Hej SYV! Jag funderar över hur man på ett pedagogiskt sätt kan förklara skillnaden mellan de olika inriktningarna på IM. Har ni ett förslag? Skillnaden är ibland svår för föräldrar att greppa. Programinriktat val innebär att man går på programmet. Innebär det då att man tar examen samtidigt som klasskompisarna? Hur går det till att plugga upp det kärnämnet man saknar samtidigt som man går sitt vanliga program? Innebär det att man läser fler timmar än klasskompisarna som kommit in och varit behöriga? Tacksam för hjälp med att förklara de olika im varianterna på ett ingående och pedagogiskt sätt. Mvh
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31962 frågor besvarade.
Skillnaden mellan olika inriktningar på Introduktionsprogrammen(IM)?
2 Svar
Hej SYV,
vi beskriver olika IM-program på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IM - så jag vill börja med att hänvisa till info som finns på GymnasieGuiden.
Vidare gäller:
Programinriktat val är en Ny utbildning, som ej funnits förut. Den finns från 1 juli 2019 - alltså ska för första gången erbjudas från hösten 2019. Det som är "mycket intressant", tycker jag, att det är, enligt Skolverket, frivilligt för gymnasieskolorna att erbjuda platser på den utbildningen. Å andra sidan, står det att "kommunen är skyldig att se till att de elever som är Behöriga till Programinriktat val, erbjuds platser på en utbildningen" /men det är inte sagt att eleven får då gå på just det programmet som hen vill.
Exempel: Kommunen kan t.ex säga att alla elever som inte är behöriga till nationella program, men som är behöriga till programinriktat val, erbjuds platser på VO, vård- och omsorgsprogrammet eller på Industri-tekniska programmet. Men det är inte alls säkert att just "din elev" vill eller över huvudet taget, passar att gå på ett av de programmen.
När man väl går på Programinriktat val, kan jag tänka mig att det blir ungefär som det var på PRO (den "gamla" utbildningen som idag ännu finns, men upphör till hösten); jag gissar på att i de ämnen eleven inte har godkänt betyg i, läser hen på grundskolenivå (antingen i en liten grupp eller sitter i klassen, men har en annan lärobok framför sig - detta beroende på vilka resurser skolan har).
Exempel:
eleven är inte godkänd i matematik grund; elevens klass på gymnasiet läser matematik1, och eleven de på de timmarna läser Matematik Grund (om hen får gå iväg och sätta sig någonannanstans med speciallärare - borde vara idealiskt, men det är tveksamt att de resurser finns på alla skolor...). I praktiken kan det bli så att eleven får sitta kvar men räkna på egen hand i boken för åk9 när resten av klassen räknar i boken Matematik1.
Tanken är den att eleven ska läsa ikapp och få godkänt betyg i matte för år9 och sedan även hinna under gymnasietiden få godkänt betyg i matematik 1 (vilket räcker för att ta examen - även på de program som obligatoriskt läser matte 2 och 3 kan man i så fall ha F i matte 2 och 3, och uppnå kraven för examensbevis).
Eftersom Programinrikt.val > är en ny utbildning - är det ingen som vet exakt hur det blir.
Hej,
jag vill komplettera Annas svar.
Du frågar: Skillnaden mellan olika inriktningar på Introduktionsprogrammen(IM)?
Det är från hösten 2019 fyra IM-program som kommer att finnas.
Språkintro är det för "nyanlända" med diverse olika tidigare utbildningsbakgrund, men det gemensamma för dem är att de behöver lära sig Svenska. De läser huvudsakligen SAS, svenska som andraspråk + kan läsa andra ämnen också.
****
Individuellt alternativ är ett bra upplägg men dyrt för kommuner att erbjuda. På Individ.alternativ görs Individuell studieplan: praktik kan ingå; man kan blanda kurser från grundskolan och gymnasiet; elever kan även gå på "helpraktik" (alltså vara inskrivna på gymnasiet men gå på praktik i stället). Det är mycket personal (fler kuratorer, SYV-ar och skolsköterskor per elev på den utbildningen; den brukar också ha en egen rektor). "Särskilda skäl" ska finnas för att kommunen ska vara tvungen att skriva in eleven på den utbildningen.
