kallek

    Hej! Jag påbörjade nyss mitt tredje år på universitetet, på en 3årig examen. Dock så har jag fått ett erbjudande från ett företag inom samma linje som mina studier, och pga livssituationen samt att jag vill få erfarenhet kommer jag ta jobbet. Arbetet påbörjas under hösten och jag planerar att köra klart de två kurserna jag redan registrerat mig på och påbörjat (varje halvår på universitetet har 4 kurser på helfart med examensarbetet som sista kurs på våren). Jag kommer alltså ha kvar 15 poäng på slutet av höstterminen (2 kurser) samt 15 poäng kurser (2 kurser )plus 15 poäng examensarbete/självständigt arbete (1 kurs) på vårterminen för att ta examen. Nu till det kluriga: Jag vet inte hur länge jag vill jobba, kanske ett till två år, och efter det vill jag ta min examen. Dock är inte vanligt arbete en giltig anledning till att hoppa av och få en garanterad plats för att fortsätta utbildningen. Alltså är detta inte möjligt. Nu är frågan hur jag ska lyckas återuppta mina studier efter jobbet. Jag har kikat på antagning.se och det verkar som att alla utbildningar finns att söka som separata kurser. Är det då möjligt att ansöka till alla kurser (inklusive examensarbete/självständigt arbete) och ta sin examen via enskilda kurser? Samt så verkar det finnas en möjlighet att kunna registrera sig på alla kurser via Ladok (det verkar inte finnas några särskilda behörighetsproblem med att ansöka till alla kvarstående kurser i programmet) och sedan helt enkelt ignorera dem och få F på samtliga kurser jag inte läser detta år. Då kurserna är registrerade på mig, så bör det finnas en möjlighet att kunna läsa om dessa kurser igen. Stämmer detta? Dessa två förslag är de jag har lyckats få fram. Vad tycker ni studievägledare? Har ni andra förslag eller tips på vad man kan göra? Jag har sedan innan haft lite problem med mina studievägledare på min högskola, och jag vill därför fråga här anonymt och få lite ideer eller feedback innan jag vänder mig till skolan. Tack så mycket på förhand! :)

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag förstår hur du tänker och varför du vill ta jobbet men sedan också kunna ta ut din examen. Problemet är att utbildningsutbud kan förändras ganska mycket på ganska kort tid. T.ex min utbildning SYV-programmet som nu är 3-årigt, har förut varit betydligt kortare (en gång i tiden läste man ett årigt kurspaket för att bli SYO-konsulent)... men det är länge sedan... vi kan ta ett annat exempel: Arbetsterapeutprogrammet var kortare än 3 år (för inte alls så länge sedan). Läkarprogrammet la på en hel termin från förra hösten (programmet var 5.5 år och nu är på 6 år)... detta var om utbildningarnas längd, men även om programmet behåller samma längd, så kan kursinnehåll förändras eller i vilken ordning man läser kurserna eller både ock...
    Förhoppningsvis ska du om 1 eller 2 år kunna ansöka till "senare del av programmet" och om det då finns ledig plats i programmet, så finns det ingen anledning för lärosätet att neka dig. Så, om du inte är borta från studierna alldeles för länge så finns det en god chans att programmet inte har förändrats och det finns, förhoppningsvis, även ledig plats - och då löser det sig.
    Jag förstår det som så att du redan undersökt möjlighet att ansöka om Studieuppehåll med platsgaranti. Och om det inte är en framkomlig väg för dig, så har jag faktiskt endast en förhoppning på att du ska, om några år, kunna "hoppa in i programmet igen". Det där med fristående kurser - så kan även det förändras (om några år så kanske inte de kurserna du behöver läsa finns som fristående längre...). Som sagt mycket kan förändras på kort tid.
    Att de utbildningsansvariga inte vill lova dig att det löser sig, kan jag förstå... för att inte ens de kan veta med 100% garanti att inga stora förändringar sker innan du vill "komma tillbaka". Vidare är de också så att i fall när du vill "komma tillbaka" så är programmet "överbefoklat" - alla läser, ingen hoppat av + även de som togs in på "överintag" är kvar... så det finns fler studerande på programmet då än vad lärosätet mäktar med och så kommer även du tillbaka och vill också ta tid och plats (när det redan är ont om båda...). Att ge löften framåt för att kunna hopp in i en viss utbildning eller få någon sort garanti på att kunna ta examen vill personal på utbildningar undvika ... detta för att det kanske, trots alla löften, inte går och så blir du arg och besviken ("ni har ju sagt och lovat att..."). Men omständigheterna kan förändras så att det, trots alla löften, inte blir möjligt... Systemet är inte byggt för att kunna hoppa ut och hoppa in efter några år... för att det som man vill "hoppa in i" kanske då inte längre finns.
    Jag har alldeles nyss pratat med en person som hoppade av sitt program för några år sedan. Hen hade endast en liten 5 hp-kurs som inte var godkänd då hen hoppade av. Nu, när hen vill ta sin examen, så är programmet förändrat och den 5 hp-kurs ej finns, över huvudet taget... och då vill hen ta kontakt med sin f d lärare i den kursen för att försöka övertala honom att i efterhand godkänna kursen (men då visar det sig att den läraren har gått i pension och den f d studerande har sedan även hört av sig till mig och berättat att hans efterforskningar visat att läraren har avlidit). Så, nu måste hen läsa stora delar av programmet för att kunna ta ut sin examen (och inte endast komplettera med 5 hp-kursen som inte längre finns).
    Det var kanske ett extremt exempel men sådant händer ju...

    Studie- och yrkesvägledare
    • kallek :

      Hej! Tack för ett snabbt svar med många exempel!

      Just i detta fallet är det många som hoppar av programmet tidigt, snitt runt 20-30% första året. Dessutom är kurserna uppdelade i "paket" beroende på vilken svårighetsgrad de har, så det borde gå att alltid komma in på någon kurs som tillhör den svårighetsnivån, om man söker de på nytt. Men jag ska följa ditt råd och ta kontakt med dem, och se om de kan tillåta avbrott med platsgaranti.

      Det där om att registrera sig på en kurs, för att sedan inte läsa den men kunna ta om kursen vid ett senare tillfälle, är alltså inte möjligt? Eller något du rekommenderar? För vad jag har för mig (du är såklart bättre på det här än mig och bara vad jag gissar mig till) så får man ta om en kurs man inte klarat av nästa år, men det kanske bara gäller året efter och inte eventuellt två år senare? Tack igen för svar :)

    • Milla : Om en kurs man vill ta igen finns kvar är en situation men om den inte finns kvar? När man fick Underkänt så är det en Omtenta man, som regel, gör… för att man har ju ”läst” kursen förut, eller hur? Efter ett par misslyckade omtentor kan man bli avrådd eller spärrad från att fortsätta på utbildningen.