Daniel SYV

    Hej S,

    U-kurser, utökade, är det ett Undantag (rektors beslut gäller) - att man som gymnasieelev får /eller inte får/ läsa.

    Angående deras påverkan på elevens meritvärde, så kan det bli rätt krångligt, ibland...

    för att

    - som regel, påverkar inte U-kurser (betyg i dem) elevens meritvärde.

    Men om kursen krävs för Särskild behörighet till den högskoleutbildning som man söker just då

    ELLER

    om kursen ger meritpoäng - då räknas betyget in i elevens Jämförelsetal. Om kursen ger meritpoäng, plussar man även på meritpoängen och då höjs det totala meritvärde.

    Mer info finns t.ex på www.gymnasieguiden.se/informeras/merit

    Exempel:

    eleven fick examensbevis från Samhällsvetenskapsprogrammet och har alla C-betyg i sina gymnasiala kurser, förutom i Gymnasiearbete (där man endast kan få F eller E) och har en U-kurs Matematik 3b som är i Examensbeviset markerat "U" och eleven har D betyg i den kursen.

    Sedan söker hen med det Examensbeviset till två olika utbildningar
    1. till Fastighetsmäklarprogrammet - där matte 3 krävs för särskild behörighet

    och

    2. till Juristprogrammet - där matte krävs inte för särskild behörighet.

    Meritvärde till alternativet 1, Fastighetsmäklarprogrammet, kommer Antagning.se räkna ut så här:
    U-kurs, matematik 3, krävs för Särsild behörighet och betyg i den kursen räknas därför in i elevens Jämförelsetal; utan betyget i matte 3b, skulle personen ha 15.0 i jämförelsetal; med betyget i matte 3, som är lite lägre än snittet på de övriga betygen, blir elevens jämförelsetal 14.9. Inga meritpoäng>> och då är Jämförelsetal = Meritvärde; hen konkurrerar om plats på Fastighetsmäklarprogrammet med meritvärdet som är 14.9.

    Meritvärde till alternativet 2, Juristprogrammet - där matte ej krävs för särskild behörighet.
    U-kurs, matematik 3, ger meritpoäng. Därför räknas den kursen i jämförelsetal. Jämförelsetal blir 14.9. Eftersom matte ej krävs för särskild behörighet, ger godkänt betyg i matematik 2 och i matematik 3 vardera 0.5 i merit. Sammanlagt får eleven 1.0 i merit. Meritvärde blir med det 14.9 + 1.0 = 15.9 och det är med 15.9 som hen konkurrerar om plats på juristprogrammet.

    Ett annat exempel:
    vi säger att U-kurs är Samhällskunskap 2. Eleven söker i första hand utbildning till lärare i Samhällskunskap och i andra hand utbildning på Beteendevetenskapsprogrammet.

    Till lärare i Samhällskusnkap är Sh2 en kurs som krävs för särskild behörighet, och då kommer U-kurs betyg räknas in i elevens jämförelsetal;

    men den kursen krävs ej till Beteendevetenskapliga utbildningar på högskolenivå och inte till några andra högskoleutbildningar, så vitt jag vet - och då räknas inte det betyget alls (som om man ej läste den kursen). Den kursen ger inte meritpoäng. Den kan alltså endast räknas in, om den krävs för särskild behörighet till just den utbildningen på högskolenivå som man söker "just då".