresserade att leta fram några arbetsgivare som de vill jobba för, och sedan ta reda på mer om dem, exempelvis på vilket sätt som de anställer nya medarbetare.

    Kontakta gärna oss på Påhlmans för tips och rådgivning, du når oss på 010 – 157 64 34 och mejladressen [email protected].

    Hjärtligt välkommen,

    Personalen på Påhlmans Handelsinstitut