****
Då står "valet" för obehöriga till nationella program mellan yrkesintro och programinriktat val.
På yrkesintro är målet att Lära sig ett yrke och bli anställningsbar. Man behöver inte uppnå godkända betyg i några kurser, men givetvis är det bra om man gör det. Behörighet till yrkesintro är: kunskaper i svenska motsvarande år6 i grundskolan + intresse för valt yrke. Nästan "vem som helst" passar in i den beskrivningen. "Intresse för yrket" kan ju ändras från idag till imorgon...
Att lära sig ett praktiskt yrke som t.ex Bilmekaniker >> - är ett bra alternativ för vissa elever. Det är inte alls förbjudet att uppnå godkända betyg på yrkesintro, men det är inte huvudmålet.
Uppnår man behörighet till nationella program efter 1, 2 eller 3 år på yrkesintro - kan man "gå över" till ett nationellt program (till och med det året man fyller 19 hinner man söka till år1 på gymnasiet - annars så kan man läsa mot examensbevis på komvux, sen).
Jag känner personligen några fall då eleverna gick 3 år på yrkesintro och sedan 3 år på ett nationellt program och tog examen.
Frågor och svar taggade med 'bli behörig lärare' (12 st.)
-
jobb som legitimerad bildlärare på grundskolan?
Jag undrar om jag kan undervisa som bildlärare på grundskolan. Jag är utbildad grafisk designer på ett designseminarium i Danmark.
Hej,för att bli legitimerad lärare måste du ansöka om legitimation hos skolverkets avdelning för lärarlegitimationer och du får därifrån svar om du kan få... Läs hela svaret -
Behörighet till syslöjd lärare?
Hej Jag undervisar sedan två år tillbaka som syslöjd lärare men saknar behörighet, tyvärr. Jag har gåt tre års yrkesinriktad utbildning utomlands inom syslöjd. Vika alternativ fins för mig att bli behörig lärare inom...
Hej! vi fick nu svar från Karlstads Universitet, var god läs nedan: Hej,Om personen har relevanta studier sedan tidigare som skulle kunna användas i en lärarexamen skulle hen kunna börja med att... Läs hela svaret -
Jag vill bli mattelärare och undrar vad som krävs för utbildningen?
Hej ! Jag vill bli mattelärare och undrar om vad som krävs för utbildningen? Hur många antagningspoäng behöver man och HP poäng? Hur mycket får man varje månad? Hur länge ska man läsa?
Hejsan,Mattelärare kan man jobba som på grundskola, gymnasiet, folkhögskola eller högskola. Jag antar att din fråga gäller att bli gymnasielärare... Läs hela svaret -
Hur blir jag behörig att undervisa i engelska?
Jag är behörig bildlärare från grundskola till gymnasienivå samt behörig i slöjd från åk3-9. Jag vill även undervisa i engelska, vad behöver jag komplettera med? Jag har läst engelska på komvux kurskod EN201.
HEJ ANNA-KARIN! I brist på behöriga lärare kan även obehöriga få undervisa; det vet du säkert allt för bra om, själv, redan! :) du kan därför söka... Läs hela svaret -
Hur blir jag behörig?
Jag läser just nu 45 hp hemkunskap 7-9 och skulle vilja bli behörig lärare i ämnet. Jag vill läsa distans för att samtidigt kunna jobba (jobbar som hkk lärare). Hur ska jag göra för att komma dit ?
Hej Annelie, det vi vet om utbildningar till att bli Hem- och konsumentkunskapslärare - uppger vi på framtid.se/yrke/hem-och-konsumentkunskapslarareDet är mycket svårt att svara på din fråga och bl.a... Läs hela svaret -
Vad krävs för sjuksköterskeprogrammet?
