Hej SYV! Jag funderar över hur man på ett pedagogiskt sätt kan förklara skillnaden mellan de olika inriktningarna på IM. Har ni ett förslag? Skillnaden är ibland svår för föräldrar att greppa. Programinriktat val innebär att man går på programmet. Innebär det då att man tar examen samtidigt som klasskompisarna? Hur går det till att plugga upp det kärnämnet man saknar samtidigt som man går sitt vanliga program? Innebär det att man läser fler timmar än klasskompisarna som kommit in och varit behöriga? Tacksam för hjälp med att förklara de olika im varianterna på ett ingående och pedagogiskt sätt. Mvh
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32043 frågor besvarade.
Skillnaden mellan olika inriktningar på Introduktionsprogrammen(IM)?
2 Svar
Hej SYV,
vi beskriver olika IM-program på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IM - så jag vill börja med att hänvisa till info som finns på GymnasieGuiden.
Vidare gäller:
Programinriktat val är en Ny utbildning, som ej funnits förut. Den finns från 1 juli 2019 - alltså ska för första gången erbjudas från hösten 2019. Det som är "mycket intressant", tycker jag, att det är, enligt Skolverket, frivilligt för gymnasieskolorna att erbjuda platser på den utbildningen. Å andra sidan, står det att "kommunen är skyldig att se till att de elever som är Behöriga till Programinriktat val, erbjuds platser på en utbildningen" /men det är inte sagt att eleven får då gå på just det programmet som hen vill.
Exempel: Kommunen kan t.ex säga att alla elever som inte är behöriga till nationella program, men som är behöriga till programinriktat val, erbjuds platser på VO, vård- och omsorgsprogrammet eller på Industri-tekniska programmet. Men det är inte alls säkert att just "din elev" vill eller över huvudet taget, passar att gå på ett av de programmen.
När man väl går på Programinriktat val, kan jag tänka mig att det blir ungefär som det var på PRO (den "gamla" utbildningen som idag ännu finns, men upphör till hösten); jag gissar på att i de ämnen eleven inte har godkänt betyg i, läser hen på grundskolenivå (antingen i en liten grupp eller sitter i klassen, men har en annan lärobok framför sig - detta beroende på vilka resurser skolan har).
Exempel:
eleven är inte godkänd i matematik grund; elevens klass på gymnasiet läser matematik1, och eleven de på de timmarna läser Matematik Grund (om hen får gå iväg och sätta sig någonannanstans med speciallärare - borde vara idealiskt, men det är tveksamt att de resurser finns på alla skolor...). I praktiken kan det bli så att eleven får sitta kvar men räkna på egen hand i boken för åk9 när resten av klassen räknar i boken Matematik1.
Tanken är den att eleven ska läsa ikapp och få godkänt betyg i matte för år9 och sedan även hinna under gymnasietiden få godkänt betyg i matematik 1 (vilket räcker för att ta examen - även på de program som obligatoriskt läser matte 2 och 3 kan man i så fall ha F i matte 2 och 3, och uppnå kraven för examensbevis).
Eftersom Programinrikt.val > är en ny utbildning - är det ingen som vet exakt hur det blir.
Hej,
jag vill komplettera Annas svar.
Du frågar: Skillnaden mellan olika inriktningar på Introduktionsprogrammen(IM)?
Det är från hösten 2019 fyra IM-program som kommer att finnas.
Språkintro är det för "nyanlända" med diverse olika tidigare utbildningsbakgrund, men det gemensamma för dem är att de behöver lära sig Svenska. De läser huvudsakligen SAS, svenska som andraspråk + kan läsa andra ämnen också.
****
Individuellt alternativ är ett bra upplägg men dyrt för kommuner att erbjuda. På Individ.alternativ görs Individuell studieplan: praktik kan ingå; man kan blanda kurser från grundskolan och gymnasiet; elever kan även gå på "helpraktik" (alltså vara inskrivna på gymnasiet men gå på praktik i stället). Det är mycket personal (fler kuratorer, SYV-ar och skolsköterskor per elev på den utbildningen; den brukar också ha en egen rektor). "Särskilda skäl" ska finnas för att kommunen ska vara tvungen att skriva in eleven på den utbildningen.
****
Då står "valet" för obehöriga till nationella program mellan yrkesintro och programinriktat val.
På yrkesintro är målet att Lära sig ett yrke och bli anställningsbar. Man behöver inte uppnå godkända betyg i några kurser, men givetvis är det bra om man gör det. Behörighet till yrkesintro är: kunskaper i svenska motsvarande år6 i grundskolan + intresse för valt yrke. Nästan "vem som helst" passar in i den beskrivningen. "Intresse för yrket" kan ju ändras från idag till imorgon...
Att lära sig ett praktiskt yrke som t.ex Bilmekaniker >> - är ett bra alternativ för vissa elever. Det är inte alls förbjudet att uppnå godkända betyg på yrkesintro, men det är inte huvudmålet.
Uppnår man behörighet till nationella program efter 1, 2 eller 3 år på yrkesintro - kan man "gå över" till ett nationellt program (till och med det året man fyller 19 hinner man söka till år1 på gymnasiet - annars så kan man läsa mot examensbevis på komvux, sen).
Jag känner personligen några fall då eleverna gick 3 år på yrkesintro och sedan 3 år på ett nationellt program och tog examen.
Frågor och svar taggade med 'hemkunskap' (5 st.)
-
Hur blir jag behörig?
Jag läser just nu 45 hp hemkunskap 7-9 och skulle vilja bli behörig lärare i ämnet. Jag vill läsa distans för att samtidigt kunna jobba (jobbar som hkk lärare). Hur ska jag göra för att komma dit ?
Hej Annelie, det vi vet om utbildningar till att bli Hem- och konsumentkunskapslärare - uppger vi på framtid.se/yrke/hem-och-konsumentkunskapslarareDet är mycket svårt att svara på din fråga och bl.a... Läs hela svaret -
Bildlärare Hemkunskapslärare?
Hejsan! Jag har funderat länge på att utbilda mig till bildlärare och Hemkunskapslärare, delvis därför jag valde restaurang och livsmedel på gymnasiet. Men när jag har pratat med syvar så kan man inte kombinera dom ämnena men att jag kan läsa kurser. Vad föreslår ni? Läsa kurser och bli det jag...
Hej Nellie,att läsa ett program är bekvämare och säkrare. Om du t.ex läser ett program och blir behörig lärare i ett utav de ämnena som du vill undervisa i, kan du förhoppningsvis... Läs hela svaret -
Läsa till hemkunskapslärare?
Jag skulle vilja ha hjälp med hur jag skulle kunna läsa till att bli hem- och konsumentkunskapslärare i åk 7-9. Jag vill läsa nära där jag bor (Ängelholm) för jag kommer inte ha möjlighet att flytta pga studier. Jag skulle kunna tänka mig att läsa kursen på distans men vill ändå kunna ha en...
hej Jessica, FöIjande Iärosäten har examinationsrätt i ämnet hem- och konsumentkunskap för åk7-9 Iärare: Hem- och konsumentkunskap (Göteborgs universitet, Högskolan... Läs hela svaret -
Hur blir man hemkunskaps och samhällskunskaps lärare?
Hej! Jag funderar på att i framtiden bli lärare i samhällskunskap 4-6 och hemkunskapslärare! jag undrar först om främst om dessa ämnen går att kombinera? jag undrar även om samhällsprogrammet är bra att välja på gymnasiet för att sedan bli lärare i dem här två ämnena ? Skulle jag även kunna ha...
Hej Oliver! Så roligt att du är intresserad av yrket Iärare! Lärarutbildningen har gjorts om ett antal gånger och det är inte omöjligt att den kommer att göras... Läs hela svaret -
Vilken linje passar mig?
Hej, jag är en tjej på 15 år som inte har bestämt sig ännu vilken linje jag ska välja. Jag tycker verkligen om svenska och hk (hemkunskap) men jag tycker mindre om No och matte. Matte är min störta svaghet inom skolan, har dyskalkyli vilket gör det väldigt svårt för mig. Jag har F i matte och...
Hej Josefin! Ingen test kan till 100% ge dig svar på vad som är bäst för dig, test kan ge en "fingervisning" och pusha dig i rätt riktning. Att du fick resultat som inte stämmer är också - konstigt nog - bra, för då vet du vad som... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga