Sandra
    Hej! Jag funderar på att söka till socionomprogrammet längre fram, men då måste jag göra prövning i matte 2b. (jag har F där) Blir det komplettering då? Hamnar jag i fortfarande i BI eller blir det BII? Får jag sämre chanser att bli antagen pga prövningen? Tänkte ifall om socionomprogrammet inte blir som jag tänkt mig och jag vill söka till något annat istället.

    • Daniel : tips! sök till komvux att läsa matematik 2a. Läs mitt svar nedan. Om komvux i din kommun inte erbjuder läsa matte 2a, sök läsa matte 2b. Får du i slutet av kursen F i betyg (om "olyckan är framme") kan du sedan söka var du kan göra prövning i matte 2a. Det är oftast lättare att få högre betyg om man läser kursen, och inte endast gör prövning. Ofta kan man läsa matte 2 på komvux på distans eller flex eller kvällskurs med lärarledd undervisning.

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Sandra!
    om du i ditt examensbevis har F i kursen matematik 2b, rekommenderar jag att du läser kursen Matematik 2a på komvux (eller på en folkhögskola eller bedriver självstudier och gör prövning i kursen Matte 2a, alltså).
    Du blir lika behörig till socionomprogrammet med godkänt betyg i matte 2a som i matte 2b. Men det är lättare att få högre betyg i a-spåret i matte.
    Och Ja, du blir till socionomprogrammet och till andra utbildningar som kräver matte 2, prövad i BII, kompletteringsgruppen. Men utan godkänt betyg i matte 2 kommer du inte bli prövad alls utan får svar OBEHÖRIG från Antagning.se och med det inte har någon chans att komma in, över huvudet taget.
    Sedan blir det så här: om du får godkänt betyg i matematik 2a, 2b eller 2c men sedan söker till utbildning som ej kräver matte 2, får du + 0.5 meritpoäng för godkänt betyg i matte 2, vilket är fördelaktigt då det höjer ditt meritvärde i alla andra fall än om du redan skulle haft max i meritpoäng (t.ex om du har godkända betyg i moderna språk 3 och 4 och i engelska 7, har du redan max meritpoäng men då kommer inte betyget i matte 2 påverka, alls).

    Exempel:
    om du får godkänt betyg i matte 2a (eller 2b eller 2c) och söker sedan utbildning som ej kräver matte 2 då kommer du prövas både i BI och i BII - i BI, direktgruppen med det lägre meritvärde och i BII - med det högre meritvärde som du får genom att matte 2 ger dig + 0.5 meritpoäng.

    • : Toppen! Tack för utförlig svar. Det var ju bra att man prövas i BI och BII i andra utbildningar som ej kräver matte 2. Såg din extra kommentar. Kan man ansöka CSN för matte 2a på komvux?
    • Anna : Studiemedel har några olika krav för att kunna beviljas. Ett av kraven är att man bör läsa på lägst studietakt Halvtid. Läser man på lägre studietakt, har man ej rätt till studiemedel. På heltid läser man matte 2 (oavsett om det är 2a, 2b eller 2c) på fem veckor. På halvtid - på 10 veckor. Så, om du får plats på en kurs som går på heltid, på 75% av studitakt eller på halvtid, och för övrigt uppfyller kraven så borde du få ett positivt svar från CSN ang. studiemedel. De "övriga kraven" är att man i grunden ska ha Rätt till svenskt studiestöd (svenska medborgare har det). Man ska inte heller ha obetalda skulder till CSN. Du kan läsa mer på www.csn.se eller ring/maila till CSN.