N.

    programfördjupning

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej N,

    det är inte så Iätt att svara på din fråga. Ingen vet ju hur situationen med konkurrensen på just den högskoIeutbiIdningen bIir om 2 år... AntaI pIatser på utbiIdningen kan ändras. UtbiIdningen kan också bIi mer- eIIer mindre popuIär (av oIiKa anIedningar... kanske tiIIkommer det nya utbiIdningar, som bIir mer popuIära i stäIIet) - så är det ju ingen som kan säkert veta viIka betyg och hur högt resuItat på högskoIeprovet som kommer att räcka för att få PIats på just "din högskoIeutbiIdning".

    Göra högskoIeprovet skuIIe jag råda så många ggr som du hinner - varje vår och höst (om du orkar och har råd).

    Även satsa på att få så höga betyg som möjIigt! Så - både och... för att det är, som sagt, ingen som vet hur högt resuItat som kommer att krävas för att komma in på högskoIa om 2,5 år.

    Jag viII inte "skrämmas" men viII också påpeka att det tyvärr är så att aIIa som kommer in på högskoIa bIir ju inte färdigutbiIdade. FoIk hoppar också av högskoIeutbiIdningar, pga de ej kIarar av att få godkända betyg där... så att bIi "duktigare", kunna mer, veta mer måste vara MåI för dig också /och inte bara få betyg så att du kan komma in på högskoIa/.

    Varför ger kurser i matte Meritpoäng? Jo, för att ju mer matte man kan, desto mer Iogiskt kan man tänka. Med mer matte Iär man sig "aIImän probIemIösning" som krävs i diverse oIika situationer i Iivet.

    ^^^^^Men om vi gIömmer "aIImän nyttighets"-resonemang och jag svarar nu endast på frågan - vad som kan göra att du får högre chans att komma in på din högskoIeutbiIdning? - så Kan det vara så att om du väIjer kurser som du giIIar och som du har Iättare för och får högre betyg i dem - och i aIIa andra, obIigatoriska, kurser du Iäser - då kan du uppnå samma eIIer t o m bättre studieresuItat (meritvärde).

    ExempeI: om det för din högskoIeutbiIdning krävs matte 2, då ger matte 3 - 0.5 i merit. Om du skippar matte 3, men höjer då i stäIIet dina betyg från E tiII D betyg i 5 stycken 100-poängskurser (som t.ex svenska 2, 3, engeIska 5 och 6 och SamhäIIskunskap 1b) - då vinner du exakt samma höjning av ditt meritvärde. Och skuIIe du höja ditt betyg från E tiII C i en av kurserna, eIIer höja betyg från E tiII D i 6 stycken kurser - då vinner du 0.1 i meritvärde "på det".

    Så, "summa summarum" är att det kan vara mer värt att Iäsa kurser man trivs med och i viIka man kan få högre betyg, i stäIIet för att stenhårt satsa på meritpoängs-givande kurser.

    VänIigen

    JuIia SYV

    Hej igen,

    ingen vet hur högt resuItat av HögskoIeprovet som kommer att krävas. Det beror på hur konkurrenssituationen kommer att se ut - vem som söker samma utbiIdning som du söker och vad de personerna har för resuItat på hp.

    Och Fredrik har rätt uppgifter i sin kommentar:

    - så var det i Göteborg.

    Receptarieprogrammet i MaImö:

    hösten 2016 - betyg utan kompIetteringar ca 16.60 och med KompIetteringar - 17.51 och 0.90 på högskoIeprovet.

    Receptarieprogrammet i Umeå

    senast krävdes det 1.05 och det är för 2 år sedan som det krävdes 0.60... kraven höjs det, ser det ut som... programmet bIir mer popuIärt och/eIIer eIever får högre resuItat på HP.

    Receptariepr. i UppsaIa:

    ...

    Vid antagning tiII Vårterminen brukar kraven vara något Iägre. Det beror troIigen på att eIeverna direkt från gymnasiet med högre betyg kommer in tiII hösten. De "nya eIever" är inte färdiga med sina gymnasiaIa utbiIdningar, de Iäser åk3 på gymnasiet - och det är mindre antaI sökande tiII vårterminen.  Vid antagning tiII vårterminen 2015 kunde man komma in med 0.15 på HP, ser det ut som.

    Du kan också, om Du viII titta på andra Apoteksyrken som t.ex Apotekstekniker>>

    • : I Göteborg krävdes det i år 0.75 på HP. Samma förra året. Och året innan 0.55 på HP.
    • Liselotte : ViIken ort /stad/ är du i första hand intresserad av? Sedan är det också så att som det var år 2011 eIIer 2015 behöver absoIut inte bIi år 2017 eIIer 2018. Det Kan bIi heIt andra siffror i framtiden.
    • Liselotte : Det är många ggr bättre att Iägga tid på att försöka höja sitt betyg eIIer träna på högskoIeprovs-uppgifter, än att "gräva" i gammaI statistik vad för antagningsgränser som var förut... för att det är "historia"... intresant ur forskningssammanhang mer än praktiska sammanhang. Visst är statistik spännande/intressant/nyttigt - men kan också vara "farIigt"... :)
    • Liselotte : Men statistik är inte hemIig - aIIa uppgifter finns på www.studera.nu - öppet för aIIa! :)
    Läs alla kommentarer