Hej! Jag läser mycket om bristen på behöriga ämneslärare till högstadiet, men jag har svårt att få ihop arbetsmarknadens behov av lärare i vissa specifika ämnen med högskolorna/universitetens utbud på kurser att bli behörig i inom ramen för de de olika ämneslärarprogrammen, här med fokus på åk 7-9. Jag vill gärna läsa till ämneslärare 7-9, i de ämnen som jag tycker om, men skulle också gärna jobba mot åk 4-6 i framtiden då jag har förstått att jag blir behörig även i dessa åldrar med en 7-9 utb... Jag väljer dock bort 4-6 utbildningen eftersom den har en låst ämneskombination med sv, eng och ma (+ valbara ämnen som ex so/no/tk osv). Medan jag inom 7-9 kan välja ämneskombination baserat på personliga preferenser till viss del men ändå få samma åldersbehörighet.. Mitt stora huvudbry nu är att komma fram till vilka ämnen jag ska söka. Det som stör mig mest är att utbildningsalternativen skiljer sig markant från vad arbetsmarknaden efterlyser. Ex.. så efterlyses det en del lärare som helst ska vara behöriga i alla 4 So-ämnena och SV för 7-9. Men så som dagens utbildning ser ut är det inte möjligt att läsa så många ämnen (alla fem?) och bli behörig inom ramen för ämneslärarprogrammet på 4 år. Man kan dock söka tre ämnen ex religionskunskap, historia och geografi ELLER svenska och samhällskunskap. - men alltså inte alla fem ämnena. Detta känns som ett oroväckande moment inför kommande yrkesliv och det känns också svårt att veta hur man ska tänka när man söker in till lärarprogrammet. Hur ska jag tänka när jag nu ska söka in till ämneslärarprogrammet 7-9? När jag väljer att satsa på 4 år av högskolestudier ändå vill jag ju läsa en utbildning som ger mig möjlighet till jobb i framtiden ... Mitt eget favoritämne och största intresse är religionskunskap. Men hur hade ni rått mig att tänka kring val av ämneskombination för att öka mina chanser att få jobb efter avslutade studier? Ämneskombination med religionskunskap som första eller andra ämne? Eller att välja bort religionskunskap helt, och satsa på något annat ämne för att öka chanserna att få ett jobb efter utbildningen? Känner mig vilsen och frustrerad. Har läst olika artiklar, och försökt att kolla upp via skolverkets hemsida, olika universitets som erbjuder lärarutbildningar hemsidor diverse undersökningar och även arbetsförmedlingens hemsida för att förstå hur behov och efterfrågan ser ut inom ramen för ämnena sv/religionskunskap.. och övriga ämneskombinationer. Men hittar bara att det verkar vara brist på matte, no, tk, moderna språk, slöjd, kemi, fysik, svenska som andra språk osv.- stämmer det ? Hoppas kunna få lite vägledning i denna fråga. Det närmar sig ansökningstid till höstens utbildningar och program.
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31978 frågor besvarade.
Rekommenderad attraktiv ämneskombination för ämneslärare 7-9?
1 Svar
Hej Elvira,
jag håller i mångt och mycket med dig, i princip allt du skriver om upplever även jag att det stämmer.
Vad gäller ämneskombinationerna och brist på behöriga lärare, så är det tyvärr så att ingen kan veta säkert eller ge ngn garanti... om man tänker så här: du behöver ETT jobb, EN tjänst och rektor vill helst ersätta med dig den läraren som "försvinner" från just den skolan, och göra prognoser är mycket svårt: man vet ju inte om lärare vill gå i förtidspension, eller hur många, inom vilka ämnen och när som blir föräldralediga. Exempelvis: om vi säger att läraren i svenska, historia och religionskunskap på en viss högstadieskola har heltids tillsvidare anställning och hen är i 30-års åldern, hur ska man tänka: kommer hen att utan uppehåll jobba tills hen blir 67 år, eller kommer hen bli föräldraledig för 3 barn (1,5 år i taget) och sedan vill byta jobb, sluta jobba som lärare eller vill gå i förtidspension när hen är 61 år? När just den läraren "försvinner" t.ex på föräldraledighet, då vill rektorn ersätta med läraren som har samma behörighet, erbjuda vikariat på ett läsår. Vikariatet kan sedan bli förlängd, eller inte, vilket kan bero på att en annan lärare med samma eller liknande ämneskombinationer "försvinner" nästa år... eller inte. Hur ska man veta det i detalj? Vem kan på förhand veta vilka och när ska bli föräldralediga, eller i vilka städer de vill bo (vilket kan bero på var make/maka får jobb)?
Prognoser är mer eller mindre "kvalificerade gissningar". Man kan inte veta det säkert.
Sedan kan olika förändringar tillkomma, t.ex blev för några år sedan Historia - Obligatoriskt gymnasieämne (förut var det valbart). Detta innebär att fler lärare i historia behövs nu på gymnasiet. - Just sådana förändringar när ngt ämne blir obligatoriskt, borde man kunna planera för genom att öppna fler utbildningsplatser på högskolorna. Men sedan kan det bli så att alla utbildningsplatser ej blir tillsatta för att folk inte vill bli lärare i just historia i den omfattningen som man planerar för... då blir det ändå brist på behöiga lärare sen... Så, det är många faktorer som spelar in. "Summan av kardemumman" är att man vet inte exakt vilka ämneskombinationer och var i landet som det blir lätt eller svårt att få jobb med.
Mitt råd är därför att du satsar på ditt favoritämne i kombination med svenska, engelska eller matte (just svenska, eng. och matte är ämnena som alla elever, även de som har reducerad studiegång, läser på grundskolan).
Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp!
P.S: FRåGA SYV är forum för frågor om "Alla" yrken (och det finns uppskattningsvis cirka 8.ooo yrken) och "alla" studier, i alla fall alla svenska studier men det finns många olika skolformer, bl.a även de mindre kända - Yrkeshögskola och KKU och vi är några få personer som då ska kunna "allt om allt", vilket är omöjligt. :( Men vi gör vårt bästa i att ge så bra svar vi kan och för övrigt hänvisar till andra instanser.
Frågor och svar taggade med 'lokala bestämmelser' (9 st.)
-
Flytta studieort?
Jag undrar hur det går till när man ska flytta studieort. Hur väljer universitet vem som får platsen och inte? Samt om det brukar vara enkelt att byta studieort?
Hej,för att kunna byta studieort måste några olika "bitar" "falla på plats":för det första, så måste ledig plats uppstå som kan fyllas "på" (finns det... Läs hela svaret -
Kan man göra prövning utanför sitt hemkommun?
Hej! Jag har flera kurser jag skulle vilja göra prövning i, men har hört att det går endast en kurs per tillfälle. Här i Umeå anlitas Hermods av kommunen och dom har inga kontaktuppgifter så jag har ingen att vända mig till. Sedan har jag en...
Hej Emil!De som inte är gymnasieelever får göra prövningar i alla de olika svenska städer/kommuner, oavsett vilken kommun man är folkbokförd i (det räcker att man... Läs hela svaret -
Inte kommer på provet?
Hej! Vad händer om en elev inte kommer på kompletteringen den är erbjuden och inte frånvaro anmäler sig? Får personen en till chans att göra provet?
Hej Hanna!Det som är reglerat: om en gymnasieelev fick F i en kurs, har hen rätt att göra prövning i den kursen innan hen går ut gymnasiet. Annat som t.ex hur många ggr man får lov att komplettera... Läs hela svaret -
Kan yrkeshögskoleutbildning/kurs tillgodoräknas i högskoleutbildning?
Hej, jag har försökt hitta en fristående kurs ("sen anmälan") nu för den kommande andra perioden av HT2020, men reservköerna är långa och mina chanser ser inte jätte ljusa ut i dagsläget. Därav kom jag att fundera om jag kan...
Som regel - Nej. Det finns inget etablerat system om att "omvandla" poängen från en skolform till en annan. dock får de enskilda lärosätena acceptera... Läs hela svaret -
Hur många gånger kan man göra om kursen?
Hej! Förra terminen ansökte jag, och läste, matte 2, men det gick inte som planerade. Alltså, jag jobbar och läser kurser på Komvux och det blev mycket för mig så därför har jag bestämt att det ska vara bäst för mig om jag...
Hejsan,vad gäller antagning till gymnasiala kurser på komvux, så finns det endast principen "kortutbildade först" alltså de som saknar grundskolekompetens ska få plats (dock oklart... Läs hela svaret -
"Ord på gymnasie arbetet"?
Hur många ord ska man ha minst för att få godkänd på gymnasiearbetet?.
Hej, jag tror inte det finns några generella bestämmelser utan du bör fråga din handledare för GA och följa de anvisningar du får av personal på din skola. -
Skugga flera gånger?
Hej! Jag undrar om det går att skugga i samma skola flera gånger under samma termin. Jag & mina vänner funderar på att skugga en linje tillsammans innan vi väljer gymnasium, dock vill alla gå olika linjer. Kan man då skugga flera gånger, t.ex. att man skuggar ekonomi en dag och natur en annan...
Hej Sandra,börja med att se på de aktuella gymnasieskolornas hemsidor - om det står ngt. om "skuggning". vissa gymnasieskolor ber att eleverna kontaktar deras SYV eller biträdande rektor. Andra - vill att SYV... Läs hela svaret -
kan man göra två prövning på samma dag?
Jag vill göra prövning i två olika moderna språk i Göteborg, men prov tiden är samma dag och samma tid.
Hej Wahid, det finns inte några generella regler ang. hur många prövningar man får göra på samma dag; det kommer man överens om med personal på prövningsstället... Läs hela svaret -
Lärare hotar med F i kursen på grund av fusk utan bevis?
Hej. Nu var det så att det har varit riktigt körit här i slutet på terminen. Massor med prov, inlämningar och redovisningar. Iaf så var det så att vi skrev ett prov i Datorteknik förra veckan men när alla har skrivit klart provet och lämnat in så kommer ett meddelande på edwise några timmar...
Hejsan, nu har vi pratat med en sakkunnig och fick följande svar: varken sig Skollagen eller Gymnasieförordningen reglerar i detalj hur misstankar om fusk bör hanteras. Det som... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga