Olivia
    Hej SYV! Jag går i 9:an och gymnasievalet närmar sig. Jag har ännu inte bestämmt vad jag ska gå för linje, men funderar på att välja natur med inriktning samhäll. Dock är jag sjukt orolig över att det kommer att ledda till att jag söker universitet med endast godkänt i alla ämnen. Man har ju hört att det är sjukt stressigt och svårt med natur/samhäll kanske inte som natur/natur men ändå svårt till en hög grad. Just nu ligger jag på B i alla So och No ämnen och tycker väldigt mycket om dem ämnena men det händer ofta att jag får jobba hårt för betygen. Har även B i Svenska och Engelska vilket jag har lätt för. Men även B i Teknik, det jag däremot har svårare för är Tyska vilket jag har C i och matte vilket jag har D i. (Vilket jag dock skulle höja mig till minst C ifall jag jobbade på lika hårt som förra terminen denna).

    Det jag försöker komma till är att jag har okej bra betyg i allt förutom Matte och Tyska. Jag vet att Natur/Samhäll består av mycket matte, och är orolig över att jag inte är tillräckligt bra för att gå ett så pass stort pogram även fast jag vill. Är framför allt orolig över om jag i huvudtaget kommer klara av matten. Men är en motiverad person och gör allt för att höja mig, att plugga alla dagar i en vecka skulle inte påverka mig något.
    Har haft stora drömmar om att bli arkitekt sen liten (inredningsarkitekt, planneringsarkitekt mm). Men är det för stor dröm för mig att klara av? Skulle jag kunna söka arkitektutbildningen och ha chans att komma in även ifall det skulle hända att jag fick låga betyg som E-C? Eller skulle det vara möjligt ifall inte arkitekt fungerar att iaf bli psykiatrisjuksköterska, tandtekniker, tandhygenist eller liknande även med dem låga betygen? Man kan säga att jag har höga ambitioner med för dåligt betyg.

    Borde jag istället välja samhäll och få mycket poäng och söka till något annat istället för att i första hand satsa på att få så många möjligheter som möjligt för att senare kanske få dåligt betyg? Har du några flera alternativ?
    Tack så jätte mycket i förhand

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Olivia,

    du har rätt höga betyg: du har många B-betyg. om du gör ditt bästa, gör du så gott du kan och jag tycker du ska vara nöjd, för att ingen kan göra bättre än man kan.
    Vi alla är födda med olika talanger och förmågor. Olika saker är lättare/svårare för oss. Hur mycket tid och engagemang man lägger ner på olika ämnen, spelar, givetvis också stor roll. Men det är också andra saker, som medfödda talanger och förmågor som också spelar mycket stor roll /och detta kan vi inte påverka/.
    Mitt råd är att du tar det lugnt och gör så gott du kan och försöker känna dig nöjd med det.
    Ang. val av gymnasieprogram, så har du ännu mycket gott om tid. Det är sista dagen i OMVALSPERIODEN senare på våren, som du måste definitivt bestämma dig ang. vilket gymnasieprogram du ska söka till i första hand, i andra hand och i tredje hand o s v.

    Just nu tycker jag du ska kika på olika yrken på www.framtid.se
    Och försök lära dig så mycket som möjligt men utan att överanstränga dig, inom alla de olika ämnen som du läser på grundskolan. Betygen är viktiga men KUNSKAPER, de faktiska Kunskaperna och färdigheterna som du får, är ännu mycket viktigare. Du lär dig "för livet", som det heter.

    Det finns tusentals olika yrken. Man kan, om man blir egenföretagare, även upptäcka sitt eget yrke, komma på ngt. som ännu ingen annan har gjort. Man kan uppfinna både olika produkter, men också olika "koncept", tjänster och nya tankesätt. Det är alltså möjligt att inte endast välja bland de befintliga yrken utan att även uppfinna egna.... :)

    Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp!

    Milla syv

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Tack så jätte mycket! Gud vilken lättnad jag känner, jag ska definitivt kolla in www.framtid.se :)
    • Milla : Kika på många olika yrken - det finns ca 2 tusen på www.framtid.se - och tänk på att det går att ändra sig många ggr i framtiden, ang. yrken och utbildningar: så "himla noga" är det inte. Du kanske ska jobba inom ett yrke som idag ännu inte finns. ex. de som idag är Apputvecklare eller Drönarpiloter - kunde inte planera för de yrken när de sökte till gymnasiet, för de yrken fanns då över huvudet taget inte. :)