Alice
    Jag vet fortfarande inte vad jag ska söka till. Jag väljer mellan Handel eller Turism.
    Jag tror att båda programmen är roliga och lärorika. Jag är intresserad av både handel och turism. Jag är ambitiös, social, kreativ, anpassningsbar och gillar att ha koll på läget (ge direktiv och se till att saker blir gjorda.
    Jag skulle verkligen vilja bo och jobba utomlands efter gymnasiet.
    Jag bor i Stockholm.
    Jag är osäker på hur framtiden ser ut för både turistbranschen och handel och hur löner kommer se ut om ett par år.

    Tacksam för svar och åsikter :D

    2 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden
    Hej Alice, om du inte redan gjort testet på http://www.gymnasieguiden.se/testet, råder jag dig att göra det.
    Är du ännu inte medlem på gymnasieguiden.se - logga in här http://www.gymnasieguiden.se/logga-in det är gratis & går snabbt. Där får du mycket hjälp med ditt gymnasieval- bl a kan du sortera i alla gymnasieskolor i hela Sverige - t.ex. lätt hitta alla de skolorna i Stockholm som erbjuder både HA och HT programmen.
    Det kan vara fördelaktigt för dig att gå på en skola som erbjuder både HA och HT på samma skola exempel: http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/design-construction-college-stockholm
    och http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/yrkesgymnasiet-sollentuna - du kan i så fall läsa kurser från ett annat program (200 poäng Individuellt val och ev. även utökade kurser).

    I arbetslivet går det alldeles utmärkt att kombinera handel och turism - t.ex. kan man jobba som resesäljare och utbildningar finns inom yrkeshögskola, exempel: http://www.yhguiden.se/utbildning/tec-travel-educational-center/internationell-resekonsult-trac-med-iata-uftaa-foundations-course-diploma
    och för att bli behörig till den bör du läsa Engelska 6 och Svenska 2 på gymnasiet. På HT ingår Engelska 6 som en obligatorisk kurs och på HA kan den väljas som programfördjupande; svenska /alt. svenska som andra språk/ 2 kan väljas som programfördjupande på HA och på HT kan man läsa den inom Individuellt val.
    Du kan jobba med exakt samma arbetsuppgifter /som t.ex. resekonsult/ efter både HA och HT.

    Du ber om råd: vilket av de två program som du bör söka till. Jag råder dig att söka till båda, men eftersom du måste prioritera, sök i första hand Hotell/Turism - detta för att du skriver att du vill bo och jobba utomlands.
    Mitt råd är, alltså, att du söker i första hand HT och i andra hand HA och att du läser så mycket engelska som möjligt - t.ex. både Engelska 6 och 7. Fördelaktigt är det att du också läser svenska 2 och 3 - då får du grundläggande behörighet till högskolestudier också. Du skriver inte i vilket land du vill bo. Det är givetvis bra att kunna språket som talas i landet /dvs vill man bo i Frankrike, är det bra att läsa så mycket franska som man kan men det förstår du ju själv även utan mina råd/.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig! Återkom om du har fler frågor eller om du undrar över ngt. i mitt svar.
    Vänligen Peter SYV

    • : Tack för svaret. Jag vill gärna bo/jobba i England eller möjligtvis USA. Men engelska borde ju räcka. Jag läser franska i skolan men är villig att börja läsa spanska om det skulle öka mina chanser senare i arbetslivet
    • Julia : Hej Alice, jag kommer att skriva ett nytt svar till dig nu på en gång.
    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej Alice, mycket bra att du läser främmande språk. Både Franska och Spanska är mycket bra att kunna, inte minst med tanke att du vill bo/jobba utomlands. Även om du skulle stanna i Sverige, är det ändå mycket bra att kunna flera språk - om du vill jobba inom turism och/eller handel. Det är alltid ett stort PLUS i CV´n - med kunskaper i flera språk.
    Önskar dig stort lycka till med dina studier, ditt gymnasieval & allt annat! Hör av dig längre fram och berätta hur det går.
    Bästa hälsningar
    Julia SYV
    • : Jag har bestämt mig för att gå hotell/turism programmet. Det känns mest rätt. Jag har 230 i meritvärde så enligt intagningsstatistiken från 2014, bör jag komma in på de skolor jag ska söka till.
    • Anna : Hej Alice, antagningspoängen kan ändras, så fortsätt kämpa för så höga betyg som möjligt. Vi hoppas att våra svar var till hjälp för dig! Återkom gärna senare och berätta hur det går. *L* :-)