Hej! Jag går andra året på gymnasiet och vill antagligen plugga vidare till sjuksköterska efter studenten. Jag går vård och omsorg och när jag tagit studenten kommer jag att ha läst kurserna svenska 1,2 och 3. Matte 1a och 2a. Samhällskunskap...
Hej M, du kan på VO bli behörig till sjuksköterskeprogrammet och ej behöva komplettera på komvux, alls, utan kunna söka till ssk-programmet under våren i årskurs3 med... Läs hela svaret -
Hur blir man SFI-lärare?
Hejsan, jag vill ha tips på hur en person som idag arbetar som tolk kan bli behörig SFI-lärare. I första hand utbildningar inom Stockholms-område sökes. mvh Studie- och yrkesvägledare
Hejsan!Att hen som vill bli SFI-lärare arbetar som tolk är bra! Då kan hen flera språk! men, för att uppnå formell behörighet som SFI-lärare, spelar det tyvärr ingen roll att hen... Läs hela svaret -
Vad är kortaste vägen att bli behörig slöjdlärare?
Jag vill bli slöjdlärare på grundskolan och kommer läsa en hantverkslinje på folkhögskola som säger att man blir behörig att läsa vidare till lärare i praktiska och estetiska linjer. Jag undrar då hur man går tillväga. Jag tänkte att jag kan läsa till två ämne som bild och konst då jag har läst...
Länktips: https://www.framtid.se/yrke/slojdlarare https://www.framtid.se/yrke/textilslojdlarare yrke/hem-och-konsumentkunskapslarare Hej Vladislav,är det Slöjdlärare... Läs hela svaret -
Har jag vad som krävs?
Hej! Jag vill bli ämneslärare åk7-9 förstaämne bild, andraämne engelska och hittills okänt tredjeämne (möjligtvis Litteraturläsning, om det fortfarande ingår i skolan, eller liknande). Jag har gymnasieexamen 2014 med F i endast Idrott & Hälsa och Engelska 7 (men jag gjorde mig förtjänt av...
hej Sarah! Fick du Examensbevis eller fick du Studiebevis när du slutade på gymnasiet? Det är jätteviktigt att du uppger. Det två olika alternativ och olika saker som gäller.... Ang. CSN - så... Läs hela svaret -
Kan jag läsa yttligare ett ämne?
Hej! Jag undrar om man kan läsa till yttligare ett ämne om man redan har lärarexamen i tre ämnen, alltså att man endast läser så mycket hp som krävs för att få undervisa i ämnet och inte läsa pedagigiken då man redan läst den?
Pedagogiken är anpassad till just undervisningsämnena och man bör därför läsa pedagogik sist. Vill man bli behörig i ännu ett ämne, blir man tvungen läsa om KPU, tre... Läs hela svaret -
Lärarlegitimation i psykologi?
Jag har redan lär.leg i en o sp. Räcker det att plugga psykologi 60hp fa få lär.legitimation? http://lnu.se/utbildning/kurser/1PS600#semester_20161
Hej Livia! Så som reglerna ser ut, bör man läsa KPU, kompletterande pedagogisk utbildning 90 hp Efter det att man "tog" tillräckligt antal hp i sina undervisningsämnen. Detta pga KPU har olika utformning för olika... Läs hela svaret -
Hur blir jag syslöjdslärare?
Hej. Jag går just nu en folkhögskola där jag läser sömnad. Den senaste tiden har jag hört och förstått att det är ont om syslöjdslärare i mitt område. Vad behöver jag gör för att få jobba som syslöjdslärare? Antar att jag måste läsa pedagogik men hur mycket? Räcker det med enstaka kurser eller...
Hej Des! Du kan eventuellt få jobb som Syslöjdslärare även utan lärarutbildning (om inga behöriga lärare finns att anställa). Sök tjänster som annonseras och vi håller tummarna! Behöriga lärare prioriteras väldigt högt (dvs... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga