Emma
    Hej! Jag gick ut gymnasiet nu i somras och har tagit ett sabbatsår/sabbbatshalvår för att volontärarbeta utomlands. Jag är väldigt intresserad av samhällsfrågor ur ett övergripande perspektiv och tror därför sociologi hade passat mig bra. Jag hade helst velat jobba inom ideell sektor. Dock verkar inte arbetsmarknaden vara så ljus för sociologer och undrar om det är bättre att bli socionom istället. Jag tänker att jag kanske kan få liknande jobb som en sociolog men även ha en större trygghet i arbetsmarknaden som helhet. Jag vet till exempel att Rädda Barnens generalsekreterare är socionom, men hur vanligt är det att socionomer får sådana jobb? Sen verkar det som att man inte läser så mycket sociologi vilket är synd eftersom jag mest vill läsa det. Hur ska jag tänka? Tacksam för hjälp!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Emma!
    det finns inte många jobb som t.ex Rädda Barnens generalsekreterare - sådana jobb är förhållandevis väldigt få. Majoritet av de som tar examen från socionomprogrammet börjar som sitt första jobb på socialtjänsten, som Socialsekreterare. för att "gå vidare" sen, t.ex mot att kunna få jobb som Skolkurator, så är det nästan nödvändigt att läsa en påbyggnadsutbildning + ha några års arbetslivserfarenhet av att ha jobbat efter socinomexamen. Vill man gå vidare mot att bli Kurator inom hälso-och sjukvården, så är det numera ett legitimation som krävs och man måste läsa 1års påbyggnads, magisterprogrammet. Se gärna info på Framtid.se/socionomyrken

    Yrke Sociolog nämns bland "liknande socionom"-yrken. Men det finns också skillnader, så klart. Vem kan kalla som för sociolog? Jo, i princip alla som vill. Det är icke-reglerat yrke. Har man läst sociologi (kanske en kurs) kan man säga att man är sociolog... om man vill. Sedan blir det upp till en arbetsgivare att bedöma om man kan få jobbet eller uppdraget. Det är inte förbjudet att anställa vem man vill - inom de yrken där det ej finns krav på legitimation, registrering eller dylikt.

    Jag vill råda dig att fundera på att läsa en kurs i sociologi - eftersom du är intresserad av det ämnet. Du får då också erfarenhet av att ha läst på högskolenivå. Vem som får jobb hos de Ideella organisationerna (alltså med vilken utbildning) kan vara väldigt olika. De flesta som jobbar för Ideella organisationer får ju ingen lön, de är volontärer.

    Vad gäller Övergripande samhällsfrågor så kanske Globala studier skulle passa dig att läsa, se t.ex
    ju.se/studera/valj-utbildning/program/program-pa-grundniva/internationellt-arbete---inriktning-globala-studier
    lnu.se/program/internationella-samhallsvetarprogrammet-inriktning-globala-studier
    och
    gu.se/studera/hitta-utbildning/kandidatprogrammet-i-globala-studier samt liu.se/utbildning/program/f7kgs

    • : Hej! Jag menade inte just det jobbet men inom den ideella sektorn som helhet. Jag vet redan vilka de klassiska socionomyrkena är och tyckte inte min fråga besvarades.
    • Julia :

      Vad gäller de Ideella organisationerna, så är det typiska jobbet är - Volontär, https://www.framtid.se/yrke/volontar - alltså oavlönat arbete. Det vet du säkert själv redan. :) Vad gäller övergripande samhällsfrågor, så kanske Globala studier skulle passa dig att läsa - utifrån det du skriver i din fråga.

    • : Tack för svaret!
    • Mikael : vi på fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp!
    • Mikael : Jag tycker också att Globala studier passar bättre än socionom och du ser några exempel på program i slutet av Julias svar.
    • : Det verkar väldigt intressant, är dock nojig med arbetsmarknaden där också. Känns som att det är så svårt att få jobb inom samhällsvetenskap och humaniora (iallafall en fördom jag har)
    • Julia : Så länge det inte finns jobbgaranti, kan ingen garantera jobb. Om man efter kandidatprogrammet inte får ngt jobb eller inte det jobbet man vill ha, lär det finnas utbildningar på avancerad nivå, masterprogrammen som är på 2 år (eller kanske magister som är på 1år). Efter utbildningen på avancerad nivå kan man gå mot forskning och bl.a sikta på att bli högskolelärare.
    • Julia :

      Ännu en väg att gå kan vara - att utbilda sig till lärare i samhällskunskap och sociologi. Du kan t.ex kika på https://www.framtid.se/yrke/sociologilarare På den vägen läser man mycket inom samhällskunskap och inom sociologi och det finns då möjlighet att jobba som lärare på gymnasiet (och även på grundskolans 7-9år, högstadiet - i samhällskunskap i alla fall) men det kan inte uteslutas att också kunna jobba med annat. Med lärarexamen kan man få jobb på andra ställen än skola, men det kan på förhand inte garanteras.

    • Julia : Jag tänker nu också på att det borde finnas interna utbildningar hos hjälporganisationerna. Jag vet att de som varit medlemmar i ett antal år, t.ex 6-8 år och varit mycket aktiva som volontärer kunde gå interna utbildningar hos den hjälporganisationen inom vilken de var aktiva och på den vägen "klättra upp" i organisationen och på sikt också kunna få avlönat arbete inom den organisationen. Det finns inga garantier att ge. I alla fall kan inte vi på FRåGA SYV garantera något. Du får gärna fråga hos de organisationen för vilka du vill arbeta vad de kan rekommendera att du gör: vilken utbildning de värdesätter och vilka andra tips och råd de kan ge dig.
    • : Tack, ska tänka på det!
    Läs alla kommentarer