Zahraa
    Hejsan!

    Jag läser sista året på gymnasiet inriktning samhälle- media. Jag kommer ungefär att gå ut med 19 meritpoäng eftersom jag har läst engelska 7 och matte 3b. Om jag söker till ingenjör programmen kommer de att räkna med meritpoängen när de kollar på betyget?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Zahraa!

    Om du söker till högskola i Sverige då gäller Meritpoängen allt som oftast, men inte alltid /t.ex. Handels högskola i Stockholm/ erkänner inte meritpoängen.

    Ingenjör är inte en skyddad titel och utbidlningar till "ingengör" kan finnas på olika nivåer, t.ex blir man gymnasieingenjör om man läser 4-de året på teknikprogrammet på gymnasiet, men om du söker till högskola - då /med vissa undantag, se ovan/ räknas meritpoängen in.

    För Eng7 får du 1.0 i merit. Matte 3b beror på om den kursen krävs för behörighet till den utbildnignen som du söker. Du nämner "ingenjör" och för civilingenjör räcker inte matte 3, utan man måste ha matte 4 för att bli behörig. För "högskoleingenjör" räcker det med matte 3, men då räknar man inte med meritpoäng för den kursen, för att det är i så fall ej "en högre kurs", utan det är en behörighetsgivande kurs. Och i så fall om du vill ha meritpoäng för matte, bör du skaffa dig godkända betyg i matmatik 4, 5 och matte specialisering.

    Jag hoppas du nu fick den förklaring som du behöver och önskar dig lycka till med dina studier och med allt annat!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare