Louise
    Hej!

    Jag har tagit studenten från en yrkesförberedande gymnasielinje där jag valde till grundläggande högskolebehörighet. Jag har efter detta även läst ett år Modevetenskap på Stockholms Universitet. Jag vill nu börja på Textilekonomisk linje på Borås Textilhögskola. För denna utbildning krävs matematik 3b/3c. I gymnasiet läste jag endast matematik 1a. Vilka kurser behöver jag läsa för att nå behörighet, jag antar att jag inte kan läsa någon utav matematikkurserna 3b/3c direkt? Kan man bara tenta av kurser?

    1 Svar

    Melina SYV på Framtidsskolan

    Hej Louise!

    Om det är matte 3b eller 3c som krävs är det endast de kurserna som du behöver läsa. Det kan dock vara svårt för dig att klara kurserna om du inte läst t.ex matte 2b innan.
    Du kan antingen göra en prövning eller läsa upp kursen på komvux.
    Kontakta komvux i din hemkommun för att få reda på exakt hur du ska gå tillväga.

    Hälsningar
    Melina, SYV