Elsa
    Jag håller på att välja till gymnasiet nu och i höstas velade jag ganska mycket mellan ekonomi och natur. Bestämde mig sedan för natur då jag vill ha den högsta möjliga utbildningen och vara så bra som möjligt. Jag har varit ganska säker på mitt val sedan jag bestämde sig men nu har jag börjar fundera på om humanistiska skulle passa mig bättre. Jag tycker om språk och har A i tyska och B i svenska och engelska. Jag är ganska bra på både so- och No-ämnena också och ligger på ungefär B på alla vi har haft nu på hösten. Jag tror att jag tycker om So-ämnena mer då det är mycket reflektion och skriva. Så jag vet inte alls om jag ska välja vad jag tycker är kul eller om jag ska välja den högsta och svåraste linjen så att jag får så mycket behörighet det går. Dessutom har jag inte hittat så mycket information om humanistiska och eftersom linjen inte finns i min stad (örnsköldsvik) så undrar jag också om ni vet vilka skolor som linjen finns på i Umeå?

    Blev lite rörigt inlägg nu då jag är på mobilen och är lite svårt att scrolla upp och läsa vad jag redan skrivit, men jag hoppas det går att förstå!
    • : Jag läste Estetiska på gymnasiet men har en kompis som läste Natur och fick kämpa "som ett djur" med matte, fysik och kemi. Är man duktig på matte-fysik-kemi eller är beredd att lägga mycket tid - typ all sin fritid på att plugga - då är det inga problem! Men i annat fall så skulle jag tänka både en och två gånger innan jag valde NA. Ett råd är att du snackar med dina lärare - på grundskolan - i matte-fysik-kemi. De har ju undervisat många elever, så de vet kanske vad de pratar om...? :)

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej, humanistiska programmet finns på http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/umea-internationella-gymnasium det är annars svårt för någon som inte känner dig att ge råd om NA eller HU passar dig bäst. Det är en stor skillnad på matte på de två programmen: på HU läser man matte 1b och på NA - matte 1-3 c och c är ett avancerat spår. Det går att komplettera behörighet på KOMVUX efter gymnasiet eller på andra sätt: genom prövningar eller på basaret på högskolan därför är mitt råd att välja det som är roligast och på en skola som ligger på ok pendlingsavstånd för att du ska pendla i tre år. Vi får ofta brev från elever som efter en månads pendlande vill byta till en skola nära bostaden. Anledning till att elever vill byta från NA eller TE är för svår matte och/eller fysik. Jag råder dig se info på www.gymnasiegyiden.se/program där det på varje program finns även en fullständig programplan och återkomma till oss efter det. Med vänlig hälsning, Mikael syv