Elev

    Hej! Är det skolchefen eller rektorn som bestämmer på gymnasiet? Rektorn har satt mig på ekonomiprogrammet med 04’orna utan min tillåtelse och sagt att jag behöver gå om, det finns ingen annan utväg enligt honom. Vi vet ju att detta inte stämmer. Jag vill fortsätta vidare upp till årskurs 2 och det har jag rätten till. Skolchefen säger att det är rektorn som beslutar detta fall. Borde det inte vara skolchefen som beslutar? Har nämligen förklarat situationen och vi har haft möte. Dom båda säger att det är rektorn som bestämmer? Dom har sagt på mötet att jag behöver gå om, även fast det inte är mitt val. Så min fråga är, vem är det egentligen som bestämmer i detta fall? Skolchefen eller rektorn?

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!

    Ansvar och beslutsrätt får delegeras neråt, alltså skolchefen kan ha delegerat rätten att besluta i den frågan till rektorn. Min gissning är att det är så i detta fallet.
    Ring till Skolverkets upplysningstjänst; tel.nr 08-52733200 och fråga vad skolverket har att säga om saken.
    Lycka till!
    ANNA

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Hanna!
    Jag tänker så här: varken sig skolchefen eller rektorn vill förstöra för dig. De vill att du ska lyckas med dina studier. Vilket yrke vill du jobba inom efter gymnasiet?-undrar jag.
    Oavsett vad du vill jobba med är gymnasiekompetens (i form av examensbevis eller i alla fall goda kunskaper i ämnena på gymnasial nivå) är måste. Allt högre kunskapskrav ställs inom de flesta yrken och bra grund (goda kunskaper i flera ämnen) efterfrågas av arbetslivet i allt större grad.
    Om du nu fick den förmånen att gå om ett år på gymnasiet, är mitt råd att du ser det som en möjlighet att skaffa sig djupare kunskaper och högre betyg. Många elever kämpar för att få gå om ett år på gymnasiet men får ett Nej (bland annat för att det är dyrt att ge mer utbildning än skolan måste ge).
    Jag tänker också så här: på vilket sätt skulle det bli bra för dig att "hänga med" en klass som läser kurser i vilka du har små möjlighet att få godkända betyg och utan någon chans att få ut examensbevis i slutet av år3?
    Många gymnasieelever strävar efter att "ta studenten", springa ut med mössan på, åka på flaket och skrika sig hesa... men som det visar sig ej kan garanteras för någon, över huvudet taget (som t.ex i år - med covid-19 krisen...). Men även de som sprang ut med mössan på men saknar betygen och kunskaperna - vad ska de göra efter gymnasiet? Gå skriva in sig på Arbetsförmedlingen och invänta få bidrag? Vad kan man göra efter gymnasiet om man ej blev behörig till eftergymnasiala studier och inte skaffat sig färdigheter inom ngt praktiskt yrke? Med stor sannolikhet blir man arbetslös. Det är väl inte den framtiden som du ser för dig, hoppas jag?
    Därför är mitt råd att ta tillfälle i akt, göra ditt bästa i alla kurser du läser, försök lära dig så mycket som möjligt och då "följer" även betygen efter och blir högre.

    Vi på FRåGA SYV känner inte alla detaljer i det som har hänt med dig på gymnasiet. Vi är inte heller jurister.
    Om du vill hävda "rätten att fullfölja påbörjad utbildning": om du menar så här att du tidigare var inskriven på ett annat program där du hade god närvaro och att du trots avsaknaden av godkända betyg i alla kurser hade rätt att läsa vidare men blev "tvångsförflyttad" till ett annat program vilket du motsätter dig - så är det en skol-juridisk fråga som bör tas med en jurist. Ring till Skolverkets upplysningstjänst och be om att få tala med en person som är expert i skoljuridiska frågor. Tel.nr till skolverkets upplysningstjänst är 08-527 33200.