kader
    Hej!
    Jag går just nu på sista året teknik samhällsbyggande och miljö, jag skulle vilja och känner för att går på en yrkeshögskola utbildning nästa år Markingenjör, eller byggnadsingenjör till exempel. är det möjligt att går in på en yrkeshögskola trots att man går på ett högskoleförberedande gymnasieprogram?
    mvh kader

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Kader,

    du är intresserad av ykeshögskola och närmare bestämt av YH utbildningar Markingenjör>> ( som bland annat kräver 18 månaders arbetslivserfarenhet ) och YH till Byggnadsingenjör>> och även den utbildning kräver minst 18 månaders arbetslivserfarenhet.

    Yrkeshögskola kan ta in obehöriga. Därför råder jag dig att söka även om du inte uppfyller behörighetskraven.

    Men som obehörig har du små chanser att komma in (dock finns det en chans) och jag råder dig därför att söka även andra alternativ:

    - söka jobb;

    - söka till  T4, fjärde år på teknikprogrammet för att bli Gymnasieingenjör>>;

    - söka tiII högskola/universitet

    och se även i början av februari (fram till mitten på februari 2017) - om nya Yrkeshögskoleutbildningar dyker upp med start hösten 2017. Myndighet för yrkeshögskoIa beviljar nya yh i slutet av januari varje år. Se därför under första halvan av februari på www.yhguiden.se om nya intressanta för dig yrkeshögskoleutbiIdningar dyker upp.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    ANNA

    • : Tack så jätte mycket ANNA jag ska ansöka ändå och ser om jag kan gå på T4 annars det är bara att plugga vidare.
    • Anna : Vi hoppas att fler Yrkeshögskoleutbildningar dyker upp i början på februari 2017. När du söker till yrkeshögskola, behöver du inte prioritera: i första hand, i andra hand, ... utan du söker tiII varje yrkeshögskoleutbiIdning direkt tiII "just den skoIan och den utbiIdningen" heIt oberoende av aIIa andra ansökningar. Med det kan man bli antagen till högskola, till T4 (fjärde år på teknikprogrammet) och tiII FIera OIika yrkeshögskoIeutbildningar samtidigt. Sök därför alla yh, som du du kan tänka dig att du kanske vill läsa. Det går sedan att tacka Nej tiII erbjuden utbiIdningspIats och det ej finns negativa konsekvenser av att göra det. Sök därför aII överaIIt! Och Iycka tiII!
    • : ja vi hoppas det, och tack så mycket igen för dina goda råd.
    • Peter : Vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! :) Du får gärna gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts ;)
    Läs alla kommentarer